Evia Top: Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουν

ΚΤΕΟ ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Τρίτη 19 Απριλίου 2022

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουν


Μέσα στον γενικότερο ενθουσιασμό για την εκρηκτική άνοδο των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι περισσότεροι δεν βλέπουν -ή αγνοούν σκόπιμα- το αδιέξοδο που προδιαγράφεται.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με την διαρκή προώθηση των εταιριών, αυξάνονται διαρκώς και μάλιστα με εκθετικούς ρυθμούς. Όμως το ίδιο δεν συμβαίνει με τους δημόσιους χώρους φόρτισης, και έτσι φθάνουμε σε ένα μεγάλο πρόβλημα με εξαιρετικά δύσκολη λύση.

Ο αριθμός των πωλήσεων ηλεκτρικών μοντέλων ανέβηκε κατά 9,2% την προηγούμενη χρονιά. Μάλιστα τα Plug-In υβριδικά ξεπέρασαν τα 6,6 εκατομμύρια πωλήσεις. Όμως οι αριθμοί των σημείων φόρτισης ακολουθούν σαφώς χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης. Αν και αυτό δεν ισχύει παντού στον κόσμο, με αρκετές διαφοροποιήσεις από χώρα σε χώρα.

Για παράδειγμα, στην αγορά της Κίνας, οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης, χάρη σε ένα μεγάλο πρόγραμμα ανάπτυξης από την κυβέρνηση, ακολουθούν τους ρυθμούς αύξησης των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και έτσι η αναλογία μεταξύ τους παραμένει σταθερή από το 2018.

Σε αγορές όπως αυτή των ΗΠΑ, η σχέση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των σημείων φόρτισης έχει μεγαλώσει δραματικά, ιδίως την περασμένη χρονιά. Ακόμα χειρότερα είναι τα πράγματα στην Ευρώπη με την τεράστια άνοδο των πωλήσεων. Για παράδειγμα στην Γερμανία αντιστοιχούσαν 8 ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανά σημείο φόρτισης. Το 2021 αντιστοιχούν 20 αυτοκίνητα ανά σταθμό φόρτισης.

Το θέμα έχει και άλλες παραμέτρους. Για παράδειγμα στην Κίνα όπου η πλειοψηφία του πληθυσμού ζει σε πολυκατοικίες χρειάζονται πολύ περισσότεροι δημόσιοι χώροι φόρτισης από ότι σε χώρες όπως οι ΗΠΑ όπου στα περίχωρα των μεγάλων πόλεων το 80%-90% των κατοίκων διαμένουν σε μονοκατοικίες και έχουν δικά τους σημεία φόρτισης.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η διασπορά των φορτιστών υψηλής ισχύος. Στην Κίνα αντιστοιχούν 16 ηλεκτρικά για κάθε γρήγορο φορτιστή DC ρεύματος. Στις ΗΠΑ το νούμερο αυτό ανεβαίνει στα 100 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και στην Ολλανδία που έχει την καλύτερη αναλογία ηλεκτρικών προς φορτιστές, το μεγαλύτερο μέρος τους είναι χαμηλής έντασης.

Τα παραπάνω στοιχεία οδηγούν στο εύκολο συμπέρασμα ότι χρειάζονται πολλοί περισσότεροι δημόσιοι φορτιστές υψηλής ισχύος. Όμως υπάρχει ένα ακόμα πρόβλημα. Οι περισσότεροι σταθμοί υπολειτουργούν. Οι περισσότεροι φορτιστές υψηλής τάσης χρειάζονται 8 με 10 φορτίσεις την ημέρα για να είναι επικερδείς για τις εταιρίες που τους εκμεταλλεύονται.

Όμως αυτό μας φέρνει σε ένα άλλο πρόβλημα. Ότι αν γίνονται περισσότερες φορτίσεις μέσα στην ημέρα, τότε οι οδηγοί των ηλεκτρικών θα χρειάζεται να περιμένουν περισσότερο στην ουρά για να φορτίσουν. Και αυτό δεν είναι μία καθόλου ευχάριστη εμπειρία για όσους έχουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Οι εταιρίες διαχείρισης θέλουν υψηλά επίπεδα λειτουργίας των φορτιστών, αλλά όχι τόσο υψηλά ώστε να μην απογοητεύονται οι πελάτες. Η Tesla με τους σταθμούς Supercharger βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, καθώς έχει κατά μέσο όρο 10 σημεία φόρτισης σε κάθε σταθμό, ενώ τα ανταγωνιστικά δίκτυα έχουν από δύο έως τέσσερα.

Όσο για το μέλλον, πολλά πράγματα αναμένεται να αλλάξουν αλλά όχι γρήγορα. Μακροπρόθεσμά η αναλογία EV και φορτιστών αναμένεται να εξισορροπηθεί μεταξύ 30 και 40 ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανά δημόσιο σημείο φόρτισης, εκεί όπου βρίσκεται σήμερα η Νορβηγία, η πιο ώριμη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο.

Κάποιες αγορές θα είναι ψηλότερα ή χαμηλότερα ανάλογα με τον τύπο των κατοικιών στην εκάστοτε περιοχή, την ισχύ του ηλεκτρικού δικτύου, τις ταχύτητες φόρτισης, την πολιτική της κάθε κυβέρνησης. Σε κάποιες χώρες έχουν αρχίσει να κάνουν ήδη την εμφάνισή τους και φορτιστές DC των 350 kW, οι οποίοι προσθέτουν 100 χιλιόμετρα σε ένα ηλεκτρικό σε λίγα μόνο λεπτά.

Κάθε χώρα προφανώς θα ακολουθήσει τον δικό της σενάριο για την ανάπτυξη του δικτύου, και τον συνδυασμό δημόσιας και οικιακής φόρτισης. Σε κάθε περίπτωση πάντως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται πολύ πιο γρήγορα από τους σταθμούς φόρτισης. Και αυτό είναι ένα ακόμα πρόβλημα που πρέπει να ξεπεράσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ώστε κάποια στιγμή να είναι μία λειτουργική καθημερινότητα.


newsauto.gr