Evia Top: Αναθεώρηση επί τα χείρω για τη χριστουγεννιάτικη αγορά

ΚΤΕΟ ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2020

Αναθεώρηση επί τα χείρω για τη χριστουγεννιάτικη αγορά


Με την αγορά να παραμένει επί της ουσίας κλειστή −εξαιρούνται τα σούπερ-μάρκετ και τα καταστήματα που πωλούν προϊόντα σε χονδρική−, τα e-shops και τις μεταφορικές να έχουν κρασάρει και την ύφεση να επηρεάζει σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας, τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι φτωχικά. Τουλάχιστον κατά 25% πιο φτωχά σε σχέση με τα χρήματα που τζίραρε το εγχώριο λιανεμπόριο το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν. Η μείωση αυτή μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι τα φυσικά δίκτυα παραμένουν κλειστά, με βάση τα όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα, αλλά αυτός δεν είναι ο μοναδικός λόγος. 

Η διάχυτη ανησυχία για το τι μέλλει γενέσθαι όχι μόνο σε υγειονομικό επίπεδο, αλλά και σε οικονομικό, έχει κάνει εγκρατείς τους καταναλωτές. Και αυτό δεν αποτελεί μόνο ελληνικό φαινόμενο. Από έρευνα της EY προκύπτει πως 4 στους 10 καταναλωτές παγκοσμίως έχουν δει τα εισοδήματά τους να μειώνονται, ενώ η πλειοψηφία (60%) είναι πιο προσεκτικοί στο πώς ξοδεύει τα χρήματά της. Ήδη 41% των καταναλωτών έχουν μειώσει τις δαπάνες για μη βασικά προϊόντα, ενώ το 46% αναβάλλει την αγορά ή την αντικατάσταση προϊόντων υψηλής αξίας. Αυτές οι τάσεις καταδεικνύουν μια –δυνητικά– πιο υποτονική περίοδο εορταστικών αγορών στο τέλος του 2020, αφού το 42% των καταναλωτών, παγκοσμίως, σχεδιάζει να δαπανήσει λιγότερα χρήματα κατά τη διάρκεια της φετινής εορταστικής περιόδου από ό,τι πριν από έναν χρόνο.

Πού και πόσα θα ξοδέψουν οι Έλληνες
Αλλά ας μην πάμε μακριά. Στην Ελλάδα 7 στους 10 Έλληνες ανέφεραν, σε έρευνα που "έτρεξε" η ADMINE, πως ο φετινός εορταστικός προϋπολογισμός δεν θα ξεπεράσει εφέτος τα 200 ευρώ. Όταν το όχι και τόσο μακρινό 2017, δηλαδή την περίοδο που η χώρα ήταν στα Μνημόνια, ο εορταστικός προϋπολογισμός ήταν στα 450 ευρώ. 

Επτά στους 10 καταναλωτές, λοιπόν, δήλωσαν πως δεν θα ξοδέψουν περισσότερα από 200 ευρώ φέτος, 1 στους 4 θα ξοδέψει έως 400 ευρώ, ποσοστό 5% έως 600 ευρώ και μόλις 1 στους 100 ανέφερε ότι θα ξοδέψει πάνω από 600 ευρώ. Το 38% των καταναλωτών που θα διαθέσει μικρότερο budget συγκριτικά με πέρυσι δήλωσε πως το μειωμένο εισόδημα είναι ο πρωτεύων λόγος για αυτή του την απόφαση. Ένας στους τρεις (ποσοστό 33%) ανέφερε ότι θα μειώσει τον προϋπολογισμό γιατί είναι απαισιόδοξος/προβληματισμένος με την οικονομία.

Απαισιοδοξία για το μέλλον, η οποία επιβεβαιώνεται και από την έρευνα της  Ira Media, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της οποίας, παρά τα αισιόδοξα μηνύματα από το μέτωπο των εμβολίων που επηρεάζουν θετικά την ψυχολογία, η ανησυχία για την οικονομική κατάσταση της χώρας παραμένει, με τους καταναλωτές να εμφανίζονται διστακτικοί να πραγματοποιήσουν αγορές. Τάση η οποία δεν αποκλείεται να διατηρηθεί και το 2021. Και αυτό γιατί 4 στους 10 καταναλωτές (ποσοστό 37%) σε παγκόσμιο επίπεδο θεωρούν ότι η πανδημία θα συνεχίσει να επηρεάζει τη ζωή τους για τουλάχιστον έναν ακόμα χρόνο. Το ποσοστό αυτό εκτοξεύεται στο 43% στην Ευρώπη και στο 66% στην Ιαπωνία, με τους καταναλωτές στην Ινδία (19%) και την Κίνα (18%) να εμφανίζονται αισθητά πιο αισιόδοξοι, αναφέρει η έρευνα της ΕΥ. 

 
capital.gr της Αλεξάνδρας Γκίτση