MY KTEO

Δευτέρα 15 Απριλίου 2019

Ο Δ.Κατσούλης αναλύει τον Κλεισθένη - Πως θα γίνει εκλογή δημοτικού συμβούλου στο Δήμο Χαλκιδέων και στην Περιφέρεια

Σε 40 μέρες στήνονται οι κάλπες για τις εκλογές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η απλή αναλογική δημιουργεί ανασφάλεια σε επικεφαλής συνδυασμών και υποψηφίους συμβούλους, αφού όλα αλλάζουν... Πως θα γίνει η κατανομή των εδρών; Πόσους σταυρούς χρειάζεται κάποιος υποψήφιος
δημοτικός σύμβουλος για να εκλεγεί; Τι γίνεται με τις συμφωνίες και τους ορισμούς Αντιδημάρχων; Σε όλα αυτά τα ερωτήματα και πολλά άλλα, απαντάει ο πρώην δήμαρχος, δικηγόρος και συγγραφέας του βιβλίου "Τομές δημοκρατίας στην Αυτοδιοίκηση" Δημήτρης Κατσούλης 
Ο πρώην Δήμαρχος Δήμου Αυλώνος, μιλάει σήμερα στο Eviatop, για τις αλλαγές που φέρνει ο Κλεισθένης...

ΕΡ.: Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που φέρνει ο Κλεισθένης;

Απ.: Το πρώτο πράγμα και το σημαντικότερο που αλλάζει είναι το εκλογικό σύστημα. Το δεύτερο είναι ο τρόπος εκλογής των συμβουλίων των Κοινοτήτων, που γίνεται με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο και ξεχωριστή κάλπη.
Και φυσικά το γεγονός ότι όλοι οι δημοτικοί σύμβουλοι θα βγουν από την πρώτη Κυριακή. Είναι ανεξάρτητη η εκλογή συμβούλων από την εκλογή του δημάρχου.
Από εκεί και πέρα υπάρχουν μικρές αλλαγές στα κωλύματα, οι οποίες με τον τελευταίο νόμο ουσιαστικά, μεταφέρονται στις επόμενες εκλογές. Ένα βασικό που αφορά στους εργαζόμενους στους Δήμους για παράδειγμα, είναι ότι μέχρι τώρα δε είχαν κώλυμα όσοι εργάζονταν στα Νομικά Πρόσωπα. Είχαν κώλυμα όλοι οι εργαζόμενοι με οποιαδήποτε σχέση εργασίας στο Δήμο. Τώρα όμως με τον Κλεισθένη, το οποίο όμως θα ισχύσει από τις επόμενες εκλογές, έχουν κώλυμα όσοι εργάζονται στο Δήμο και στα Νομικά Πρόσωπα, με σχέση δημοσίου ή αορίστου χρόνου.  Αυτοί δεν μπορούν να είναι υποψήφιοι αν δεν παραιτηθούν, πριν την ανακήρυξη των υποψηφίων.  Και βέβαια εάν παραιτηθεί κάποιος και δεν εκλεγεί επιστρέφει στη δουλειά του μετά τις εκλογές. Εάν εκλεγεί δεν μπορεί να επιστρέψει. Δεν μπορεί να είναι και υπάλληλος και αιρετός στο Δήμο που εργάζεται. Αυτό ισχύει και τώρα. Αυτό δεν ίσχυε για τους υπαλλήλους των περιφερειών. Γιατί αυτοί μέχρι το 2010 θεωρούνταν κρατικοί υπάλληλοι. Αυτό όμως με τον Κλεισθένη καταργήθηκε, αλλά θα ισχύσει από τις επόμενες εκλογές.
Στα άλλα κωλύματα υπάρχουν διαφορές σε ότι αφορά στο χρόνο υπηρεσίας πριν τις εκλογές. Όπως οι προϊστάμενοι υπηρεσιών, εάν κατέχουν τη θέση για το τελευταίο 18μηνο. Ότι δηλαδή ισχύει και στις βουλευτικές εκλογές. Με τον Καλλικράτη ήταν 12μηνο. Τώρα έγινε 18μηνο. Κι αυτό θα ισχύσει από τις επόμενες εκλογές.
Το κώλυμα αυτό του 12μηνου ισχύει για προϊσταμένους Διευθύνσεων, άρα και για προϊσταμένους Περιφερειών και Δήμων. Αυτό ισχύει για τις Περιφέρειες, όταν κάποιος είναι διευθυντής δεν μπορεί να είναι σε Δήμο υποψήφιος.
Επίσης για να είναι κάποιος υποψήφιος δεν πρέπει να έχει οφειλές στο Δήμο στον οποίο είναι υποψήφιος. Βέβαια, μπορεί να είναι και να εκλεγεί κιόλας, αλλά πρέπει να πληρώσει την οφειλή του πριν ορκιστεί. 
Και επίσης δεν πρέπει να έχει σύμβαση με το Δήμο στον οποίο θα είναι υποψήφιος, όπου αντικείμενό της θα είναι πάνω από 5.000 ευρώ το χρόνο ετησίως.
Ο Κλεισθένης βέβαια φέρνει και άλλες αλλαγές, όπως ότι δίνει τη δυνατότητα να γίνουν διαδημοτικές τεχνικές υπηρεσίες. Ουσιαστικά μιλάμε για μια αναβίωση της παλιάς ΤΥΔΚ.

