MY KTEO

Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2022

Ο ελληνικός παραλογισμός: Το τελευταίο ΑΕΙ καλύτερο αλλά «ίσο» με το...καλύτερο κολέγιο


Η ίδια κυβέρνηση που έχει τόσο «πάθος» με την αξιολόγηση και την αριστεία, γνώριζε όταν χορήγησε ίσα επαγγελματικά δικαιώματα ότι τα κολέγια, συγκρινόμενα με τα ΑΕΙ, δεν πιάνουν ούτε το τελευταίο δημόσιο ίδρυμα...
Όταν η Ελληνική κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται για το ότι είναι διαφορετικό πράγμα ένα Πανεπιστήμιο από ένα κολέγιο και χορηγεί ίσα επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους και των δύο, ενώ την ίδια στιγμή θεσπίζει βάση εισαγωγής μόνο για τα ΑΕΙ στέλνοντας έτσι χιλιάδες νέους «πελάτες» στα δεύτερα, έρχεται η πραγματικότητα να μας το υπενθυμίσει.

Κι όμως: Η ίδια κυβέρνηση που επιδεικνύει τόσο «πάθος» με την αξιολόγηση και την αριστεία, γνώριζε όταν το έκανε αυτό ότι τα κολέγια, συγκρινόμενα με τα ΑΕΙ, δεν πιάνουν ούτε το τελευταίο δημόσιο ίδρυμα στις διεθνείς κατατάξεις...

Όπως είναι γνωστό, κάθε χρόνο δημοσιεύονται αρκετές διεθνείς κατατάξεις ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ορισμένες εκ των οποίων περιλαμβάνουν και κολέγια. Μια από τις πλέον έγκυρες είναι η κατάταξη webometrics. Πριν από λίγες μέρες λοιπόν, δημοσιοποιήθηκε «Webometrics Ranking Web of Universities», η οποία περιλαμβάνει τόσο ΑΕΙ, όσο και κολέγια, σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με τη δημοσίευση της Κατάταξης, το Πανεπιστήμιο της Αθήνας  βρίσκεται στην 256η  θέση παγκοσμίως μεταξύ 12.000 Πανεπιστημίων, στην 58η θέση μεταξύ των 3237 Πανεπιστημίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που περιλαμβάνονται στην εν λόγω κατάταξη και στην 1η θέση στην Ελλάδα μεταξύ των ελληνικών Πανεπιστημίων που περιλαμβάνονται στην κατάταξη. Στην συγκεκριμένη κατάταξη που δημοσιεύτηκε περιλαμβάνονται περίπου 12.000 Πανεπιστήμια παγκοσμίως από τα 30.000 ιδρύματα για τα οποία συγκεντρώθηκαν στοιχεία. 

Κολέγια: Στην «ουρά» των διεθνών κατατάξεων, αλλά ισότιμα με ΑΕΙ
Αν λοιπόν παρατηρήσει κανείς την κατάταξη αυτή σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, διαπιστώνει ότι περιλαμβάνονται συνολικά 59 πανεπιστήμια και κολέγια, εκ των οποίων:

-Ολα τα Πανεπιστήμια είναι σε υψηλότερες θέσεις από τα κολέγια, με εξαίρεση Σχολές Ευελπίδων, Δοκίμων και ΑΣΠΑΙΤΕ, που όμως είναι ειδικές περιπτώσεις.


-Το τελευταίο πανεπιστήμιο στην κατάταξη, (Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο-ΕΛΜΕΠΑ) βρίσκεται στην 2947 θέση παγκοσμίως, ενώ το πρώτο κολέγιο που ακολουθεί, το Αμερικανικό Κολέγιο Deree, βρίσκεται στην 2966. Δηλαδή το καλύτερο ελληνικό κολέγιο είναι σε χαμηλότερη θέση από το πιο αδύναμο στις κατατάξεις πανεπιστήμιο - το οποίο εξάλλου είναι νεοσύστατο και προέρχεται από το ΤΕΙ Κρήτης

-Από εκεί και μετά, το χάος: Τα κολέγια καταλαμβάνουν από τη θέση 5.723 της διεθνούς κατάταξης και φτάνουν μέχρι τη θέση 27.541 -επι συνόλου 30.000 ιδρυμάτων που αξιολογήθηκαν.

Να σημειωθεί μάλιστα ότι η εικόνα αυτή φαίνεται να είναι διαχρονική. Και πέρυσι, λχ, παρόμοια εικόνα έδωσαν τα στοιχεία.

