MY KTEO

Σάββατο 28 Μαΐου 2022

Χατζηγιαννάκης: "Η Τράπεζα θεμάτων εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες"


Με το άρθρο 9 του ν. 4692 Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ Α` 111/12.06.2020), συστήθηκε εκ νέου ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.) στο Λύκειο. Έτσι, για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ και Β’ τάξης και στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ’ τάξης κάθε τύπου Λυκείου, τα θέματα των εξετάσεων ορίζονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) με τυχαία επιλογή από Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.). Το κυβερνητικό επιτελείο της Ν.Δ. νομοθετεί στη βάση της διάκρισης, του αποκλεισμού και του κοινωνικού διχασμού και αρνείται να εξετάσει οποιοδήποτε διορθωτικό μέτρο που να αφορά την κοινωνική πλειοψηφία που μαστίζεται από την πληθωριστική, και όχι μόνο, κρίση.

 

Πιο συγκεκριμένα, με την ανωτέρω ρύθμιση, επεκτάθηκε η διαγωνιστική διαδικασία σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης του Λυκείου. Πρόκειται για μία διαδικασία αντιπαραγωγική, ψυχοφθόρα και οικονομικά εξαντλητική για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Είναι ευρέως γνωστό πως το φαινόμενο της απουσίας των μαθητών από τα σχολεία, και η στροφή τους προς τα φροντιστήρια προκειμένου να λύσουν τα θέματα της Τράπεζας επεκτείνεται με γεωμετρική πρόοδο. Και όσο και αν η εν λόγω ρύθμιση εντάχθηκε σε ένα νομοσχέδιο με τίτλο Αναβάθμιση του Σχολείου μία τέτοια διαδικασία μάλλον υποβαθμίζει το ρόλο του σχολείου, δημιουργεί καταστάσεις που συμβάλλουν στην αύξηση των διακρίσεων και των αποκλεισμών, και στην περαιτέρω διεύρυνση των ανισοτήτων στην εκπαίδευση.

 

Με δεδομένα τα παραπάνω, την παρ.4 του άρθρου 16 του Συντάγματος σύμφωνα με το οποίο όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, το ότι η διαγωνιστική διαδικασία της τράπεζας θεμάτων κρίνεται ως παιδαγωγικά αδόκιμη αφού δυσχεραίνει περισσότερο την προσπάθεια των μαθητών και μαθητριών να ανταποκριθούν στις προβαλλόμενες απαιτήσεις και σε συνδυασμό με το ότι εκ των πραγμάτων, στις εξετάσεις θα «διακριθούν» μόνο όσοι διαθέτουν τους οικονομικούς πόρους να ανταπεξέλθουν στα φροντιστηριακά κόστη,

 

Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:

1. Πως αποτιμάται, από άποψη ουσιαστικής κάλυψης του συνόλου της διδακτέας ύλης, ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων από την εκ νέου σύσταση του με το ν.4692/2020;

2. Από τη λειτουργία της Τ.Θ.Δ.Δ. ποια στοιχεία αξιοποίησε προκειμένου για έναν καλύτερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό αλλά και της διαμόρφωσης πιο εμπεριστατωμένων και στοχευμένων εκπαιδευτικών εργαλείων για τη βελτίωση των ακολουθούμενων διδακτικών και μαθησιακών προτύπων και μεθόδων;

3. Πως σχεδιάζει να στηρίξει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της αυξανόμενης «παραπαιδείας» ως απόρροια της λειτουργίας της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας;

4. Προτίθεται να εξετάσει την κατάργηση της λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.) στο Λύκειο;