Evia Top: Τα επόμενα βήματα του ΕΦΚΑ στη νέα «ψηφιακή εποχή»

ΚΤΕΟ ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2022

Τα επόμενα βήματα του ΕΦΚΑ στη νέα «ψηφιακή εποχή»


Ο ΕΦΚΑ εισέρχεται στο 2022 με έναν βασικό στόχο: Να μετασχηματιστεί όσο μπορεί περισσότερο και να ενταχθεί στη νέα «ψηφιακή εποχή». Τα πρώτα βήματα έγιναν εντός του 2021. Λόγω και της πανδημίας, μια σειρά από λειτουργίες του Φορέα μετατράπηκαν σε ηλεκτρονικές, σε μια προσπάθεια διευκόλυνσης των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων. Μένουν όμως ακόμα πολλά να γίνουν. Η επέκταση του MyEFKAlive, η μονιμοποίηση των ηλεκτρονικών ραντεβού, οι παρεμβάσεις για πιο γρήγορη απονομή συντάξεων, αλλά και το νέο τηλεφωνικό κέντρο (1555) αποτελούν ξεχωριστές παρεμβάσεις που έχουν τον ίδιο σκοπό: την ομαλή μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Για να συμβεί βέβαια κάτι τέτοιο θα πρέπει ο ίδιος ο Φορέας  

Ο ΕΦΚΑ εισέρχεται στο 2022 με έναν βασικό στόχο: Να μετασχηματιστεί όσο μπορεί περισσότερο και να ενταχθεί στη νέα «ψηφιακή εποχή». Τα πρώτα βήματα έγιναν εντός του 2021. Λόγω και της πανδημίας, μια σειρά από λειτουργίες του Φορέα μετατράπηκαν σε ηλεκτρονικές, σε μια προσπάθεια διευκόλυνσης των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων. Μένουν όμως ακόμα πολλά να γίνουν. Η επέκταση του MyEFKAlive, η μονιμοποίηση των ηλεκτρονικών ραντεβού, οι παρεμβάσεις για πιο γρήγορη απονομή συντάξεων, αλλά και το νέο τηλεφωνικό κέντρο (1555) αποτελούν ξεχωριστές παρεμβάσεις που έχουν τον ίδιο σκοπό: την ομαλή μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Για να συμβεί βέβαια κάτι τέτοιο θα πρέπει ο ίδιος ο Φορέας να εκσυγχρονιστεί   εσωτερικά. 

Η αγορά νέων ηλεκτρονικών υπολογιστών, που θα διευκολύνουν εργαζόμενους, είναι επίσης απαραίτητη. Ταυτόχρονα, πρέπει ο ΕΦΚΑ να ολοκληρώσει τα συστήματα εσωτερικής μηχανοργάνωσης, έτσι ώστε να αποκτήσει επιτέλους πρόσβαση σε όλες τις διαφορετικές διαδικασίες που διέπουν την κάθε ξεχωριστή διεύθυνση - πρώην Ταμείο. 

 Έτσι, θα επιτευχθεί η πολυπόθητη επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής συντάξεων, που πολλές φορές καθυστερεί επειδή απουσιάζει αυτή η εσωτερική μηχανοργάνωση. Ο μεγάλος στόχος που έχει τεθεί είναι εντός του 2022 να καταστεί εφικτό από το 1,2 εκατ. ηλεκτρονικές συναλλαγές που πραγματοποιούνται τώρα, ανά μήνα, να υπάρξει αύξηση στα 2 εκατ. ηλεκτρονικές συναλλαγές σε μηνιαία βάση.  Δέκα παρεμβάσεις   

 Ας δούμε ποιες είναι οι 10 βασικές παρεμβάσεις που θα γίνουν για να βελτιώσουν την καθημερινότητα των ασφαλισμένων, των συνταξιούχων, αλλά και των εργαζομένων στον  ΕΦΚΑ  : 

 * 15 ηλεκτρονικές αλλαγές για ιδιώτες λογιστές - δικηγόρους και ελεύθερους επαγγελματίες. Πρόκειται για μέτρα που θα τεθούν άμεσα σε εφαρμογή, εντός του α' τριμήνου της νέας χρονιάς, και θα στοχεύουν στη διευκόλυνση της επαφής και της συνεργασίας αυτών των ειδικών κατηγοριών επαγγελματιών με τον Φορέα. 