ΕΡ.: Πότε γίνεται η ανακήρυξη των υποψηφίων;

ΑΠ.: Η κατάθεση των συνδυασμών γίνεται 20 μέρες πριν τις εκλογές και η ανακήρυξη των υποψηφίων γίνεται 15 μέρες πριν.

ΕΡ.: Να πάμε στην πιο ενδιαφέρουσα αλλαγή που αφορά στο εκλογικό. Θα λειτουργήσει η απλή αναλογική;

ΑΠ.: Κοιτάξτε, οι δήμαρχοι είχαν ξεσηκωθεί και έλεγαν ότι δεν θα λειτουργήσει, έκαναν λόγο για συναλλαγές, κ.λ.π. Παρατηρώ όμως, ότι όλων των υποψηφίων δημάρχων η συμπεριφορά, έχει αρχίσει να αλλάζει και αρχίζουν να προσαρμόζονται σε αυτό.
Βέβαια θα υπάρχουν προβλήματα τα οποία εντοπίζω στο εξής. Μιλάνε πολλοί για συναλλαγές. Συναλλαγές γίνονται και τώρα. Απλώς ο νόμος δεν προβλέπει μία διαδικασία διαμόρφωσης πλειοψηφίας. Στην κυβέρνηση, όταν δεν υπάρχει πλειοψηφία,  παίρνει κάποιος την εντολή και γίνονται οι διερευνητικές εντολές και όποιος έχει την εντολή προσπαθεί να σχηματίσει κυβέρνηση. Εδώ τώρα, βγαίνει κάποιος δήμαρχος, είναι δεδομένο. Και τι λέει ο νόμος; Ότι ο δήμαρχος ορίζει τους Αντιδημάρχους και μπορεί να ορίσει και από άλλους συνδυασμούς.
Εμμέσως δηλαδή εννοεί ότι ο δήμαρχος δεν θα έχει την πλειοψηφία, άρα θα πρέπει να συνεργαστεί. Αυτό όμως δεν το οργανώνει με ένα τέτοιο τρόπο ώστε να γίνει μία διαπαραταξιακή συνεργασία. Ναι μεν, στην πράξη θα γίνει, αλλά εάν ο δήμαρχος είναι κοντά στο όριο της πλειοψηφίας, δεν έχει ανάγκη να το κάνει αυτό. Θα κάνει συμφωνία με έναν δύο τρεις συμβούλους από τους άλλους συνδυασμούς και θα τους ορίσει αντιδημάρχους.
Ο νόμος λέει ότι μπορεί να ορίσει αντιδημάρχους από άλλους συνδυασμούς, αρκεί να συμφωνήσει ο συνδυασμός, η πλειοψηφία των συμβούλων του συνδυασμού στον οποίο ανήκει ο πιθανός αντιδήμαρχος. Όμως, ο δήμαρχος έχει τη δυνατότητα να ορίσει ανεξάρτητους συμβούλους ως αντιδημάρχους, δυνατότητα η οποία δεν υπήρχε με τον Καλλικράτη. Οπότε, κάποιος σύμβουλος μπορεί να ανεξαρτητοποιηθεί, να γίνει Αντιδήμαρχος και να στηρίζει τη Δημοτική Αρχή.
