Evia Top: Αδιαφάνεια, ανεπαρκής προετοιμασία του ΕΣΥ, προβλήματα στην εξέλιξη των εμβολιασμών και ανάγκη ενός νέου «μίγματος» υγειονομικών μέτρων

ΚΤΕΟ ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Δευτέρα, 22 Φεβρουαρίου 2021

Αδιαφάνεια, ανεπαρκής προετοιμασία του ΕΣΥ, προβλήματα στην εξέλιξη των εμβολιασμών και ανάγκη ενός νέου «μίγματος» υγειονομικών μέτρων


Βρισκόμαστε ήδη εν μέσω του 3ου επιδημικού κύματος  χωρίς να έχει γίνει μια σοβαρή αποτίμηση των ανεπαρκειών και των λαθών που οδήγησαν στην έκρηξη της διασποράς  του SARS-CoV-2  και στις τραγικές απώλειες ανθρώπινων ζωών   στην προηγούμενη φάση, χωρίς να έχει διασφαλιστεί η διαφάνεια και δημόσια πρόσβαση στα επιδημιολογικά δεδομένα,  χωρίς να έχει ενισχυθεί έμπρακτα   το ΕΣΥ , χωρίς να υπάρχει  κάποια ουσιαστική πρόοδος στην  εμβολιαστική  κάλυψη του γενικού πληθυσμού, χωρίς να υπάρχει προοπτική απεγκλωβισμού από το παρατεινόμενο lockdown και χωρίς αντισταθμιστικά μέτρα στήριξης της πραγματικής οικονομίας και της κοινωνικής συνοχής. Αντίθετα, παρατηρούμε το τελευταίο διάστημα να εντείνεται από την κυβέρνηση η τάση μετάθεσης στους ειδικούς και στην κοινωνία των δικών της ευθυνών για την αδυναμία ελέγχου της πανδημίας, να γίνεται καταχρηστική επίκληση των εισηγήσεων της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για να δικαιολογηθούν μέτρα που έχουν ληφθεί με πολιτικά κριτήρια και που συχνά δεν πληρούν τα κριτήρια της κοινής λογικής  και  της αναλογικότητας έναντι του εκτιμώμενου κινδύνου. Συνεχίζονται  επίσης τα «στεγανά» σε επίπεδο «επιτελικού κράτους»  και μεθοδικά αποτρέπεται κάθε αποσαφήνιση ρόλων ανάμεσα στα διαφορετικά επίπεδα επιδημιολογικής εποπτείας και παρέμβασης στην κρίση  (ΕΟΔΥ-Πολιτική Προστασία-Εθνική Επιτροπή προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορονοϊού –Επιτροπή Αντιμετώπισης Έκτακτων Συμβάντων Δημόσιας Υγείας από Λοιμογόνους Παράγοντες). Στόχος πάντα είναι η διαχείριση της κρίσης με επικοινωνιακούς όρους , η αποφυγή του πολιτικού κόστους, η εδραίωση ενός αυταρχικού μοντέλου διακυβέρνησης και η υποκατάσταση των μέτρων Δημόσιας Υγείας από μέτρα Δημόσιας Τάξης.

Απέναντι σ’ αυτό το αδιέξοδο, απαιτείται επειγόντως  ένα «νέο μίγμα» υγειονομικών μέτρων, έτσι ώστε να περιοριστεί δραστικά η  διασπορά του ιού , να προετοιμαστεί κατάλληλα το ΕΣΥ και να επιτευχθεί γρήγορα το «ανοσιακό τείχος»  στο γενικό πληθυσμό.   Προτεραιότητες αυτού του νέου «μίγματος» πρέπει να είναι:
Αναβαθμισμένη και αποκεντρωμένη επιδημιολογική επιτήρηση με πλήρη διαφάνεια στη διαχείριση των δεδομένων, με συνεργασία του ΕΟΔΥ και των Διευθύνσεων Δημόσιας Υγείας των Περιφερειών, με δωρεάν πρόσβαση σε μοριακά τεστ και εκτεταμένη ιχνηλάτηση των κρουσμάτων και άρα με δυνατότητα λήψης εστιασμένων  και όχι οριζόντιων και αναποτελεσματικών  περιοριστικών  μέτρων.  
