Evia Top: Θέσεις και προτάσεις της θεματικής Επιτροπής Ισότητας της Π.Ε.Δ Στερεάς Ελλάδας

ΚΤΕΟ ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Παρασκευή, 16 Οκτωβρίου 2020

Θέσεις και προτάσεις της θεματικής Επιτροπής Ισότητας της Π.Ε.Δ Στερεάς Ελλάδας


Συνεδρίασε προ ημερών η Επιτροπή Ισότητας της ΠΕΔ Στερεάς Ελλάδας στη Λαμία, στην οποία πρόεδρος είναι η Δήμαρχος Δήμου Χαλκιδέων Έλενα Βάκα. Τα θέματα που συζητήθηκαν είναι τα ακόλουθα:

1. Κατάρτιση και υιοθέτηση Σχεδίου Δράσης για την ένταξη της ισότητας των δύο φύλων

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων, στο σύνολο των 25 Δήμων που αποτελούν την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, έχουν υπογράψει και οι 25 την Ευρωπαϊκή Χάρτα για την Ισότητα των Φύλων.

Με βάση την Ευρωπαϊκή Χάρτα για την Ισότητα των Φύλων, κάθε Αρχή που έχει υπογράψει ή/και πρόκειται να υπογράψει την Χάρτα, εντός εύλογης προθεσμίας από την ημερομηνία υπογραφής της, πρέπει να καταρτίσει και να υιοθετήσει το δικό της Σχέδιο Δράσης για την ένταξη της ισότητας των φύλων, το οποίο στη συνέχεια θα εφαρμόζει. Χρειάζεται, λοιπόν, να ενημερώσουμε για τη διάταξη αυτή όλους τους Δήμους, ώστε όσοι δεν έχουν δημιουργήσει και καταρτίσει το δικό τους Σχέδιο, να το υλοποιήσουν και όσοι το έχουν καταρτίσει, να μας ενημερώσουν για τους τρόπους εφαρμογής του στην τοπική τους κοινωνία.

2. Σύσταση Δημοτικής Επιτροπής Ισότητας των Φύλων από όλους τους Δήμους

Σύμφωνα με τις διατάξεις του αρ.70Α του ν.3852/2010, όπως αυτό προστέθηκε με τις διατάξεις του αρ.6 του ν.4604/2019 (με την αριθμ.1/30.1.2020 Εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων δόθηκαν οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων του ν.4604/2019), προβλέπεται η σύσταση Δημοτικής Επιτροπής Ισότητας σε κάθε Δήμο, αφενός με συμβουλευτικό ρόλο προς το Δημοτικό Συμβούλιο και αφετέρου ως συνδετικός κρίκος με τη Γενική Γραμματεία Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων.

         Η Δημοτική Επιτροπή Ισότητας συγκροτείται με Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και αποτελείται από τα εξής μέλη:

α. Έναν (1) Αντιδήμαρχο ή εντεταλμένο ή Δημοτικό/ή Σύμβουλο ως Πρόεδρο, που ορίζεται από τον/την Δήμαρχο,

β. Έναν (1) Δημοτικό/ή Σύμβουλο των λοιπών Παρατάξεων του Δημοτικού Συμβουλίου, που ορίζεται με μεταξύ τους ψηφοφορία [ Με την παρ.3 του αρ.45 του ν.4647/2019 ορίζεται ότι «3. Οι διατάξεις των δύο πρώτων εδαφίων της παρ.1 του αρ.6 του ν.4623/2019 ισχύουν αναλόγως και για τη σύσταση των Επιτροπών των άρθρων 70, 70Α, 164 και 164Α του ν.3852/2010, καθώς και για τη συμμετοχή Αιρετών εκπροσώπων των Ο.Τ.Α. σε Επιτροπές, Συμβούλια και λοιπά συλλογικά όργανα πάσης φύσεως νομικών προσώπων, κληροδοτημάτων και σωματείων…». Σύμφωνα με τα δύο πρώτα εδάφια της παρ.1 του αρ.6 του ν.4623/2019, όπως αντικαταστάθηκαν με το αρ.177 παρ.3 του ν.4635/2019: «1. Όπου στις διατάξεις νόμων, προεδρικών διαταγμάτων και λοιπών κανονιστικών πράξεων, προβλέπεται ο ορισμός μελών στη Διοίκηση των Νομικών Προσώπων των Δήμων και των Περιφερειών, καθώς και των Συνδέσμων τους, κατά συγκεκριμένη αναλογία, τα 3/5 επί του συνόλου των μελών με τους αναπληρωτές τους, συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου, ορίζονται από τον Δήμαρχο ή τον Περιφερειάρχη, αντίστοιχα. Τα υπόλοιπα μέλη, αφαιρουμένων τυχόν μελών που ορίζονται εκ της θέσεώς τους (ex officio) ή υποδεικνύονται από φορείς, ορίζονται από τις λοιπές Παρατάξεις με μεταξύ τους ψηφοφορία.» ],