Αυτός είναι ένας τρόπος, επομένως στην πράξη, ο δήμαρχος να παίρνει αυτούς που θέλει και να φτιάχνει πλειοψηφία εάν δεν την έχει. Όπως αντιλαμβάνεστε αυτό, θα δημιουργήσει προβλήματα. Αυτό όμως μπορεί να το κάνει όταν είναι κοντά στο 50%. Εάν δεν είναι κοντά, τότε αναγκαστικά θα πρέπει να συνεργαστεί με άλλους συνδυασμούς. Τα πάντα εξαρτώνται από το πόσο κοντά είναι ο δήμαρχος με την πλειοψηφία. Όλα αυτά βέβαια θα πρέπει να τα δούμε στην πράξη, διότι εάν γίνουν Αντιδήμαρχοι ανεξάρτητοι σύμβουλοι από το δεύτερο ή τον τρίτο συνδυασμό, δεν θα αντιδράσουν οι σύμβουλοι της παράταξης του δημάρχου που θα εκλεγεί;
Ο σύμβουλος λοιπόν του πρώτου συνδυασμού που θα μείνει στα …αζήτητα γιατί έγιναν αντιδήμαρχοι κάποιοι σύμβουλοι από το δεύτερο ή τον τρίτο συνδυασμό, θα αρχίσει να πιέζει. Υπάρχει δηλαδή ο κίνδυνος να διαλυθούν οι συνδυασμοί και να ανασυγκροτηθούν μέσα στο συμβούλιο. Υπάρχει αυτός ο κίνδυνος.
Όλα αυτά θα μπορούσαν να αποφευχθούν, εάν υπήρχε περιγραφή μίας διαδικασίας, όπου υποχρεωτικά η διαβούλευση θα ήταν μεταξύ των επικεφαλής των συνδυασμών και να είχαν και μία υπόσταση οι συνδυασμοί δηλαδή να αναγνωριζόταν η λειτουργία τους. Εδώ πολύ φοβάμαι ότι θα έχουμε διαλυτικά φαινόμενα…

ΕΡ.: Οι «συμφωνίες» των επικεφαλής θα γίνουν την ενδιάμεση εβδομάδα από την Α’ στη Β’ Κυριακή;

ΑΠ.: Αυτό είναι ένα ζήτημα… Δεν μπορεί να γίνει καμία συμφωνία γιατί δεν έχει κανένα νόημα. Δεν σε δεσμεύει κάτι. Εσύ που πέρασες στο Β’ γύρο κάνεις συμφωνία με τον χ που έμεινε απέξω. Και συμφωνείς και δεσμεύεσαι ότι θα τους δώσεις Αντιδημαρχίες για να σε στηρίξει τη Β’ Κυριακή. Και δεν βγαίνεις εσύ τη Β’ Κυριακή. Βγαίνει ο άλλος που έχει περάσει επίσης στο Β’ γύρο. Και ο άλλος έχει ανάγκη τον χ για να πετύχει πλειοψηφία. Θα δεσμευθεί από τη συμφωνία που έχει κάνει μαζί σου; Όχι βέβαια. Ο χ θα πάει με αυτόν που βγήκε δήμαρχος. Άρα διαβουλεύσεις θα γίνουν, οι δύο υποψήφιοι δήμαρχοι που θα περάσουν στο Β΄γύρο θα τάξουν θέσεις, αλλά αυτά τα ταξίματα δεσμεύουν μόνο μετά την εκλογή. Πριν τι νόημα έχει; Δεν είναι τίποτα δεσμευτικό. Οι συμφωνίες θα γίνουν μετά τις εκλογές. Όποιος βγει δήμαρχος, αυτός θα κάνει το παιχνίδι, γιατί θα ορίσει αντιδημάρχους. Γι’ αυτό λέω ότι θα έπρεπε να υπάρχει μία ξεκάθαρη διαδικασία. Τώρα, είναι όλα στον αέρα.