Στοχευμένη πρόληψη με μαζικά και επαναλαμβανόμενα τεστ σε εργαζόμενους κρίσιμων τομέων καθώς και με σοβαρή αλλαγή στους όρους υγειονομικά ασφαλούς λειτουργίας των γνωστών «εστιών» υπερμετάδοσης, όπως εργοστάσια, μεγάλοι εργασιακοί χώροι, μέσα μαζικής μεταφοράς, σχολεία, κλειστές δομές, προσφυγικά camps, καταυλισμοί Ρομά, φυλακές κλπ.  
Ενεργός εμπλοκή των δημόσιων δομών ΠΦΥ στην προνοσοκομειακή διαχείριση της πανδημίας, στην κοινοτική φροντίδα και στην κατ’ οίκον παρακολούθηση  θετικών κρουσμάτων, «προφυλάσσοντας» τα νοσοκομεία από περιστατικά που μπορούν να αντιμετωπιστούν σε πρωτοβάθμιο επίπεδο. Είναι αποκλειστική ευθύνη της ΠΦΥ (των δημόσιων δομών πρωτίστως αλλά και του ιδιωτικού τομέα) η εποπτεία και φροντίδα των εξωνοσοκομειακών ασθενών, η καταγραφή   και παρακολούθηση με συγκεκριμένους προγνωστικούς δείκτες όλων των χρόνιων ασθενών αυξημένης ευπάθειας για σοβαρή νόσο covid-19, η έγκαιρη διάγνωση επιπλοκών που απαιτούν εισαγωγή των ασθενών  στο νοσοκομείο.   
Αποτροπή με κάθε τρόπο ενός νέου γενικευμένου lockdown εντός του ΕΣΥ, με στόχο το συνδυασμό της ποιοτικής φροντίδας των ασθενών με covid και την κάλυψη όλων των υπόλοιπων υγειονομικών αναγκών της κοινωνίας.  Είναι απόδειξη της τραγικής αποτυχίας της κυβέρνησης να στηρίξει  με πληρότητα τα νοσοκομεία,   η περιστολή  των τακτικών τους δραστηριοτήτων (εξωτερικά ιατρεία, χειρουργεία, εξειδικευμένες διαγνωστικές και θεραπευτικές παρεμβάσεις).  Κομβικό ρόλο στην ανθεκτικότητα του ΕΣΥ στο 3ο κύμα θα παίξει η γενναία ενίσχυση των κρίσιμων τμημάτων των νοσοκομείων (ΤΕΠ, κλινικές covid, ΜΕΘ)  με ανθρώπινο δυναμικό, καθώς και η σχεδιασμένη επίταξη των ιδιωτικών κλινικών και Κέντρων Αποκατάστασης για νοσηλεία-μετανοσοκομειακή φροντίδα  περιστατικών covid.
Διασφάλιση της πρόσβασης των ασθενών της χώρας σε όλα τα διαθέσιμα φάρμακα  (νέα ή παλαιά)  που με αξιόπιστες κλινικές μελέτες αποδεικνύεται η συμβολή τους στην πρόληψη σοβαρών επιπλοκών  της νόσου ή στην μείωση της πιθανότητας εισαγωγής στο νοσοκομείο.    
