MY KTEO

Δευτέρα 11 Μαΐου 2020

Πώς άλλαξε η τηλεόραση στην COVID19 εποχή


Τη δική της ρεβάνς παίρνει την περίοδο της πανδημίας η ελληνική τηλεόραση, αμήχανη ωστόσο και μάλλον απρόθυμη να σταθεί πλήρως στο ύψος των απαιτήσεων των τηλεθεατών για ποιοτικό ενημερωτικό και ψυχαγωγικό περιεχόμενο. Βάζοντας ένα δυνατό γκολ από τα αποδυτήρια του
infotainment στο οποίο είχε περιοριστεί την εποχή προ κορονοϊού, η ελληνική TV, ελεύθερη, δημόσια και συνδρομητική, αποσπά ένα κανονικό 8ωρο από τον καθημερινό χρόνο των «εγκλείστων» της πανδημίας, «χτυπάει» διψήφια νούμερα στον πίνακα του χρηματιστηρίου τηλεθέασης της Nielsen, μη καταφέρνοντας ωστόσο να ισοφαρίσει σε επίπεδο αντιπαροχής: Μονοθεματικά δελτία ειδήσεων, με εξαίρεση την ΕΡΤ, απαξίωση της διεθνούς και ευρωπαϊκής ατζέντας, ηρωοποίηση των εκπροσώπων της πολιτικής εξουσίας, ομογενοποίηση των μηνυμάτων και κυρίως, αδυναμία να μιλήσει στη γενιά των «millenials» (24-37 ετών) και τη γενιά των teenagers που της γυρνούν επιδεικτικά την πλάτη, και έχουν στραφεί μάλλον ανεπιστρεπτί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τo Youtube και το Netflix.

Η ελληνική τηλεόραση αποτελεί πεδίο συνεχών και ανελέητων μεταλλαγών: Συνδρομητικές πλατφόρμες (Nova, Cosmote, Vodafone, Wind) και streaming, μέχρι χθες το Netflix, σήμερα και το Cinobo, αποσπούν μεγάλο μέρος του λεγόμενου ισχυρού καταναλωτικού κοινού αφήνοντας τον πιο γερασμένο κορμό των τηλεθεατών στις επαναλήψεις των σειρών, στις χιλιοπαιγμένες ελληνικές ταινίες και στα κινηματογραφικά φιλμ που για λόγους οικονομίας (pricing) προβάλλονται δύο φορές μέσα σε μια εβδομάδα από κάθε κανάλι.   

Στα 4,5 εκατ. οι τηλεθεατές των δελτίων ειδήσεων



Τις τρεις πρώτες εβδομάδες των έκτακτων μέτρων η τηλεθέαση εκτοξεύθηκε στα ύψη, με το κοινό να παρακολουθεί τηλεόραση για οκτώ ώρες την ημέρα. Η ζώνη των τηλεοπτικών δελτίων ειδήσεων (7-9 μ.μ.) συγκέντρωνε το περισσότερο κοινό, καθώς σχεδόν 4.500.000 τηλεθεατές παρακολούθησαν τα δελτία ειδήσεων σε επτά κανάλια την πρώτη εβδομάδα της επιβολής των περιοριστικών μέτρων.

Ο αριθμός άρχισε να πέφτει τη δεύτερη εβδομάδα των μέτρων, κατά την οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, είδαν τα δελτία ειδήσεων σχεδόν 3.700.000 τηλεθεατές. Την τρίτη εβδομάδα η πτώση είναι ακόμα πιο εμφανής, απόδειξη ότι το κοινό υπέστη μια φυσική κόπωση από τον καταιγισμό των  ειδήσεων για τον κορονοϊό.

Τέλος, την περασμένη εβδομάδα είδαν τα κεντρικά δελτία ειδήσεων 3.397.542 τηλεθεατές. Στην πρώτη θέση παραμένει το κεντρικό δελτίο του ΣΚΑΪ με 17,1% και 809.616 τηλεθεατές, ενώ στη δεύτερη το δελτίο του Star με 16,4% και 732.459 τηλεθεατές. Έπονται το δελτίο του Alpha με 15,7% και 642.962 τηλεθεατές ενώ ακολουθεί ο ΑΝΤ1 με 12,7% και 550.837 τηλεθεατές, το Mega με 5,3% και 233.568 θεατές, το δελτίο της ΕΡΤ με ισόποσο ποσοστό (5,3%) και 224.188 τηλεθεατές και το Open με 4,6% και 203.912 τηλεθεατές.

Χάθηκε το 60% της διαφήμισης


Στο ψυχαγωγικό πρόγραμμα οι επενδύσεις γίνονται με μεγάλο σκεπτικισμό. Ο λόγος, προφανής: Σύμφωνα με εκπροσώπους της διαφημιστικής αγοράς υπολογίζεται ότι τη φετινή σεζόν θα κάνουν φτερά από τα ταμεία των τηλεοπτικών καναλιών περί τα 180 εκατομμύρια ευρώ, σχεδόν το 60% της περσινής ταμειακής εισροής της τηλεόρασης (300 εκατ. ευρώ).