γ. Έναν (1) υπάλληλο της Κοινωνικής Υπηρεσίας ή της Υπηρεσιακής Μονάδας Κοινωνικής Πολιτικής και Πολιτικών Ισότητας των Φύλων του Δήμου, που ορίζεται από τον/την Δήμαρχο,

δ. Έναν (1) εκπρόσωπο της Ένωσης Συλλόγων Γονέων του Δήμου,

ε. Έναν (1) εκπρόσωπο τοπικού επαγγελματικού/εμπορικού συλλόγου ή συνεταιριστικής οργάνωσης, που υποδεικνύεται από τον επαγγελματικό/εμπορικό σύλλογο ή την συνεταιριστική οργάνωση αντίστοιχα,

στ. Έναν (1) εκπρόσωπο τοπικού γυναικείου/φεμινιστικού συλλόγου/φεμινιστικής οργάνωσης ή μη κυβερνητικής οργάνωσης με δράση στα θέματα της ισότητας των φύλων, που υποδεικνύεται από τον σύλλογο ή την οργάνωση αντίστοιχα,

ζ. Δύο (2) εμπειρογνώμονες δημότες με ισότιμη εκπροσώπηση των φύλων που ορίζονται από τον/την Δήμαρχο.

         Με Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου μπορεί να καθορίζονται ειδικότερα ζητήματα οργάνωσης και λειτουργίας της. Προτείνεται δε για την ορθή και απρόσκοπτη συγκρότηση της Επιτροπής, η έκδοση Κανονισμού Λειτουργίας και μάλιστα πριν τη συγκρότησή της, στον οποίο να καθορίζονται τα σχετικά ως άνω θέματα. Επισημαίνεται, τέλος, ότι τα μέλη της Επιτροπής για τη συμμετοχή τους σε αυτή δεν λαμβάνουν κανενός είδους αμοιβή ή αποζημίωση.

Η διάρκεια της θητείας της ακολουθεί τη θητεία των Δημοτικών Αρχών κατ’ αναλογία της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης (κατ΄ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του αρ.76 του ν.3852/2010 ως ισχύει, για την επίτευξη της ομοιόμορφης λειτουργίας των συμβουλευτικών οργάνων).

         Η Επιτροπή:

α)σε συνεργασία με την αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου συμμετέχει και υποστηρίζει την ένταξη της ισότητας των φύλων στις πολιτικές του Δήμου, εισηγείται και συμμετέχει στην εκπόνηση σχεδίων δράσης για την ισότητα των φύλων σε τοπικό επίπεδο,

β) διατυπώνει προτάσεις και εισηγείται προς τα αρμόδια όργανα του Δήμου τη λήψη των αναγκαίων μέτρων για την προώθηση της ουσιαστικής ισότητας των φύλων σε όλους τους τομείς της οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής ζωής,

γ) συνεργάζεται με την Περιφερειακή Επιτροπή Ισότητας των Φύλων, τις αρμόδιες, κατά περίπτωση, υπηρεσιακές μονάδες του Δήμου και με δομές και συλλογικότητες που δραστηριοποιούνται στο πεδίο της προώθησης θεμάτων ισότητας των φύλων και δικαιωμάτων των γυναικών σε τοπικό επίπεδο και

δ) συνεργάζεται με τις δομές του Δικτύου της ανωτέρω Γενικής Γραμματείας για την πρόληψη και καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών, καθώς και με φορείς της κοινωνίας των πολιτών Ενδεικτικά, όπως προκύπτει από την Αιτιολογική Εκθεση του ν.4604/2019, η Δημοτική Επιτροπή Ισότητας αναλαμβάνει την συνδιοργάνωση ενημερωτικών εκδηλώσεων, ημερίδων/συνεδρίων, επιμορφωτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων σε θέματα κακοποίησης/πρόληψης της βίας, υγείας, γυναικείας απασχόλησης και πολιτικών ίσων ευκαιριών, ενίσχυσης της συμμετοχής των γυναικών σε θέσεις ευθύνης συνεργασία με τις γυναίκες καλλιτέχνιδες των Δήμων και των Περιφερειών σε συνεργασία με την Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση και με τις μονάδες υγείας για ενημερωτικές εκδηλώσεις που θα απευθύνονται σε μαθητές και μαθήτριες των Δήμων, κλπ.

 

3. Προτάσεις για την προώθηση και εφαρμογή της ισότητας των φύλων στους Δήμους

Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην ενσωμάτωση και την επίτευξη της ισότητας των φύλων στην τοπική κοινωνία είναι ίσως ο σημαντικότερος, καθώς είναι ο θεσμός που ασκεί άμεση διοίκηση και είναι σε απόλυτη εναρμόνιση με τις ανάγκες των πολιτών.

