MY KTEO

Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2021

Αποστόλου: Με τον πρώτο έλεγχο οι περισσότεροι παραγωγοί θα αποβληθούν από τις λαϊκές αγορές


Ομιλία του Βαγγέλη Αποστόλου, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Ν. Ευβοίας και πρώην Υπουργού στη συζήτηση του σ/ν του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων: «Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός του ρυθμιστικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας του υπαίθριου εμπορίου, ρυθμίσεις για την άσκηση ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων και την απλούστευση πλαισίου δραστηριοτήτων στην εκπαίδευση, βελτιώσεις στην επιμελητηριακή νομοθεσία και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων».

Για την ιστορία μια αναφορά στις Λαϊκές Αγορές.

Θεσμοθετήθηκαν με Προεδρικό Διάταγμα του Παύλου Κουντουριώτη, στα τέλη του Γενάρη του 1929, ένα διάταγμα που καθόριζε ακόμη και τις ημέρες και τους χώρους που θα πραγματοποιούνταν στις γειτονιές των Αθηνών.

Η επιτυχία τους ήταν τέτοια που οδήγησε στην ανάγκη καλύτερης οργάνωσης του θεσμού, προστασίας, φύλαξης και καθαριότητας του χώρου λειτουργίας τους, οπότε ιδρύεται, το 1932 το «Ταμείον Λαϊκών Αγορών».

Εξαπλώθηκαν γρήγορα σε όλη τη χώρα, παρότι κατά καιρούς, συζητήθηκε η κατάργησή τους, κυρίως από εκείνους που πλήττονταν από τη λειτουργία τους.

Και πέτυχαν γιατί οι καταναλωτές απολαμβάνουν χαμηλότερες τιμές, καλύτερη ποιότητα και κυρίως αναπτύσσουν τις απαραίτητες κοινωνικές σχέσεις που οικοδομούν την εμπιστοσύνη μεταξύ παραγωγού και καταναλωτή.

Ειδικά το χαρακτήρα αυτό τον κρατούν μέχρι σήμερα οι κυριακάτικες αγορές στις μικρές πόλεις της επαρχίας παρά τις όποιες μεταβολές που διαχρονικά παρατηρήθηκαν, γιατί σ' αυτές τις Λαϊκές, προστέθηκαν κι άλλοι πωλητές, κάτοικοι της περιοχής, προσφέροντας αγαθά που παράγονταν στην ευρύτερη περιοχή και κάλυπταν άλλες ανάγκες των κατοίκων, καθώς και των παραγωγών.

Kύριε Υπουργέ φοβόμαστε ότι η νομοθετική σας πρωτοβουλία υπονομεύει την απρόσκοπτη προσέλευση των παραγωγών στις Λαϊκές Αγορές, στις δικές τους αγορές. Αυτό ενδιαφέρει εμάς πρωτίστως.

Είναι δυνατόν να βάζετε προϋποθέσεις και όρους και μάλιστα με διαδικασίες μορίων και διαγωνισμών στη συμμετοχή αυτών των ανθρώπων, που όλη τους η ζωή κινείται μεταξύ χωραφιού και λαϊκών αγορών;

Επιχειρείτε μια τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου, με μια ανώφελη ουσιαστικά νομοθετική πρωτοβουλία, που δεν αναδεικνύει τι ακριβώς θα φέρετε, αφού όλα, για άλλη μια φορά, παραπέμπονται σε Υπουργικές Αποφάσεις ή και Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις.

Τίθεται λοιπόν εύλογα το ερώτημα, γιατί ψηφίζεται νέος νόμος; Μην επιχειρείτε να τις συγκρίνετε με άλλες νομοθετικές πρωτοβουλίες, γιατί η τωρινή σας παρέμβασή μπορούσε να αποτελέσει μια απλή τροπολογία.

Η στόχευση είναι το ζητούμενο για σας, που δεν είναι άλλη από την είσοδο του ιδιωτικού τομέα στο χώρο.

