MY KTEO

Τετάρτη 29 Απριλίου 2020

Εξαγγελθέντα μέτρα για την σταδιακή απελευθέρωση της αγοράς-Επιστολή της ΕΣΕΕ


Μέχρι σήμερα, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την επιτυχία των προληπτικών μέτρων που έλαβε η Κυβέρνηση, προστατεύοντας και φροντίζοντας κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού και την διαφύλαξη της υγείας των Ελλήνων πολιτών. Η
επιτυχία αυτή συντελέστηκε, όπως παραδέχεται και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός στο διάγγελμά του, στον μεγαλύτερο βαθμό λόγω και της πειθαρχημένης στάσης του συνόλου της κοινωνίας.

Ωστόσο, ο σχεδιασμός της επόμενης ημέρας που παρουσιάστηκε χθες, μας προκάλεσε έκπληξη, απορίες και ερωτηματικά. Μέχρι τώρα, η κοινωνία ήταν πεπεισμένη, μέσα από πολύ λογικά επιχειρήματα και τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές καλές πρακτικές, ότι θα ανοίξουν πρώτα, σταδιακά και ελεγχόμενα, τα μικρά καταστήματα. Ο προφανής λόγος είναι ότι έχουν το συγκριτικό πλεονέκτημα του αποτελεσματικότερου υγειονομικού ελέγχου χώρων και πελατών, εκεί δηλαδή όπου η ελεγχόμενη προσέλευση των καταναλωτών και η κατά το δυνατόν ασφάλεια αποτελεί στοιχείο της φύσης του καταστήματος και δυνητικά εύκολο στόχο.

Αντί αυτών, για λόγους ακατανόητους, επελέγη τελικά να ανοίξουν καταστήματα ανεξαρτήτως τετραγωνικών, όπου πλήθος κόσμου θα επισκέπτεται πλήθος χώρων, θα έρχεται σε επαφή με πλήθος προϊόντων και θα μπορεί να έχει φυσική επαφή με όλα, οδηγώντας σε συνθήκες που δεν προστατεύουν την υγεία και την τεράστια προσπάθεια του ελληνικού λαού μέχρι σήμερα.

Πέραν τούτων, προκύπτουν βασικά ερωτήματα ως προς τα καταστήματα που θα ανοίξουν στις 4 Μαΐου. Θα έχουν αποκλειστικό αντικείμενο τον επιτρεπόμενο ΚΑΔ ή θα μπορεί αυτός να εντάσσεται στους δευτερεύοντες; Ο ΚΑΔ 47.41 για το λιανικό εμπόριο ηλεκτρονικών έχει 14 υποπεριπτώσεις, ενώ ο ΚΑΔ 47.64 του αθλητικού εξοπλισμού 55 υποπεριπτώσεις. Θα ανοίξουν όλες αυτές οι δραστηριότητες; Και για ποιο λόγο, θα πρέπει όλα τα καταστήματα πανελλαδικά να ανοίγουν στις 10 το πρωί; Η απόφαση αυτή μπορεί να εξυπηρετεί την Αθήνα με το κυκλοφοριακό και τις μαζικές μετακινήσεις πληθυσμού με τα μέσα μαζικής μεταφοράς αλλά καθόλου δεν βοηθάει την περιφέρεια, με τεράστιο αριθμό αγορών όπου ο κόσμος και οι εργαζόμενοι μετακινούνται πεζοί ή με δικά τους μέσα. Αντίστοιχα, όλες οι επιχειρήσεις λιανικής αυτών των περιοχών δεν παρουσιάζουν τον ίδιο φόρτο προσέλευσης με αυτές των μεγάλων αστικών κέντρων, άρα μπορούν κάλλιστα και με ασφάλεια να ανοίξουν ήδη από τις 4 Μαΐου.

Είναι πραγματικά απορίας άξιο ότι, όλες τις παραπάνω παραμέτρους το Υπουργείο Ανάπτυξης δεν φαίνεται να τις έχει λάβει καθόλου υπόψη, κατά την εξειδίκευση των μέτρων επανεκκίνησης της αγοράς. Για το λόγο αυτό, σας ζητούμε να προχωρήσετε άμεσα στις απαιτούμενες διευκρινήσεις και αποφάσεις ως προς τα παρακάτω κρίσιμα θέματα:

1. Την αποσαφήνιση των εξαγγελιών της Κυβέρνησης για τις 4 Μαΐου, ώστε να αποφευχθούν παρεξηγήσεις και αχρείαστα πρόστιμα, ιδιαίτερα σε αυτήν την δύσκολη εποχή.

2. Την διεύρυνση της ομάδας που θα ανοίξει πρώτη την 4η Μαΐου με όλα τα καταστήματα λιανικής στις αγορές εκτός μεγάλων αστικών κέντρων.

3. Την επιφύλαξη της καθυστερημένης έναρξης του ωραρίου λειτουργίας καταστημάτων την 10η πρωινή μόνο για τα καταστήματα της Αθήνας και ενδεχομένως της Θεσσαλονίκης με αντίστοιχη απελευθέρωση της υπόλοιπης χώρας, ώστε να ακολουθήσει τα ωράρια που κρίνει καλύτερα.

Κλείνουμε θεωρώντας ότι, σε αυτήν την κρίσιμη εποχή, η ομαλή επιστροφή στην κανονικότητα περνάει πρωτίστως μέσα από σύντομο μεν αλλά διεξοδικό κοινωνικό διάλογο που πρέπει να πραγματοποιηθεί με τους φορείς της αγοράς και της κοινωνίας. Σε αντίθετη περίπτωση, θεωρούμε ότι τίθεται σε διακινδύνευση ολόκληρη η μέχρι σήμερα επιτυχημένη αντιμετώπιση της πανδημίας τόσο από την Κυβέρνηση όσο και από τους πολίτες, καθώς δεν έχουμε την πολυτέλεια για περαιτέρω επιπτώσεις ή απώλειες λόγω άστοχου σχεδιασμού.