Στο πλαίσιο αυτό, ο εκάστοτε Δήμος είναι υπεύθυνος να εφαρμόζει πρακτικές και να καθορίζει τις ενέργειες και τα μέσα που θα πρέπει να χρησιμοποιήσει, ώστε να προωθεί την ισότητα των φύλων στην πράξη, στα όρια της αρμοδιότητάς του.

 

            Α. Βελτίωση ποιότητας ζωής

Η ποικιλία των ρόλων που καλούνται να υπηρετήσουν οι γυναίκες σήμερα, καθιστούν την καθημερινότητά τους κουραστική και πολλές φορές ο ποιοτικός χρόνος είναι περιορισμένος. Ο εκάστοτε Δήμος, στοχεύοντας στη βελτίωση της καθημερινότητας, χρειάζεται να προχωρήσει στη δημιουργία υποδομών και τη βελτίωση των κοινοχρήστων χώρων, ώστε να υπάρχουν χώροι φιλόξενοι και προσιτοί σε παρέες γυναικών και ανδρών, σε μαμάδες με παιδιά αλλά και ολόκληρης της οικογένειας. Χώροι ευχάριστοι, που θα διευκολύνουν την επισκεψιμότητα και θα αποφορτίζουν από τα βάρη της καθημερινότητας, περνώντας ποιοτικό χρόνο με μηδενική οικονομική επιβάρυνση.

            Β. Προαγωγή προστασίας και ασφάλειας

Με στόχο την αύξηση του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών και ιδιαίτερα των γυναικών, που αποτελούν συνήθως θύματα επιθέσεων, ο εκάστοτε Δήμος, μέσω των Οργανισμών Κοινωνικής Προστασίας και Παιδείας, μπορεί να οργανώνει δωρεάν μαθήματα αυτοπροστασίας και μαθήματα τεχνικών αντιμετώπισης πιθανών επιθέσεων. Παράλληλα, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών, να προχωρήσουν στην αύξηση του φωτισμού στους κοινόχρηστους χώρους, προκειμένου να συμβάλλουν στην καταπολέμηση της βίας ενάντια των γυναικών και πιθανών επιθέσεων. Τέλος σε συνεργασία με τις κατά τόπους Αστυνομικές Αρχές, να υποστηρίξουν την ενίσχυση της Αστυνόμευσης των περιοχών της αρμοδιότητάς τους.

            Γ. Ενίσχυση υπηρεσιών παιδείας, κοινωνικής πολιτικής και πολιτισμού

Σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση και ένταξη της ισότητας των φύλων στις τοπικές κοινότητες διαδραματίζουν τα Νομικά Πρόσωπα και ιδιαίτερα οι Οργανισμοί Κοινωνικής Προστασίας και Πολιτισμού σε συνδυασμό και με τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης των Δήμων.

1. Στο πλαίσιο της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση και κατάρτιση των γυναικών, τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης μπορούν να εντάξουν στα προγράμματά τους μαθήματα με έμφαση στις άνεργες γυναίκες.

2. Δημιουργία Γραφείου Ευρέσεως Εργασίας, σε κάθε Δήμο ή έστω στην έδρα κάθε Περιφερειακής Ενότητας, με στόχο την υποστήριξη της επανένταξης ανδρών και κυρίως γυναικών που πλήττονται περισσότερο από την ανεργία. Μέσω των Γραφείων αυτών, να μπορούν να υλοποιούνται δράσεις επαγγελματικής κατάρτισης, με ισότιμη συμμετοχή ανδρών και γυναικών.

3. Με στόχο την διευκόλυνση και εναρμόνιση της επαγγελματικής με την οικογενειακή ζωή της γυναίκας, οι Οργανισμοί Κοινωνικής Προστασίας μπορούν να ενισχύσουν τα προγράμματα των παιδικών σταθμών, των Κ.Δ.Α.Π. και Κ.Δ.Α.Π. ΜΕΑ, προκειμένου να ελαφρυνθεί η μητέρα από κάθε άγχος και να είναι σίγουρη για τη δημιουργική ενασχόληση των παιδιών τις ώρες που εκείνη είτε εργάζεται είτε απασχολείται με κάτι στον ελεύθερο, προσωπικό της χρόνο.

4. Προς την ενίσχυση της δημιουργικής απασχόλησης των γυναικών, ο Οργανισμός Κοινωνικής Προστασίας σε συνδυασμό με τον Οργανισμό Πολιτισμού, μπορούν να εντάξουν στα προγράμματά τους δράσεις, όπου γυναίκες κάθε ηλικίας (από έφηβες έως ήλικιωμένες) θα μπορούν να συμμετέχουν και περνούν τον ελεύθερό τους χρόνο ευχάριστα με παράλληλη δυνατότητα φύλαξης παιδιών.

