Evia Top: Ελλάδα: Αυξήθηκε 54 λεπτά μετά τον πόλεμο η βενζίνη

ΚΤΕΟ ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Τρίτη 21 Ιουνίου 2022

Ελλάδα: Αυξήθηκε 54 λεπτά μετά τον πόλεμο η βενζίνη


Επιστροφή στα προ πολέμου επίπεδα, θέλει να πετύχει η αυξημένη επιδότηση σε βενζίνη και πετρέλαιο, που ενεργοποιείται την 1η Ιουλίου.  

Ακριβή βενζίνη -πάντα σε αναλογία με τα εισοδήματα- είχαμε δει και στο παρελθόν, αλλά όποιος υποστήριζε στην αρχή της χρονιάς ότι θα μας έβρισκε το καλοκαίρι με τη μέση τιμή κοντά στα 2,5 ευρώ και στα νησιά να «φλερτάρει» με τα 3 ευρώ, θα αντιμετωπιζόταν ως ημίτρελος. Αυτή είναι, όμως, η νέα πραγματικότητα και κάπως έτσι φτάσαμε να θεωρείται επιβεβλημένη η αυξημένη κατά 10-20 ευρώ επιδότηση στην ηπειρωτική Ελλάδα και η ακόμα και με τριψήφιο ποσό στα νησιά.

Μια ημέρα πριν ξεκινήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, στις 23 Φεβρουαρίου, το Παρατηρητήριο Καυσίμων έδινε τη μέση τιμή της αμόλυβδης στα 1,887 ευρώ πανελλαδικά και στα 2,092 ευρώ στις Κυκλάδες. Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, δίνουν τη μέση τιμή πανελλαδικά να έχει φτάσει στα 2,428 ευρώ -δηλαδή 0,541 ευρώ ψηλότερα- και στις Κυκλάδες στα 2,657 ευρώ, δηλαδή 0,565 ευρώ πιο ακριβή. Αντίστοιχα, το πετρέλαιο κίνησης είχε μέση τιμή πανελλαδικά στα 1,623 και έχει φτάσει στα 2,103 ευρώ παρά την επιδότηση των 0,12 ευρώ στην «πηγή», ενώ στις Κυκλάδες ανέβηκε από τα 1,806 ευρώ στα 2,248 ευρώ. 

Σοκάρει η καταγραφή των τιμών της βενζίνης -Οι πιο ακριβές περιοχές
Η αναλυτική καταγραφή των τιμών ανά περιοχή προκαλεί ακόμα μεγαλύτερο σοκ, αφού κι εντός του ίδιου Νομού παρατηρούνται αποκλίσεις ως και 0,20 ευρώ! Η πιο χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των Κυκλάδων, όπου η μέση τιμή είναι στα 2,657 ευρώ, αλλά το «ταβάνι» βρίσκεται στα 2,83 ευρώ, με τη Μήλο και τη Σχοινούσα να κρατάνε από την προηγούμενη εβδομάδα το ρεκόρ, αλλά να βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής η Νάξος, η Αντίπαρος, η Σαντορίνη, η Σίφνος. 

Το τελευταίο συγκριτικό με την υπόλοιπη Ευρώπη αναδεικνύει δύο στοιχεία. Το πρώτο είναι ότι η βενζίνη «καίει» παντού, εξ ου και το ότι η μέση τιμή πανευρωπαϊκά έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ. Από τις ανταποκρίσεις στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες προκύπτει, δε, ότι ακόμα και στις χώρες με υψηλότερο βιοτικό επίπεδο, η τρέχουσα τιμή της βενζίνης χαρακτηρίζεται ως πολύ υψηλή και προκαλεί αντιδράσεις. Για παράδειγμα, ούτε στη Γαλλία είχαν συνηθίσει να πληρώνουν τη βενζίνη με 2,13 ευρώ, ούτε στη Γερμανία να τη βλέπουν πάνω από τα 2 ευρώ.

Οι Έλληνες πλήττονται περισσότερο από κάθε άλλον Ευρωπαίο
Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι οι Έλληνες πληρώνουν σταθερά την 3η ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη, έχοντας από πάνω μόνο τη Φινλανδία και τη Δανία. Κι αν αναρωτιέται κανείς ποια είναι η διαφορά μεταξύ αυτών των χωρών και της Ελλάδας, δεν έχει παρά να κοιτάξει τα στοιχεία της Eurostat για το κατά κεφαλήν ΑΕΠ.  

Δεν είναι μυστικό ότι η οικονομική κρίση «θόλωσε» τους δείκτες ευημερίας των προηγούμενων ετών. Το 2009, πριν μπούμε στο τούνελ, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ελλάδας βρισκόταν στο 95% του ευρωπαϊκού μέσου όρου κι η αποκαλούμενη «πραγματική σύγκλιση» φαινόταν επιτεύξιμη. Έντεκα χρόνια αργότερα, η Ελλάδα βρίσκεται στην ουρά της ευρωπαϊκής κατάταξης και προσπαθεί να καλύψει το χαμένο έδαφος με άλματα, αλλά σε μια συγκυρία εξαιρετικά δύσκολη.



iefimerida.gr του Γιώργου Παππού