Ο τρόπος να γίνουν ισότιμα
Κατόπιν αυτών, είναι απόλυτα επίκαιρη και εφέτος, η ανακοίνωση που εξέδωσε πέρυσι τέτοια εποχή, όταν είχε δημοσιοποιηθεί η προηγούμενη κατάταξη webometrics (με ανάλογα ευρήματα) η Σχολή Θετικών Επιστημών του ΕΚΠΑ:

«Ο μόνος τρόπος να γίνουν κάποτε πραγματικά ισότιμα τα ιδιωτικά κολέγια με τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια είναι να λεηλατηθούν  η άυλη περιουσία, οι εγκαταστάσεις, η υποδομή και το προσωπικό  των ΑΕΙ από τις ιδιωτικές εκπαιδευτικές επιχειρήσεις, με παράλληλη επιδότηση των τελευταίων από τον κρατικό κορβανά. Εναλλακτικά, να μετατραπούν τα ίδια τα ΑΕΙ σε «κολέγια» με την εισαγωγή διδάκτρων, την υποβάθμιση και τον εκφυλισμό τους.
Οι χαοτικές καταστάσεις που προωθεί η Ελληνική κυβέρνηση μέσα στα ΑΕΙ με τις τελευταίες νομοθετικές της πρωτοβουλίες ενδεχομένως να εξυπηρετούν ακριβώς αυτόν τον σχεδιασμό»

Ίσως αυτά εξηγούν και το λόγο για τον οποίον η κ.Κεραμέως επιχείρησε πέρυσι να περάσει στα «κρυφά» την ισοτίμηση των κολεγίων, με τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας που κατατέθηκε σε άσχετο νομοσχέδιο για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις...

Η κατάταξη αυτή, σύμφωνα με τον πρύτανη του ΕΚΠΑ κ.Θάνο Δημόπουλο,  θεωρείται από τους πλέον έγκυρους πίνακες κατάταξης παγκοσμίως διότι στηρίζεται σε στοιχεία άμεσα επαληθεύσιμα στο διαδίκτυο, και όχι σε δείκτες που στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό σε συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια και «έρευνες γνώμης» οι οποίοι διακατέχονται σε κάποιες περιπτώσεις από μεροληψία ή υποκειμενισμό. Βασική αρχή της συγκεκριμένης κατάταξης είναι ότι στη σημερινή εποχή η πλειονότητα των σημαντικότερων δραστηριοτήτων ενός ακαδημαϊκού ιδρύματος πρέπει να ανακλάται  κατ’ ανάγκη στον παγκόσμιο ιστό. Η κατάταξη δημοσιεύεται για 19η χρονιά, από το 2004, και ανανεώνεται δύο φορές το χρόνο κάθε Ιανουάριο και Ιούλιο.

Η κατάταξη κάθε Πανεπιστημίου βασίζεται σε τρία κριτήρια
  1. Απήχηση – Ορατότητα (Impact Rank) 50%: Η ποιότητα του περιεχομένου αξιολογείται από τη δημοτικότητά του, δηλαδή από τον αριθμό των εξωτερικών δικτυακών συνδέσμων σε περιεχόμενο του ιδρύματος. Υπολογίζει ουσιαστικά τα «backlinks» δηλαδή τους συνδέσμους που έχουν άλλες σελίδες προς την ιστοσελίδα του Ιδρύματος που αξιολογείται. Η δημοτικότητα του περιεχομένου θεωρείται ότι αναγνωρίζει την αξία του ιδρύματος, την ακαδημαϊκή του επίδοση, την αξία και τη χρησιμότητα της δημοσιευμένης πληροφορίας ή υπηρεσίας που παρέχει το ίδρυμα.
  2. Ανοιχτό Επιστημονικό Περιεχόμενο (Openness Rank) 10%. Αξιολογείται η συμμετοχή του ιδρύματος στα ανοιχτά επιστημονικά πρότυπα του παγκόσμιου ιστού μέσω του πλήθους των εγγράφων που καταλογογραφούνται στο Google Scholar και των αριθμό των ετεροαναφορών σε αυτά. Πρακτικά η μελέτη των ετεροαναφορών θεωρείται το εγκυρότερο κριτήριο αποτίμησης του επιστημονικού – ερευνητικού έργου ενός Πανεπιστημίου. Στο κριτήριο αυτό δεν ενδιαφέρει το πόσα άρθρα έχουν γραφτεί από τους καθηγητές του Πανεπιστημίου αλλά πόσες αναφορές του ονόματος και του έργου του έχουν γίνει σε άρθρα και έρευνες άλλων συγγραφέων και καθηγητών άλλων Πανεπιστημίων. Ο αριθμός ετεροαναφορών και κατά συνέπεια η βαθμολογία του κάθε Πανεπιστημίου  υπολογίζεται από το άθροισμα των ετεροαναφορών των πρώτων 210 προφίλ Καθηγητών και Ερευνητών του Πανεπιστημίου μείον τις ετεροαναφορές των είκοσι πρώτων προφίλ.  
  3. Αριστεία (Excellence Rank) 40%. Ποσοστό των δημοσιεύσεων του ιδρύματος στο 10% των περισσότερο αναφερόμενων δημοσιεύσεων σε κάθε επιστημονικό πεδίο. Ο δείκτης αυτός προέρχεται από τη SCImago και περιλαμβάνει στοιχεία της πενταετίας 2016-2020 σε 27 διαφορετικά επιστημονικά πεδία.

alfavita.gr