Επιτάχυνση των εμβολιασμών σε εθνικό-ευρωπαϊκό-παγκόσμιο επίπεδο υπό την εποπτεία διεθνών οργανισμών (ΕΕ, ΠΟΥ) ,  με αλλαγή στο καθεστώς προστασίας της «πατέντας» και με πολλαπλασιασμό των διαθέσιμων δόσεων  για τη γρήγορη επίτευξη συλλογικής ανοσίας σε όλο τον κόσμο. Γιατί ο κίνδυνος από την αυξανόμενη διασπορά μεταλλαγμένων στελεχών  του ιού και την αποδυνάμωση των διαθέσιμων εμβολίων, μπορεί να αποδειχθεί πολύ μεγάλος.
Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι και στο πεδίο των εμβολιασμών η κυβέρνηση κινείται στην  γνωστή «γραμμή» της αδιαφάνειας και της πολιτικής ιδιοτέλειας. Το σχέδιο προτεραιοποίησης των εμβολιασμών που συνέταξε η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών  δόθηκε με απαράδεκτη καθυστέρηση στη δημοσιότητα, δεν τέθηκε σε διαβούλευση με την επιστημονική κοινότητα, τους συλλόγους των ασθενών και την κοινωνία,  δεν έχει εξηγηθεί στην κοινή γνώμη η επιστημονική λογική του, ενώ στην καθημερινή παρουσίαση των στοιχείων δεν αναφέρονται αναλυτικά οι κατηγορίες των πολιτών που εμβολιάζονται, τα ποσοστά κάλυψης ευαίσθητων ομάδων όπως οι  υγειονομικοί και οι ευπαθείς ομάδες κλπ. Την ίδια ώρα εξακολουθούν να λειτουργούν εμβολιαστικά κέντρα στα νοσοκομεία παρότι ο εμβολιασμός είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της ΠΦΥ, εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται ηλικιωμένοι από τις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας για να εμβολιαστούν, δεν υπάρχει σχεδιασμός για κατ’ οίκον εμβολιασμό υπερηλίκων ή χρόνιων ασθενών που αδυνατούν να μετακινηθούν.  Και το αποκορύφωμα είναι οι αυξανόμενες καταγγελίες για παράκαμψη της σειράς εμβολιασμών   «αξιοποιώντας» τις πλεονάζουσες  δόσεις για τον εμβολιασμό «ημετέρων». Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση του γιατρού-διευθυντή του ΚΥ της Κέρκυρας, ένθερμου υποστηρικτή της κυβέρνησης που, πέραν των άλλων, ελέγχεται και για διασπορά ψευδών ειδήσεων σχετικά με παρενέργειες των εμβολίων για να αποφύγει ΕΔΕ εις βάρος του.  
Επειδή δεν μπορεί να συνεχίζεται ως μονόδρομος μια «γραμμή» διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης που αποδείχθηκε κατά τη διάρκεια του  2ου κύματος  τελείως αναποτελεσματική.
Επειδή δεν μπορούμε να αποδεχθούμε  τη λογική του «ακορντεόν» στη  λειτουργία του ΕΣΥ, της οικονομίας και της κοινωνίας.
Επειδή χωρίς ουσιαστική  στήριξη  της πραγματικής οικονομίας και των εργαζομένων  και χωρίς εμπέδωση κλίματος ασφάλειας στην κοινωνία, ο κίνδυνος ανοικτής αμφισβήτησης, απονομιμοποίησης και εναντίωσης ενός τμήματος της απέναντι στα μέτρα προστασίας της Δημόσιας Υγείας είναι «προ των πυλών».  
Επειδή τώρα είναι η ώρα απεμπλοκής από αυτή τη διαχείριση, με έμφαση στην αναχαίτιση της πανδημίας σε επίπεδο κοινότητας, με ενδυνάμωση του Δημόσιου Συστήματος Υγείας, με επιτάχυνση των εμβολιασμών , με ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στους θεσμούς της Πολιτείας και με δημοκρατική-κοινωνική  νομιμοποίηση των  μέτρων  που αφορούν την καθημερινότητα, τα δικαιώματα και την επιβίωση των ανθρώπων.