 * 10 δημοφιλείς επαφές με τον ΕΦΚΑ θα γίνονται εφεξής μόνο ηλεκτρονικά. Έτσι, θα περιοριστεί κι άλλο η πολυκοσμία στα γκισέ των υποκαταστημάτων, ανά την επικράτεια (π.χ. χορήγηση ασφαλιστικής ενημερότητας, χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας έμμεσου μέλους, έκδοση ευρωπαϊκής κάρτας ασφάλειας ασθενείας). 

 * Με ηλεκτρονικό τρόπο θα πραγματοποιείται η έκδοση της επικουρικής σύνταξης. Πρόκειται για μέτρο που θα εφαρμοστεί το α' εξάμηνο 2022 και στοχεύει στην επιτάχυνση της διαδικασίας έκδοσης των συντάξεων. 

 * Με ηλεκτρονικό τρόπο η έκδοση συντάξεων που έχουν παράλληλη ασφάλιση. Πρόκειται για μέτρο που ίσως είναι έτοιμο να εφαρμοστεί ακόμα και εντός του τρέχοντος μηνός. Ήδη το σχετικό λογισμικό προστέθηκε από τις αρχές Δεκεμβρίου στον ΕΦΚΑ και βαίνουν προς ολοκλήρωση όλες οι απαραίτητες δοκιμές. Πρόκειται για ένα μέτρο που αφορά πάνω από 64.000 συνταξιούχους. Κάποιοι εξ αυτών έχουν βγει στη σύνταξη από τον Μάιο του 2016, δηλαδή εδώ και πεντέμισι χρόνια, και δεν έχουν λάβει ακόμα την προσαύξηση που δικαιούνται στη σύνταξή τους λόγω παράλληλης ασφάλισης. Η διαδικασία θα οδηγήσει σε σταδιακή καταβολή αυτών των νέων αναδρομικών που προκύπτουν, τα οποία μπορεί και να υπερβαίνουν τα 500 εκατ. ευρώ. 

 * Ψηφιακή έκδοση κύριων συντάξεων μέσω του συστήματος ΑΤΛΑΣ. Για το α' τρίμηνο του 2022 προγραμματίζεται να ενταχθούν στο σύστημα οι νέες συντάξεις που θα αφορούν αρχικά περιπτώσεις αναπηρίας. Στη συνέχεια θα ενταχθούν και οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα, που αποτελούν τον κύριο όγκο (περίπου 60%) των νέων συντάξεων. 

 * Ψηφιακή έκδοση κύριων συντάξεων μέσω του συστήματος ΑΤΛΑΣ. Για το β' τρίμηνο του 2022 έχει γίνει η πρόβλεψη να ενταχθούν στην ψηφιακή έκδοση συντάξεων όλες οι νέες αιτήσεις που θα προέρχονται από ελεύθερους επαγγελματίες. 

 * My EFKA live. Πρόκειται για το project του ΕΦΚΑ που στοχεύει να συνδέσει όλη τη χώρα με τα υποκαταστήματα του Φορέα με ηλεκτρονικό τρόπο. Η έμφαση έως τώρα έχει δοθεί στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της νησιωτικής Ελλάδας, καθώς εκεί είχε διαπιστωθεί μεγάλη δυσκολία μετακίνησης των πολιτών. Ακόμα χειρότερα που σε αρκετά νησιά δεν υπάρχει καν υποκατάστημα του ΕΦΚΑ σε λειτουργία. Μετά την επιτυχημένη εφαρμογή του συγκεκριμένου μοντέλου ηλεκτρονικής διασύνδεσης και εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων, σχεδιάζεται η επέκτασή του στην ηπειρωτική Ελλάδα. Μεγάλος στόχος είναι εντός του β' τριμήνου του νέου έτους να καταστεί εφικτή αυτή η πανελλαδική διασύνδεση. 