ΕΡ.: Ποιες είναι οι θέσεις που υποχρεωτικά είναι από το συνδυασμό του δημάρχου;

ΑΠ.: Μόνο ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου. Αυτός αναγκαστικά είναι από το συνδυασμό του δημάρχου. Όλοι οι άλλοι θα πάνε βάση συμφωνιών. Γι΄αυτό λένε ότι ο τρίτος συνδυασμός παίζει ρόλο. Διότι ο πρώτος με το δεύτερο δύσκολα να τα βρουν όταν θα συγκρουστούν στις κάλπες. Δηλαδή, δύσκολα ο δεύτερος θα δεχθεί να γίνει αντιδήμαρχος και να κάνει συμφωνία με τον πρώτο. Ο τρίτος όμως θα δεχθεί. 

ΕΡ.: Πως κατανέμονται οι έδρες;

ΑΠ.: Μιλάμε πάντα για την πρώτη Κυριακή. Ό,τι ισχύει για τους δήμους ισχύει και τις περιφέρειες. Γίνονται οι εκλογές και το πρώτο πράγμα που θα γίνει μετά την ολοκλήρωση της καταμέτρησης είναι ο προσδιορισμός του εκλογικού μέτρου. Για την κατανομή των εδρών σε επίπεδο δημοτικού συμβουλίου. Διαιρείται ο αριθμός των εγκύρων ψηφοδελτίων δια του αριθμού των εδρών. Δηλαδή στο Δήμο Χαλκιδέων είναι 45 έδρες. Ας πούμε ότι τα έγκυρα ψηφοδέλτια είναι 50.000. Διαιρείται το 50 με το 45 και βγαίνει ένα νούμερο. Αυτό το νούμερο αυξημένο κατά 1 μονάδα αποτελεί το εκλογικό μέτρο. Αυτό το πηλίκον διαιρείται εν συνεχεία με τον αριθμό των εγκύρων ψηφοδελτίων κάθε συνδυασμού που έλαβε σε όλο το δήμο. Και ο αριθμός που βγαίνει είναι οι έδρες που καταλαμβάνει ο συνδυασμός στο Δημοτικό συμβούλιο.
Για παράδειγμα. Το 2010 στις Δημοτικές εκλογές στο Δήμο Χαλκιδέων ψήφισαν 43.504. Και ο αριθμός των εδρών τότε ήταν 41. Δηλαδή διαιρέθηκε το 43.504 με το 41 και μας έβγαλε 1061 συν 1. Δηλαδή 1062 ήταν το μέτρο. Το 2010 λοιπόν ο Θανάσης Ζεμπίλης είχε πάρει 20.000 περίπου ψήφους σε όλο το Δήμο. Διαιρούμε το 20.000 δια του εκλογικού μέτρου, δια του 1062. Αυτό μας βγάζει τις έδρες. Όμως δεν θα βγουν όλες οι έδρες έτσι γιατί θα υπάρχουν έδρες που θα περισσέψουν. 
Όταν περισσέψουν έδρες, τότε αρχίζουν και μετράνε τα υπόλοιπα που έχει ο καθένας.
Αυτές μοιράζονται με βάση το μεγαλύτερο υπόλοιπο.
Με τη σειρά λοιπόν, όποιος έχει και το μεγαλύτερο υπόλοιπο παίρνει και τις έδρες που έχουν περισσέψει. Στην κατανομή αυτή όμως μετέχουν όλοι. Όχι μόνο αυτοί πήραν έδρα στην Α’ κατανομή. Δηλαδή, εάν κάποιος έχει λιγότερο από το μέτρο που δεν έχει πάρει έδρα, θα πάρει έδρα από τα υπόλοιπα. Δηλαδή, θα μπουν στο Δημοτικό συμβούλιο όλοι οι συνδυασμοί ακόμα και αυτοί που δεν πιάνουν το εκλογικό μέτρο. Γι΄αυτό και την λένε και αναλογική των υπολοίπων. Μία κριτική είναι ότι θα έπρεπε να υπάρχει πλαφόν. Όπως το 3% ή αν δεν πιάσεις το εκλογικό μέτρο δεν μπαίνεις.