Η κρίση φέρνει ευκαιρίες

Το Mega, πέφτοντας σε αρνητική συγκυρία για το επαναλανσάρισμά του, προσπαθεί να χτίσει πόντο – πόντο την επιτυχία του στην τηλεθέαση. Σε αυτό έχουν επιστρατευθεί οι πάντες: Εταιρείες παραγωγής για ποιοτικό πρόγραμμα και σειρές αντάξιες του παλιού καλού ονόματος του καναλιού, πρόσωπα-«γέφυρες» που συζητούν με πρωτοκλασάτους παρουσιαστές από ανταγωνιστικά κανάλια με τα οποία τους δένουν χρυσά – για την εποχή – συμβόλαια, προσωπικοί φίλοι του προέδρου της Alter Ego Media, Βαγγέλη Μαρινάκη, που κάνουν τη διαφορά ψυχαγωγώντας με φρέσκο πρόγραμμα το κοινό (Αντώνης Ρέμος). Αλλά και το πιο «σιτεμένο» πρόγραμμα του καναλιού, οι παλιές καλές σειρές τύπου «50-50», «Νταντά» και «Παρά πέντε» στην ζώνη υψηλής τηλεθέασης (prime-time) δίνουν το δικό τους αγώνα παίρνοντας τα δικά τους παράσημα, σαν βετεράνοι εναντίον περιοδευόντων φαντάρων.

Η αφύπνιση του ενημερωτικού ΑΝΤ1

Ο ΑΝΤ1 δίνει τη δική του μάχη στον αγώνα επιβίωσης. Για δεύτερη φορά μπαίνει ξανά στην «κούρσα» για την απόκτηση της Forthnet, αυξάνει το μετοχικό του κεφάλαιο κατά 14,9 εκατομμύρια ευρώ ενώ κάνει την έκπληξη στο πεδίο της ενημέρωσης με την  εκπομπή «Special Report» των Τάσου Τέλλογλου και Αντώνη Φουρλή παρουσιάζοντας μεγάλες έρευνες όπως «Η ζωή των αστέγων στην εποχή της πανδημίας» και την εκπομπή «Μέσα στην κλινική του νοσοκομείου ‘Σωτηρία'», όπου νοσηλεύονται αποκλειστικά περιστατικά Covid-19.

OPEN minded

Το Open TV αλλάζει coach μέσα στην κρίση με τον Δημήτρη Μιχαλέλη και τον Στράτο Μπαλή να παραιτούνται για να αναλάβει ο Χρήστος Παναγιωτόπουλος, διαχρονικός διευθυντής του Mega στο παρελθόν. Στα συν των αντανακλαστικών του καναλιού, η εκπομπή «iNFO-19» με τη Νίκη Λυμπεράκη κάθε Τρίτη βράδυ.

Σε δυο βάρκες ο ΣΚΑΙ

Με τον αέρα του πρώτου καναλιού στην ενημέρωση, ο ΣΚΑΙ κάνει παιχνίδι και στην ψυχαγωγία εισάγοντας στο πρόγραμμά του την τούρκικη σειρά «Ο Γιατρός, Η ιστορία ενός θαύματος» αλλά και χάρις στα εξαιρετικά ντοκιμαντέρ του BBC που προέβαλλε σε πρώτη προβολή: To “Planet Earth ΙΙ” το οποίο έστω για ένα λεπτό παρακολούθησαν 1.971.282 τηλεθεατές, και το “Blue Planet” που έστω και για ένα λεπτό είδαν 2.207.095 τηλεθεατές .

Η αύξηση της τηλεθέασης ευνόησε τα συνδρομητικά

Τα στοιχεία που δίνουν Cosmote TV και Nova αποτυπώνουν μεγάλη αύξηση της τηλεθέασης των προγραμμάτων ψυχαγωγίας.

Μια πλούσια ταινιοθήκη με περισσότερες από 200 σειρές και 120 κύκλους σειρών βρίσκεται στη φαρέτρα της πλατφόρμας για back2back θέαση από τους συνδρομητές της Cosmote TV, μέσα από την δωρεάν on-demand υπηρεσία Cosmote TV Plus.

Πιο συγκεκριμένα, η Cosmote TV το Μάρτιο ενισχύθηκε σημαντικά, καθώς η τηλεθέαση στα παιδικά της κανάλια αυξήθηκε κατά 70%, στα κινηματογραφικά της κατά 40%, ενώ άνοδο 30% σημείωσε και το Cosmote History HD. Ανάλογη κίνηση σημειώνεται και τον Απρίλιο.

Στην κρίση του κορονοϊού η Nova έδειξε ενεργά αντανακλαστικά, με την προσθήκη καναλιού με σειρές, που μεταδίδεται μέσω δορυφόρου. Η τηλεθέαση έχει αυξηθεί κατά 25% τόσο στα linear  όσο και στα on demand κανάλια.


ΕRTflix, η απάντηση της δημόσιας τηλεόρασης

Στη δημόσια τηλεόραση η ροή ενημέρωσης, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και οι Ακολουθίες απογείωσαν την ΕΡΤ που είναι η μεγάλη κερδισμένη μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες που ζει η χώρα. Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει και από τα συγκεντρωτικά μηνιαία στοιχεία της Nielsen, η ΕΡΤ1 πέτυχε το Μάρτιο μέση τηλεθέαση της τάξης του 5,9%. Υπογραμμίζεται ότι αυτή είναι η υψηλότερη τηλεθέαση που έχει πετύχει η ΕΡΤ1 το τελευταίο επτάμηνο. Η ΕΡΤ λάνσαρε από την περασμένη Τετάρτη το δικό της ERTFLIX, προσφέροντας εντελώς δωρεάν  24 ξένες ταινίες, 12 ξένα σήριαλ, 10 βραβευμένες σειρές ντοκιμαντέρ, 13 γνωστές σειρές παιδικού προγράμματος και όλα τα μαθήματα της εκπαιδευτικής τηλεόρασης του υπουργείου Παιδείας που μεταδίδεται κάθε πρωί στην ΕΡΤ2.