Οι λαϊκές αγορές άλλο πράγμα χρειάζονται αυτή την ώρα, που το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εισβάλει σε όλους τους τομείς της οικονομίας, ένα σοβαρό μοντέλο διαχείρισης.

Δυστυχώς νομίζω ότι αυτό που εισάγεται με το άρθρο 56, το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα «Ανοικτή Αγορά» περιέχει πολύ περιττή γραφειοκρατία.

Κύριες και κύριοι συνάδελφοι το επαναλαμβάνω και πάλι, οι Λαϊκές Αγορές ανήκουν στους παραγωγούς, στους μικρούς επαγγελματίες και στους καταναλωτές και θεσμοθετήθηκαν για να υπηρετήσουν ένα σκοπό, να μπορούν οι κάτοικοι των περιοχών που λειτουργούν, να προμηθεύονται από τους συμπατριώτες τους αγρότες -παραγωγούς, τα προϊόντα τους.

Πρόκειται για βραχύβιες αλυσίδες εφοδιασμού στην πράξη. Όμως το νομοσχέδιο δεν φαίνεται να το αντιλαμβάνεται αυτό και ενισχύει, με το άρθρο 15 την εντοπιότητα μόνο με 5 μόρια.

Κύριε Υπουργέ μόνο αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός του ρυθμιστικού πλαισίου δεν είναι το νομοσχέδιό σας.

Δεν γνωρίζετε ότι οι Διευθύνσεις Λαϊκών Αγορών στην Περιφέρεια δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στον έλεγχο του συστήματος που καθορίζεται με το παρόν νομοσχέδιο;

Γιατί δεν προβλέπετε την ίδρυση νομικών προσώπων σε όλες τις Περιφέρειες για την εύρυθμη λειτουργία τους;

Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Ότι στην πράξη δεν θα υπάρχει κάποιος να εφαρμόσει όσα προβλέπονται.

Θεσπίζετε την αποστολή στοιχείων κάθε πρωϊ σε συγκεκριμένη πλατφόρμα .Δεν αντιλαμβάνεστε ότι είναι αδύνατο για τους μικρούς παραγωγούς, που πωλούν τα προϊόντα τους κυρίως στις λαϊκές αγορές της επαρχίας να συμμορφωθούν με όλες τις απαιτήσεις που εισάγετε;

Δεν γνωρίζετε ότι αυτοί οι παραγωγοί αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της παραγωγής κηπευτικών και φρούτων της χώρας, ένας κλάδος που πρωταγωνιστεί στις εξαγωγικές μας επιδόσεις;

Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα; Με τον πρώτο έλεγχο οι περισσότεροι θα αποβληθούν από τις αγορές.

Δεν βλέπετε ότι η διαδικασία επιβολής κυρώσεων είναι άδικη και άνιση, γιατί δεν έχει καμία κλιμάκωση, με αποτέλεσμα, ανεξάρτητα με το μέγεθος της παράβασης, τον παραγωγό και τον έμπορο, να επιβάλλεται άμεσα η ποινή της αφαίρεσης της θέσης από την λαϊκή αγορά;

Και κλείνω την παρέμβασή μου με μια ακόμη επισήμανση.

Πότε επιτέλους το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης των ενισχύσεων, το ΟΣΔΕ θα γίνει το εργαλείο που θα απαντά σε όλα τα ζητήματα, από την τεκμηρίωση της απασχόλησης μέχρι τον έλεγχο της παραγωγής, που έχουν σχέση με την αγροτική δραστηριότητα .

Δεν αποτελεί μόνο μέσο υπολογισμού και καταβολής των κοινοτικών χρηματικών ενισχύσεων στους παραγωγούς, αλλά και μπορεί να τεκμηριώνει κι άλλες παραμέτρους.

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έχει όλη την υποδομή και το προσωπικό για να φέρει σε πέρας αυτή την αποστολή. Γι αυτό και έπρεπε να έχει και την αρμοδιότητα της συγκεκριμένης δραστηριότητας.”