MY KTEO

Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2019

Φορολογικό νομοσχέδιο: Τι αλλάζει στην αγορά αυτοκινήτου

Φορολογικές αλλαγές σε εταιρικά αυτοκίνητα  -Κατάργηση της εισφοράς 0,6% αλλά και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης στους πολύτεκνους.

Αντιμέτωποι με την επιβολή πρόσθετου φόρου βρίσκονται όσοι οδηγούν εταιρικά αυτοκίνητα.
Ψηφίστηκε το βράδυ της Παρασκευής το φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο περιλαμβάνει τις αλλαγές στο κόστος χρήσης εταιρικών αυτοκινήτων για τους χρήστες, τις φορολοαπαλλαγές για τις επιχειρήσεις που θα εκμισθώνουν για τους υπαλλήλους τους εταιρικά αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων έως 40.000 ευρώ και εκπομπές CO2 έως 50 γραμμάρια και την κατάργηση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης στα ΙΧ των πολυτέκνων.
Με το φορολογικό νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στη Βουλή αλλάζουν πάλι τα δεδομένα.
Το νέο καθεστώς φορολόγησης των αυτοκινήτων είναι ευνοϊκότερο για τα μικρά και μεσαία οχήματα. Δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τα μεγάλα Ι.Χ..

Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις που ενεργοποιούνται από το επόμενο έτος:
Για όχημα με λιανική τιμή πώλησης (προ φόρων) των 14.000 ευρώ, το εισόδημα που θα προστεθεί στον υπάλληλο που χρησιμοποιεί το Ι.Χ. είναι μικρότερο σε σχέση με φέτος. Συγκεκριμένα μειώνεται στα 560 ευρώ από 980 ευρώ που ανέρχεται για τα φετινά εισοδήματα. Έτσι, ο πρόσθετος φόρος θα μπορεί να φτάσει έως και 246 ευρώ ενώ μέχρι τώρα θα μπορούσε να φτάσει και στα 441 ευρώ το χρόνο. Προκύπτει λοιπόν μια ελάφρυνση που πλησιάζει ακόμη και στα 200 ευρώ ετησίως για πολύ μεγάλο αριθμό εργαζομένων που χρησιμοποιούν τη λύση του επαγγελματικού οχήματος.

Για όχημα αξίας 20.000 ευρώ το πρόσθετο εισόδημα με την εφαρμογή του νέου πλαισίου θα φτάσει στα 6.600 ευρώ από 2.800 ευρώ που είναι σήμερα. Η αύξηση 3.800 ευρώ της αξίας ανεβάζει το συνολικό ύψος του εισοδήματος σε είδος και κοστίζει ακριβά για τον φορολογούμενο. Ο πρόσθετος φόρος που μπορεί να επιβληθεί φτάνει ακόμη και με τη νέα φορολογική κλίμακα στα 2.904 ευρώ (χωρίς την εισφορά αλληλεγγύης) ενώ για το ίδιο αυτοκίνητο με το καθεστώς που ίσχυε μέχρι τώρα, δεν μπορούσε να ξεπεράσει τα 1.260 ευρώ. Προκύπτει λοιπόν πρόσθετη επιβάρυνση περίπου 1.650 ευρώ.

Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις:
Οποιεσδήποτε παροχές σε είδος λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή εταίρος ή μέτοχος ή συγγενικό πρόσωπο αυτού συνυπολογίζονται στο φορολογητέο εισόδημά του στην αγοραία αξία τους, εφόσον η συνολική αξία των παροχών σε είδος υπερβαίνει το ποσό των 300 ευρώ ανά φορολογικό έτος και μόνο για το υπερβάλλον ποσό.

Η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, υπολογίζεται με βάση την ακόλουθη κλίμακα ως ποσοστό της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) του οχήματος ως εξής:
α) για ΛΤΠΦ από 0 έως 14.000 ευρώ ως ποσοστό 4% της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
β) για ΛΤΠΦ από 14.001 έως 17.000 ευρώ ως ποσοστό 20% της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
γ) για ΛΤΠΦ από 17.001 έως 20.000 ευρώ ως ποσοστό 33% της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
δ) για ΛΤΠΦ από 20.001 έως 25.000 ευρώ ως ποσοστό 35% της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
ε) για ΛΤΠΦ από 25.001έως 30.000 ευρώ ως ποσοστό 37% της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
στ) για ΛΤΠΦ πλέον των 30.001 ευρώ, ως ποσοστό 20% της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα, ανεξάρτητα αν το όχημα ανήκει στην επιχείρηση ή είναι μισθωμένο με οποιονδήποτε τρόπο στα ανωτέρω πρόσωπα. Το ανωτέρω ποσοστό καθενός οχήματος δεν επιμερίζεται σε περισσότερα του ενός πρόσωπα.