ΕΡ.: Τι γίνεται με την εκλογή των συμβούλων; Πόσοι κατά προσέγγιση μπορούν να εκλεγούν από κάθε συνδυασμό στο Δήμο Χαλκιδέων για παράδειγμα;

ΑΠ.: Αυτό πρέπει να το υπολογίσεις με συγκεκριμένο αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων. Αλλιώς δεν γίνεται. Όταν εγώ λέω ότι το 30-34% είναι 14 έδρες σε όλο το Δήμο Χαλκιδέων, το λέω γιατί έχω κάνει το παράδειγμα των προηγουμένων εκλογών.
Θα σας πω με βάση τα αποτελέσματα των εκλογών του 2014, εάν είχαμε τότε απλή αναλογική πόσες έδρες θα έβγαζε ο κάθε συνδυασμός.
Ο Χρήστος Παγώνης με 30,52% την Α’ Κυριακή θα έπαιρνε 14 έδρες σε όλο το Δήμο Χαλκιδέων με την απλή αναλογική, ενώ τώρα έχει 27. Ο Θανάσης Ζεμπίλης με 48,72% θα έπαιρνε 19 έδρες σε όλο το Δήμο Χαλκιδέων. Ο Νίκος Λεβέντης με 16.35% θα έπαιρνε 7 έδρες. Ο Βαγγέλης Σταματούκος με 7,16% θα έπαιρνε 3 έδρες και ο Κώστας Κουλουρίδης με 5.04% θα έπαιρνε 2 έδρες.
Το παράδειγμα σας το έφερα για να καταλάβετε τι είναι η απλή αναλογική.
Εάν λοιπόν το 2014 είχαμε απλή αναλογική θα έβγαινε δήμαρχος ο Χρήστος Παγώνης και θα είχε στο συμβούλιο 14 συμβούλους δικούς του.  Και ο Θανάσης Ζεμπίλης που θα ήταν αντιπολίτευση θα είχε 19 συμβούλους.

ΕΡ.: Και ερχόμαστε λοιπόν στο ίδιο ερώτημα. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει;

ΑΠ.: Δύσκολο. Θα έπρεπε ο Χρήστος Παγώνης να κάνει συνεργασία με το Νίκο Λεβέντη, και με τον Κώστα Κουλουρίδη. Μόνο τότε θα μπορούσε να έχει πλειοψηφία. Διότι θα ήταν 14 συν 7 από το Λεβέντη συν 2 του Κουλουρίδη μας κάνουν 23 θα είχε δηλαδή οριακή πλειοψηφία. Δηλαδή τώρα μπορεί κάποιος συνδυασμός να πάρει την Α’ Κυριακή 48% και να μη βγει. Και ο άλλος να πάρει κάτω  από 30% και να βγει δήμαρχος. Αυτό είναι η πιο δύσκολη περίπτωση. Γιατί έχεις απέναντί σου μία συμπαγή πλειοψηφία.