 * 15 αλλαγές στο λογισμικό χρήσης των εργαζομένων του ΕΦΚΑ. Στόχος είναι να επιτευχθεί η καλύτερη «εσωτερική διασύνδεση» της μηχανοργάνωσης όλων των υπηρεσιών του Φορέα και να μπορέσει (επιτέλους) να λειτουργήσει ένα ενιαίο σύστημα για όλους τους εργαζόμενους. Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι θα επιταχυνθεί η διαδικασία απονομής των συντάξεων, ειδικά για τις πιο δύσκολες περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης, που έχουν και τις μεγαλύτερες χρονικές καθυστερήσεις. 

 * Τηλεφωνικό κέντρο. Θα ολοκληρωθεί η διαδικασία κατάργησης όλων των επιμέρους τηλεφωνικών γραμμών, προς όφελος του 1555, του νέου δηλαδή τετραψήφιου αριθμού σύνδεσης των πολιτών με τον ΕΦΚΑ και, γενικότερα, με τις υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας. Παράλληλα, ακόμα και εντός Ιανουαρίου, θα υπάρξει μέχρι και ειδικό application για τα κινητά τηλέφωνα, έτσι ώστε να γίνει ακόμα πιο χρηστική και εύκολη η επαφή με το συγκεκριμένο σύστημα, για όλους τους πολίτες. 

 * Ηλεκτρονικά ραντεβού. Θα γίνει πράξη η δέσμευση του υπουργού Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη, ώστε όλα τα ραντεβού που θα πραγματοποιούνται στον ΕΦΚΑ να κλείνονται με ηλεκτρονικό τρόπο. Έτσι, εκτιμάται ότι θα πάψει το φαινόμενο με τις ατελείωτες ουρές στα υποκαταστήματα του Φορέα. Πρόκειται για ένα μέτρο που… επιβλήθηκε από την πανδημία και κρίθηκε ως απόλυτα επιτυχημένο. Έτσι, έχει αποφασιστεί η μονιμοποίησή του, ειδικά αυτή την περίοδο, που η πανδημία βρίσκεται σε έξαρση.  Οι προσβάσιμες υπηρεσίες που παρέχονται σήμερα   

 Ας δούμε ποιες είναι οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες που παρέχονται έως τώρα από τον ΕΦΚΑ και οι οποίες είναι προσβάσιμες μέσω της ενιαίας διαδικτυακής πύλης του Δημοσίου Gov.gr και μέσω της επίσημης ιστοσελίδας (www.efka.gov.gr): 

 * Μισθωτοί: Χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας έμμεσου μέλους - Ηλεκτρονική υπηρεσία πληρωμής εξόδων κηδείας - Ηλεκτρονική αίτηση επιδόματος ασθενείας - Βεβαίωση προϋπηρεσίας - Έκδοση ευρωπαϊκής κάρτας ασφάλειας ασθενείας - Ατομικός λογαριασμός ασφάλισης - Αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας - Βεβαίωση απογραφής - Ατομικά στοιχεία - Αιτήσεις κατασκηνώσεων - Ασφαλιστική ικανότητα - Ηλεκτρονικές υπηρεσίες Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) - 

   Ηλεκτρονικές υπηρεσίες Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ).   

 * Μη μισθωτοί (Ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι και αγρότες): Χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας έμμεσου μέλους - Αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας - Έναρξη - μεταβολή - λήξη ασφάλισης. 