  Δ. Συνέχιση λειτουργίας κι ενίσχυση των δομών συμβουλευτικής, κοινωνικής και ψυχολογικής υποστήριξης

Στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας αυτή τη στιγμή λειτουργούν 3 δομές με κύρια στόχευση την παροχή βοήθειας σε γυναίκες θύματα κακοποίησης, οι οποίες είναι:

1.         Ο Ξενώνας Φιλοξενίας γυναικών θυμάτων βίας στη Λαμία

2.         Το Κέντρο Συμβουλευτικής Υποστήριξης γυναικών θυμάτων βίας στη Χαλκίδα

3.         Το Συμβουλευτικό Κέντρο Κακοποιημένων Γυναικών στη Θήβα

Ως μέλη της Επιτροπής, χρειάζεται να προωθήσουμε και να αναζητήσουμε, σε συνεργασία με όλους τους Δήμους της Περιφέρειας, Ευρωπαϊκά Προγράμματα και κονδύλια ώστε να δημιουργηθούν συμβουλευτικά κέντρα και χώροι φιλοξενίας κακοποιημένων γυναικών και σε άλλους Δήμους, με κύρια στόχευση να αυξηθεί ο αριθμός σε τουλάχιστον 1 δομή ανά έδρα Περιφερειακής Ενότητας.

Επιπρόσθετα, στις ήδη υπάρχουσες δομές:

1.         να ενισχυθεί το επιστημονικό προσωπικό και ιδιαίτερα με έναν (1) Νομικό Σύμβουλο

2.         να υπάρχει δυνατότητα παροχής βοήθειας και στήριξης και σε άντρες θύματα κακοποίησης

3.         να οργανώνονται εβδομαδιαίως συναντήσεις και εκδηλώσεις κλειστού τύπου, όπου γυναίκες και άντρες θα μπορούν να εκφράσουν ανησυχίες και φόβους σχετικά με διάφορα ζητήματα της καθημερινότητάς τους, συζητώντας με εξειδικευμένους ψυχολόγους και κοινωνιολόγους, οι οποίοι θα παρέχουν ψυχοκοινωνική και συμβουλευτική υποστήριξη

            Ε. Ενημέρωση και Ευαισθητοποίηση

Σημαντικός είναι ο ρόλος του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων στην έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση σχετικά με την ισότητα των φύλων και την ενίσχυση των ρόλων της γυναίκας:

1.         Εκστρατείες ενημέρωσης σχετικά με τα είδη κακοποίησης και τους τρόπους αντιμετώπισής τους

2.         Ημερίδες για θέματα πρόληψης και προαγωγής της υγείας και για τα δύο φύλα, σε συνεργασία με Μονάδες Υγείας και εξειδικευμένο ιατρικό προσωπικό

3.         Καμπάνιες ενημέρωσης και προώθησης των αρχών της Ισότητας των φύλων, των ίσων ευκαιριών, της αξιοπρεπούς διαβίωσης και συμβίωσης και των οφελών αυτής

4.         Δημιουργία ηλεκτρονικού υλικού ενημερωτικού χαρακτήρα (τύπου banner) στις διαδικτυακές σελίδες των Δήμων, για διάφορα θέματα που αφορούν στην ισότητα των φύλων

            ΣΤ. Ανθρώπινο δυναμικό Δήμου

Ο κάθε Δήμος οφείλει να ακολουθεί το σχέδιο ένταξης της ισότητας και εντός των διοικητικών του υπηρεσιών, όπως άλλωστε ορίζει και ο Ν. 3488/2006 σχετικά με την ίση μεταχείριση ανδρών και γυναικών όσον αφορά στην απασχόληση, στην επαγγελματική εκπαίδευση και ανέλιξη, στους όρους και τις συνθήκες εργασίας.

Σε εφαρμογή, λοιπόν, του παραπάνω Νόμου και με στόχο την ουσιαστική εφαρμογή του, ο Δήμος θα πρέπει:

           Να οργανώνει σεμινάρια εσωτερικής επιμόρφωσης του προσωπικού σχετικά με τα εργασιακά δικαιώματα, τις απαγορεύσεις σχετικά με την άμεση και έμμεση διάκριση, την παρενόχληση και σεξουαλική παρενόχληση σε χώρο εργασίας και τις νομικές δυνατότητες αντιμετώπισης των ανωτέρω

           Να προωθεί την από κοινού συμμετοχή των γυναικών και των ανδρών  σε επιτροπές και γενικά σε κέντρα λήψης αποφάσεων