ΕΡ.: Οι επικεφαλής των συνδυασμών που θα εκλεγούν στο Δημοτικό συμβούλιο, έχουν δικαίωμα να επιλέξουν σε ποια δημοτική ενότητα θα πάρουν την έδρα τους; Δηλαδή αντί για τη Χαλκίδα να επιλέξουν π.χ. το Ληλάντιο ή την Αρτάκη;

ΑΠ.: Καταρχήν, όταν λέμε κάποιος συνδυασμός θα βγάλει 7 έδρες για παράδειγμα, η πρώτη έδρα πάει στον επικεφαλής. Τώρα, εάν μπορεί να επιλέξει εκλογική Περιφέρεια. Λογικά, ισχύει ό,τι ίσχυε μέχρι τώρα, δηλαδή να μπορεί να επιλέξει Δημοτική Ενότητα.

ΕΡ.: Πως κατανέμονται οι  έδρες στη Χαλκίδα;

ΑΠ.: Το επόμενο βήμα είναι η κατανομή των εδρών στο εσωτερικό του συνδυασμού. Μέχρι τώρα είχαμε το εκλογικό μέτρο για όλο το Δήμο. Τώρα έχουμε ανά συνδυασμό και βγαίνει ένα εκλογικό μέτρο του συνδυασμού το οποίο είναι: Το σύνολο των εγκύρων ψηφοδελτίων που πήρε ο συνδυασμός σε όλο το Δήμο, που διαιρείται με τον αριθμό των εδρών που του αναλογούν. Να μιλήσω με παράδειγμα για να γίνει κατανοητό.

Εάν είχαμε απλή αναλογική στις εκλογές του 2014, ο Θανάσης Ζεμπίλης είχε λάβει 19.889 ψήφους σε όλο το Δήμο. Αυτό το 19.889 διαιρείται με το 19 που είναι οι έδρες που του αναλογούν και έτσι βγαίνει το μέτρο του συνδυασμού. Ας πούμε ότι είναι 1000 χονδρικά. Μετά πάμε σε κάθε Ενότητα, ξεκινώντας από τις μονοεδρικές, που εμείς βέβαια εδώ δεν έχουμε, και μετά γίνεται η κατανομή σε κάθε συνδυασμό, ξεκινώντας από τους συνδυασμούς που είναι πιο χαμηλά. Διαιρείται ο αριθμός των εγκύρων ψηφοδελτίων που πήραν στην Δημοτική Ενότητα δια του μέτρου που έχει ο συνδυασμός. Δηλαδή, στις τριεδρικές, μπορούν να πάρουν οι συνδυασμοί οι οποίοι μπορούν να πιάσουν το μέτρο.
Η κατανομή ξεκινάει από τη Δροσιά που είναι τριεδρική. Μοιράζονται οι έδρες της Δροσιάς. Μετά πάμε στην Αρτάκη, μετά πάμε στην Αυλίδα, μετά στο Ληλάντιο και μετά στη Χαλκίδα, όπου έχει και το μεγαλύτερο αριθμό των εδρών. Γίνεται πάλι στη Χαλκίδα το ίδιο. Όμως, με αυτήν την κατανομή μπορεί ο συνδυασμός ο πρώτος να μην μπορούσε να πάρει τις έδρες που του αναλογούσαν στις άλλες Ενότητες γιατί τις έχουν πάρει οι πιο μικροί συνδυασμοί. Οπότε θα τις πάρει εκεί που είναι οι πολλές οι έδρες. Γι΄αυτό ακριβώς, η κατανομή των εδρών, δεν είναι ακριβώς αναλογική της δύναμης των παρατάξεων στις Δημοτικές Ενότητες. Γιατί στις μικρές, έχουν καταλάβει τις έδρες οι μικροί συνδυασμοί. Δηλαδή ο μεγάλος συνδυασμός θα βγάλει ενδεχομένως περισσότερες έδρες, από ότι του αναλογούσαν βάση του ποσοστού του μέσα στη Χαλκίδα.