 * Εισφορές μη μισθωτών. * Δήλωση παράλληλης μισθωτής απασχόλησης. * Εισφορές εργατών γης. * Έκδοση ευρωπαϊκής κάρτας ασφάλειας ασθένειας. * Βεβαίωση απογραφής. * Ασφαλιστική ικανότητα. * Ατομικά στοιχεία. * Αιτήσεις κατασκηνώσεων. * Βεβαίωση εισφορών για φορολογική χρήση. * Υπηρεσία αποδοχής συμβάσεων (ΔΠΥ). 

   Επιλογή ασφαλιστικής κατηγορίας κύριας, επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχών.   

 * Ρύθμιση οφειλών προς τον ΕΦΚΑ. * Αίτηση για αμφισβήτηση οφειλής. * Ηλεκτρονικές υπηρεσίες Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) * Εργοδότες: Απογραφή φυσικού προσώπου στο μητρώο εργοδοτών. * Πιστοποίηση εργοδοτών. * Βεβαίωση εργοδότη για επίδομα ασθένειας. * Αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας. * Ηλεκτρονική υποβολή ΑΠΔ. * Ηλεκτρονική υποβολή ΑΠΔ Δημοσίου. * Οικονομική καρτέλα εργοδότη. * Διαχείριση συμβάσεων από τις οποίες προκύπτει η υποχρέωση έκδοσης ΔΠΥ. * Ατομικός λογαριασμός ασφάλισης απασχολούμενων. * Ρύθμιση οφειλών προς ΕΦΚΑ για εργοδότες. * Προβολή ΑΠΔ μισθολογικών περιόδων από 2022 έως 2012. * Συνταξιούχοι: Ηλεκτρονική υπηρεσία υποβολής αίτησης συνταξιοδότησης. * Χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας έμμεσου μέλους. * Ηλεκτρονική αίτηση προκαταβολής σύνταξης. * Παρακολούθηση πορείας αίτησης συνταξιοδότησης. * Ενημερωτικό σημείωμα αναδρομικών. * Εκτύπωση ενημερωτικού σημειώματος επιστροφής μειώσεων συντάξεων. * Εκτύπωση μηνιαίου ενημερωτικού σημειώματος. * Εκτύπωση ετήσιου ενημερωτικού σημειώματος. * Ένσταση - αίτηση θεραπείας κατά μηνιαίου ενημερωτικού σημειώματος πληρωμής κύριας σύνταξης. * Ατομικά στοιχεία. * Ηλεκτρονική υπηρεσία πληρωμής εξόδων κηδείας. * Ηλεκτρονική αίτηση συνταξιούχων στον ΕΦΚΑ για τις μειώσεις στην κύρια και στην επικουρική σύνταξη.  Ηλεκτρονική αίτηση επικουρικής σύνταξης τ. ΕΤΕΑΜ.   

 * Φορείς δημόσιου και ιδιωτικού τομέα: Λήψη αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας. * Πιστοποίηση φορέων για τη λήψη αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας. * Έλεγχος εγκυρότητας αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας. * Έλεγχος εγκυρότητας βεβαιώσεων προϋπηρεσίας και απογραφής. * Ηλεκτρονική υπηρεσία ιατροφαρμακευτικών συλλόγων. * Πιστοποίηση φορέων για τη γνωστοποίηση αποτελέσματος αναπηρίας. * Γνωστοποίηση αποτελέσματος πιστοποίησης αναπηρίας. * Υποβολή αιτήματος για ληξιπρόθεσμα υγείας. *Οφειλέτες: Πιστοποίηση οφειλετών. * Ηλεκτρονική ενημέρωση οφειλετών. * Πίνακας χρεών οφειλέτη. * Ηλεκτρονική καρτέλα οφειλέτη. * Υπολογισμός δόσεων ρύθμισης. * Ρύθμιση οφειλών. 



naftemporiki.gr του Βασίλη Αγγελόπουλου