Evia Top: Πώς μπορεί ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι να καταστείλει τις έντονες επιθυμίες

ΚΤΕΟ ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Κυριακή 21 Νοεμβρίου 2021

Πώς μπορεί ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι να καταστείλει τις έντονες επιθυμίες


Η ενασχόληση με το πασίγνωστο ηλεκτρονικό παιχνίδι Tetris για τρία μόλις λεπτά μπορεί, σύμφωνα με μια νέα μελέτη, να μειώσει την έντονη επιθυμία για ουσίες, φαγητό ή δραστηριότητες, όπως το σεξ και ο ύπνος, κατά 1/5.

Είναι η πρώτη μελέτη μέχρι στιγμής που έχει εξετάσει ανθρώπους εκτός εργαστηρίου, στο φυσικό τους περιβάλλον. Οι ερευνητές κατέγραφαν τα επίπεδα επιθυμίας των συμμετεχόντων, ενώ παράλληλα τους παρακινούσαν να παίξουν το ηλεκτρονικό παιχνίδι σε τυχαίες χρονικές στιγμές μέσα στην ημέρα.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η ενασχόληση με το παιχνίδι μείωσε την έντονη επιθυμία όχι μόνο για φαγητό, αλλά επίσης για ουσίες, καπνό, αλκοόλ και καφεΐνη, καθώς και για δραστηριότητες όπως είναι η σεξουαλική. Τα οφέλη του παιχνιδιού διατηρούνταν περισσότερο από τις επτά ημέρες που διήρκεσε η μελέτη.

Οι συγγραφείς της μελέτης ισχυρίζονται ότι το ηλεκτρονικό αυτό παιχνίδι μπορεί να βοηθήσει τα άτομα που έχουν πρόβλημα εθισμού να ελέγξουν την έντονη επιθυμία τους και συστήνουν τη συνέχιση της έρευνας σε πιο συγκεκριμένες ομάδες ατόμων, όπως για παράδειγμα σε άτομα που είναι εθισμένα στις ουσίες.

Τα ευρήματα της μελέτης είναι τα πρώτα που δείχνουν ότι η γνωστική παρεμβολή μπορεί να χρησιμοποιηθεί και εκτός εργαστηρίου για τη μείωση της έντασης της επιθυμίας για ουσίες κι άλλες δραστηριότητες πέραν του φαγητού. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η αποτελεσματικότητα του Tetris έγκειται στο ότι η έντονη επιθυμία απαιτεί τη φαντασίωση της πρόσληψης μιας συγκεκριμένης ουσίας, ή του να ενδίδει κάποιος σε μια συγκεκριμένη δραστηριότητα. Η ενασχόληση, λοιπόν, με ένα παιχνίδι που παρέχει ενδιαφέροντα οπτικά ερεθίσματα απασχολεί τη νοητική λειτουργία που υποστηρίζει τη φαντασίωση. Είναι πολύ δύσκολο, δηλαδή, για κάποιον να έχει μια πολύ ζωντανή φαντασίωση ενώ παίζει Tetris.

Κατά τη διάρκεια της μελέτης, 31 μαθητές ηλικίας 18-27 ενθαρρύνονταν επτά φορές την ημέρα, μέσω γραπτού μηνύματος, να αναφέρουν οποιαδήποτε έντονη επιθυμία τους. Ενθαρρύνονταν, επίσης, να το κάνουν οποτεδήποτε, ανεξάρτητα από τα ενθαρρυντικά μηνύματα που λάμβαναν. Στους 15 από τους συμμετέχοντες ζητήθηκε να παίξουν Tetris σε ένα iPod για 3 λεπτά πριν αναφέρουν ξανά τα επίπεδα των επιθυμιών τους.

Η έντονη επιθυμία καταγράφηκε στο 30% των περιπτώσεων, πιο συχνά για φαγητό ή μη αλκοολούχα ποτά. Το 21% των έντονων επιθυμιών ήταν για ουσίες, συμπεριλαμβανομένων των ναρκωτικών, του καπνού, της καφεΐνης, του κρασιού και της μπίρας, και το 16% ήταν για πολυποίκιλες δραστηριότητες, όπως είναι ο ύπνος, οι κοινωνικές επαφές με φίλους, τα videogames και η σεξουαλική δραστηριότητα. Η έντονη επιθυμία γα φαγητό, αν και πιο συχνή, είχε μικρότερη ένταση από αυτές των άλλων κατηγοριών.

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι η θετική επίδραση του Τetris στον περιορισμό των έντονων επιθυμιών ήταν σταθερή καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας και ισχύει για όλους τους τύπους. Οι συμμετέχοντες, μάλιστα, έπαιξαν το παιχνίδι πάνω από 40 φορές χωρίς η επίδρασή του να εξασθενεί. Αυτό σημαίνει ότι η παρέμβαση δεν λειτούργησε επειδή παρείχε ένα καινοφανές ερέθισμα του οποίου τα οφέλη θα εξασθενούσαν μετά την εξοικείωση των συμμετεχόντων.

Το Tetris, λοιπόν, ως υποστηρικτικό εργαλείο, θα μπορούσε να βοηθήσει τα άτομα να ελέγξουν τις έντονες επιθυμίες στην καθημερινή τους ζωή για μεγάλο χρονικό διάστημα.


Πηγή: medicalxpress.
www.andrologia.gr