ΕΡ.: Χρησιμοποιώντας το παράδειγμα των εκλογών του 2014, εάν τότε είχαμε απλή αναλογική, στη Χαλκίδα, πόσους δημοτικούς συμβούλους θα έβγαζε ο πρώτος συνδυασμός;

ΑΠ.: Να σας το πω διαφορετικά. Η Δροσιά έχει 3 έδρες. Η Αρτάκη έχει 4, το Ληλάντιο 8 και η Αυλίδα 4. Η Χαλκίδα έχει 26.
Στην Ανθηδώνα είναι 3. Με την απλή αναλογική οι μικρότεροι συνδυασμοί που θα έπιαναν το μέτρο, θα έπαιρναν από μία έδρα. Εκεί, ακόμα και αν είχε το 50% ψήφων, ο Θανάσης Ζεμπίλης μπορεί να μην μπορούσε να πάρει την έδρα από την Ανθηδώνα, γιατί την έχουν πάρει οι μικρότεροι συνδυασμοί. Ας πούμε όμως ότι θα έπαιρνε μία έδρα στην Ανθηδώνα. Πάμε στην Αρτάκη που είναι 4 έδρες. Με το ποσοστό του θα έπαιρνε 2 έδρες. Στην Αυλίδα το ίδιο και στο Ληλάντιο που είναι 8, θα πάρουν σχεδόν όλοι. Εάν εκεί έχει υψηλό ποσοστό θα πάρει 3 έδρες. Μπορεί να έχει πάρει δηλαδή τις 8 έδρες στις άλλες Δημοτικές Ενότητες. Οπότε μέσα στη Χαλκίδα, θα πάρει τις υπόλοιπες.
Εάν όμως ο πρώτος συνδυασμός πάρει 30%, και στις άλλες Δημοτικές Ενότητες βγάλει τους 7 τότε μέσα στη Χαλκίδα θα βγάλει 7. Και εάν βέβαια το ποσοστό μέσα στη Χαλκίδα είναι μεγαλύτερο.

ΕΡ.: Και πάμε στους σταυρούς. Πολλοί πιστεύουν, ότι λόγω πολλών υποψηφιοτήτων, αρκούν 600 σταυροί για την εκλογή.

ΑΠ.: Υποθέσεις μπορεί να κάνει κανείς. Σε υποθετικά νούμερα μπορείς να απαντήσεις. Στους σταυρούς δεν έχει αλλάξει κάτι. 3 σταυροί στην Ενότητα και ένας απέξω. Ό,τι ίσχυε ισχύει. Είναι βέβαια και συνάρτηση του τι ποσοστού θα πάρει ο συνδυασμός. Για να εκλεγεί κάποιος από τον πρώτο συνδυασμό θα πρέπει να έχει μεγάλο αριθμό σταυρών, γιατί πλέον δεν εκλέγονται τα 3/5. Δεν θα υπάρχει εκλεγμένος σύμβουλος με 600 σταυρούς. Γιατί αντί να έχει όπως τώρα 26 συμβούλους ο πρώτος συνδυασμός θα έχει 14 με την απλή αναλογική. Με το ποσοστό του 30% δηλαδή αυτομάτως οι 13 θα έμεναν απέξω. Άρα για να εκλεγείς, πρέπει να έχεις μεγάλο αριθμό σταυρών.
Είναι εξαιρετικά δύσκολη η εκλογή. Όπως και στην Περιφέρεια βέβαια. Για παράδειγμα ένας συνδυασμός που θα πάρει στο σύνολο της Περιφέρειας 15% και δεν έχει ιδιαίτερα μεγάλη δύναμη στην Εύβοια δεν θα βγάλει περισσότερους από έναν, δύο συμβούλους στο νομό.