Η αξία της παραχώρησης του οχήματος μειώνεται βάσει παλαιότητας ως εξής:
ί) 0-2 έτη καμία μείωση
ϋ) 3-5 έτη μείωση 10%
ϋί) 6-9 έτη μείωση 25%
ίν) Από 10 έτη και μετά μείωση 50%.

Εξαιρέσεις
Από τις διατάξεις του παρόντος εξαιρούνται τα οχήματα που παραχωρούνται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και έχουν Λιανική Τιμή Πώλησης προ Φόρων έως 17.000 ευρώ.
Τέλος στο «χαράτσι» 0,6%
Καταργείται η εισφορά 0,6% του ν. 128/1975 στις πιστώσεις factoring και leasing με στόχο τη μείωση του κόστους χρηματοδότησης και συνεπώς λειτουργίας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων καθώς περιλαμβάνεται σε σχετικό άρθρο στο φορολογικό νομοσχέδιο. Να υπενθυμίσουμε πως οι συμβάσεις Leasing απαλλάσσονταν της εισφοράς ωστόσο με τροπολογία που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2019 άλλαξαν τα δεδομένα.

Ειδικότερα στο νόμο 4607/2019 (ΦΕΚ 65 Α / 24.04.2019) επεκτάθηκε η επιβολή της εισφοράς του άρθρου 1 του Ν.128/1975 στις εταιρείες Leasing, επιβαρύνοντας χιλιάδες επιχειρήσεις που είχαν συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) με 0,6% φόρο (επιβάλλεται από τον Ιούνιο). Όσες επιχειρήσεις επέλεξαν αυτή τη μορφή χρηματοδότησης, είδαν το κόστος τους να ανεβαίνει σημαντικά και τα σχέδιά τους να βγαίνουν εκτός πλάνων. Αυτή η διάταξη καταργείται στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο ώστε να μη επιβαρύνονται οι επιχειρήσεις…

Καταργήθηκε ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στους πολύτεκνους
Τέλος στην καταβολή Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης για τους πολύτεκνους φέρνει η νέα φορολογική νομοθεσία. Ειδικότερα όπως αναφέρεται σε σχετική τροπολογία και ειδικότερα στο άρθρο 5: «Με τη διάταξη προτείνεται, για λόγους φορολογικής και κοινωνικής δικαιοσύνης, αλλά και δημογραφικής πολιτικής, η εξαίρεση των επιβατικών ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων των πολύτεκνων οικογενειών από τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης, όπως έχει ήδη προβλεφθεί για τα άτομα με αναπηρία. Δεδομένου ότι τα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα μεταφοράς άνω των 6 ατόμων είναι συνήθως με κινητήρα άνω των 1.929 κ.εκ., βαρύνονται με Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης και οι πολύτεκνες οικογένειες, οι οποίες χρησιμοποιούν εξαθέσια και άνω αυτοκίνητα, λόγω των οικογενειακών αναγκών μεταφοράς και όχι για όλους πολυτέλειας.»

Πως υπολογίζεται ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα αυτοκίνητα
Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης υπολογίζεται ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης και ειδικότερα για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά ο φόρος πολυτελείας ανέρχεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης). Για τα αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης. Από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας. Η παλαιότητα των οχημάτων μετρά, και εδώ, από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του οχήματος και όχι από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας στην Ελλάδα.

Αξίζει να σημειωθεί πως στα τέλη Φεβρουαρίου το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να έχει αλλάξει όλους τους συντελεστές και τα ποσά στα Τέλη Κυκλοφορίας που υπολογίζονται σύμφωνα με τις εκπομπές CO2 καθώς η έλευση του νέου πρότυπου μέτρησης WLTP αυξάνει κατά πολύ τις εκπομπές CO2 όλων των αυτοκινήτων και κατ’ επέκταση και τα Τέλη Κυκλοφορίας τους αλλά και το Τέλος Ταξινόμησης.
Με αυτά τα δεδομένα οι αλλαγές τόσο στο Τέλος Ταξινόμησης όσο και στα Τέλη Κυκλοφορίας πρέπει να έχουν νομοθετηθεί το αργότερο έως τις 28 Φεβρουαρίου 2020 καθώς από την 1η Μαρτίου τίθεται σε ισχύ το πρότυπο WLTP που αλλάζει τις εκπομπές CO2 σε όλα τα καινούρια αυτοκίνητα.

Τέλος, αναφορικά με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που έχουν αιτηθεί να υπαχθούν στο Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης μάλλον θα συνεχιστούν οι συνεδριάσεις της Επιτροπής και οι ιδιοκτήτες τους θα περιμένουν κάποιους επιπλέον μήνες για να εκτελωνιστούν τα οχήματά τους.


Newsbomb.gr