Επειδή τεκμηριώνεται απολύτως η ανάγκη μιας υγειονομικής στρατηγικής επικεντρωμένης  σtην καλή επιδημιολογική επιτήρηση και ιχνηλάτηση στην κοινότητα, στην προνοσοκομειακή διαχείριση κρουσμάτων και στην  κατ’οίκον παρακολούθηση,  στη γενναία ενίσχυση του ΕΣΥ, στην έγκαιρη πρόσβαση των ασθενών στα  διαθέσιμα θεραπευτικά σχήματα, καθώς και στην επίταξη ιδιωτικών κλινικών για να αποφευχθεί το λειτουργικό black out στο ΕΣΥ που ζήσαμε στο 2ο κύμα.
Επειδή η γρήγορη επίτευξη «συλλογικής ανοσίας» εξαρτάται πλέον από τα επιχειρηματικά σχέδια των φαρμακευτικών, οι οποίες αδυνατούν να ανταποκριθούν στην αυξημένη διεθνή ζήτηση και απλώς αναζητούν συμφέρουσες εταιρικές συμπράξεις.  
Επειδή η έγκαιρη  και ισότιμη πρόσβαση όλων των ανθρώπων στα εμβόλια έχει αναδειχθεί σε μείζον υγειονομικό, ηθικό  και πολιτικό θέμα.  
Επειδή η διαφάνεια, η επιστημονική τεκμηρίωση και η αξιόπιστη πληροφόρηση, η συμμετοχικότητα και η λογοδοσία αποτελούν κρίσιμες προϋποθέσεις για  την επιτυχία  του εμβολιαστικού εγχειρήματος.
Επειδή πληθαίνουν οι απορίες και τα ερωτήματα της κοινωνίας  ως προς της εφαρμογή του  σχεδίου προτεραιοποίησης των εμβολιασμών και τη μέριμνα για τις ομάδες του πληθυσμού ειδικής ευαλωτότητας.  

Ερωτάται ο κ. Υπουργός Υγείας
Αν σκοπεύει να επανεξετάσει το «μίγμα» των εφαρμοζόμενων υγειονομικών μέτρων, σε συνεννόηση  με τους επιστημονικούς φορείς και τις πολιτικές δυνάμεις.
Αν θα πάρουν πρωτοβουλίες η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας και η ελληνική κυβέρνηση προς την κατεύθυνση της διασφάλισης στην πράξη των εμβολίων ως παγκόσμια δημόσια αγαθά, υπερβαίνοντας τους περιορισμούς του καθεστώτος προστασίας της «πατέντας» .  
Πως θα αντιμετωπίσει  τις δυσκολίες και ανεπάρκειες που έχουν προκύψει κατά τη διαδικασία των εμβολιασμών μέχρι σήμερα, με βασικότερες την έλλειψη αποκέντρωσης και μη αξιοποίησης όλων των δημόσιων δομών ΠΦΥ ως εμβολιαστικά κέντρα, τη μη  πρόβλεψη  κατ’ οίκον εμβολιασμών όπου απαιτείται αλλά και την έλλειψη διαθέσιμων ημερομηνιών για το κλείσιμο ραντεβού  μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Προτίθεται να διαβουλευθεί το σχέδιο προτεραιοποίησης των εμβολιασμών με εκπροσώπους της επιστημονικής κοινότητας , των ληπτών υπηρεσιών υγείας και της κοινωνίας των πολιτών;
Πως σκοπεύει να αποκαταστήσει, έστω και τώρα, το έλλειμμα διαφάνειας που έχει προκύψει κατά την υγειονομική διαχείριση της πανδημίας, ακόμα και στο ευαίσθητο πεδίο των εμβολιασμών;
Ποιες δικλείδες ασφαλείας θα τεθούν έτσι ώστε να μην υπάρχει η παραμικρή πιθανότητα παρεκκλίσεων από την προτεραιοποίηση που έχει καθορίσει η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών;