Evia Top: Έρχεται η «μηνιαία ενημέρωση λογαριασμού» φορολογούμενου

ΚΤΕΟ ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Παρασκευή 17 Ιουνίου 2022

Έρχεται η «μηνιαία ενημέρωση λογαριασμού» φορολογούμενου


Οι πολύωρες αναμονές στις ουρές της ταλαιπωρίας μπροστά στα γκισέ της εφορίας έχουν περάσει -πλην ελαχίστων περιπτώσεων- στο παρελθόν.

Ωστόσο, τα πλάνα για την πλήρη ψηφιοποίηση των φορολογικών διαδικασιών και υπηρεσιών θα φέρουν πραγματική επανάσταση στις σχέσεις πολίτη- Φορολογικής Διοίκησης.

Ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής άνοιξε τα χαρτιά του στο iefimerida, προαναγγέλλοντας την αυτοματοποίηση και ψηφιοποίηση της έκδοσης ενημερότητας, των μεταβιβάσεων ακινήτων, αλλά και των ελεγκτικών διαδικασιών, που δεν θα θυμίζουν σε τίποτε τις εικόνες των εφοριακών με τα μπλοκάκια και τα στιλό μπροστά σε στοίβες φορολογικών βιβλίων και στοιχείων. Όσο για τους συστηματικούς κακοπληρωτές, τα μαντάτα είναι άσχημα, καθώς αποτελούν τον πρώτο στόχο στο σχεδιασμό για το «κυνήγι» των οφειλετών του Δημοσίου.

Ένα από τα μεγάλα στοιχήματα είναι η προσυμπλήρωση των δηλώσεων φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ- κάτι που προϋποθέτει μεταξύ άλλων τη γενικευμένη μετάβαση των επιχειρήσεων στο περιβάλλον myDATA- ενώ οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης θα καταστήσουν εφικτή όχι απλώς τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και το Taxis, αλλά και την εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης στις ελεγκτικές διαδικασίες.

Το iefimerida παρουσιάζει για πρώτη φορά και τη «μηνιαία ενημέρωση λογαριασμού», μέσω του οποίου εντός των ημερών οι φορολογούμενοι θα έχουν άμεση και πλήρη εικόνα για τις οφειλές του, τις πληρωμές που έχει πραγματοποιήσει, τις επιστροφές, τους συμψηφισμούς.

Η πανδημία αναμφίβολα προκάλεσε σοκ σε νοικοκυριά κι επιχειρήσεις, ωστόσο λειτούργησε και ως καταλύτης για την ταχύτερη ψηφιοποίηση του Δημοσίου. Ανέκαθεν οι εφορίες ήταν «εστία» παραπόνων από τους φορολογούμενους για τις ουρές και τη γραφειοκρατία των διαδικασιών. Είστε ικανοποιημένος από τις κινήσεις που έγιναν την τελευταία διετία; Τι πρέπει να περιμένουμε για την άμεση βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών;

Είναι γεγονός ότι εμείς στην ΑΑΔΕ είχαμε ξεκινήσει αρκετά πιο πριν την υλοποίηση ψηφιοποίησης των υπηρεσιών μας και όντως η πανδημία λειτούργησε ως ένας ακόμη επιταχυντής στον τομέα αυτόν.

Ειδικότερα, τα τελευταία δύο χρόνια επενδύουμε ακόμα περισσότερο στην ενίσχυση των ψηφιακών μας υποδομών, με στόχο να γινόμαστε διαρκώς καλύτεροι στην εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων. Και τούτο διότι πιστεύουμε ότι αποτελεί δική μας υποχρέωση απέναντι στους φορολογουμένους να τους διευκολύνουμε να εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους, ώστε να ενδυναμώνουμε διαρκώς της σχέση εμπιστοσύνης μας με το κοινωνικό σύνολο.

Πλέον, έχοντας θέσει σε λειτουργία μια σειρά από νέες ψηφιακές εφαρμογές, όπως την ψηφιακή πύλη myAADE, τη δυνατότητα ψηφιακής υποβολής αιτημάτων για σχεδόν 270 διαδικασίες, τη δυνατότητα ψηφιακού κλεισίματος ραντεβού και την πλατφόρμα myCAR για την ψηφιακή κατάθεση πινακίδων, οι ουρές στις ΔΟΥ είναι σε μεγάλο βαθμό παρελθόν.

Ωστόσο, γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση, ιδίως σε ελάχιστες ΔΟΥ της Αττικής, παραμένουν. Συνεχίζουμε λοιπόν την ψηφιοποίηση των διαδικασιών μας, ώστε εργασίες που σήμερα γίνονται «με το χέρι» στις κατά τόπους εφορίες, όπως λ.χ. οι επιστροφές φόρων ή η χορήγηση ενημερότητας όταν υπάρχουν οφειλές, να μπορούν να εκτελούνται κεντρικά και αυτοματοποιημένα. Ταυτόχρονα, μέσα από τη διαρκή αναβάθμιση της πλατφόρμας myProperty, εντείνουμε την ψηφιοποίηση των διαδικασιών απόκτησης ακινήτων, η οποία είναι κεφαλαιώδης για την ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας.

Η αλήθεια είναι ότι με την ψηφιοποίηση της ΑΑΔΕ αναβαθμίσαμε την ποιότητα των υπηρεσιών και την εξυπηρέτηση των φορολογουμένων πολιτών. Και συνεχίζουμε.

Σε περίπου ένα χρόνο από τώρα, θα έχουμε ανασχεδιάσει και αυτοματοποιήσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις πιο χρονοβόρες και κοστοβόρες σήμερα διαδικασίες για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αλλά και για τα στελέχη μας στην ΑΑΔΕ.

Σίγουρα τα ηλεκτρονικά βιβλία είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση, ωστόσο φοροτεχνικοί και λογιστές παραπονιούνται ότι αντιμετωπίζουν προβλήματα και δυσλειτουργίες. Τι μπορούμε να περιμένουμε; Θα υπάρχουν πρόστιμα για όσους επιτηδευματίες δεν μεταφέρουν φέτος τα φορολογικά στοιχεία στο περιβάλλον του myAADE;

Δώσαμε από την αρχή του πολύ μεγάλου και σημαντικού αυτού για τον κλάδο και την οικονομία έργο ένα εξίσου μεγάλο χρονικό διάστημα προετοιμασίας και εκπαίδευσης, καθώς και παρατάσεις, ώστε όλες οι επιχειρήσεις να έχουν το χρόνο να εισέλθουν επιτέλους στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα που έφερε το myDATA στο επιχειρείν, Για το λόγο αυτό, ξεκινήσαμε πιλοτικά τη λειτουργία του myDATA τον Οκτώβριο του 2020 και, ένα χρόνο μετά, στα τέλη του 2021, διευρύναμε την υποχρεωτικότητα της εφαρμογής στην πλατφόρμα. Σήμερα, πάνω από 1.000.000 επιχειρήσεις διαβιβάζουν καθημερινά πάνω από 6.500.000 παραστατικά στο myDATA. Έχουμε ήδη ξεπεράσει τα 500 δισεκατομμύρια αξίας συναλλαγών και σε λίγες ημέρες θα ξεπεράσουμε το 1 δισεκατομμύριο διαβιβασθέντα παραστατικά. Πρακτικά, λοιπόν, το σύνολο σχεδόν των ενεργών επιχειρήσεων έχει ήδη εγγραφεί στην πλατφόρμα myDATA.

Σε αυτά τα μεγέθη ψηφιακής διακίνησης δεδομένων, είναι εύλογο να εμφανίζονται λίγα επιμέρους ζητήματα, τα οποία προφανώς δεν μπορούσαν να έχουν εντοπιστεί όσο το νέο περιβάλλον χρησιμοποιείτο από λίγες επιχειρήσεις. Είμαστε σε καθημερινή στενή συνεργασία με τους φορείς των επιχειρήσεων, για την αντιμετώπιση των ζητημάτων αυτών και τη διαρκή βελτίωση της πλατφόρμας. Μέχρι σήμερα, τα στελέχη μας έχουν συμμετάσχει σε πάνω από 60 ημερίδες εκπαίδευσης και ενημέρωσης, έχουν απαντήσει σε πάνω από 50.000 ερωτήματα και έχουν συγκροτήσει 50 διμερείς ομάδες εργασίας με επιμέρους φορείς της αγοράς, ώστε να αντιμετωπιστούν ειδικότερα ζητήματα και ιδιαιτερότητες ορισμένων επιχειρηματικών κλάδων.

Ταυτόχρονα, εργαζόμαστε μαζί με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης για τη διαρκή αναβάθμιση των υποδομών που έχουν διατεθεί για το myDATA, με ορατά ήδη αποτελέσματα.

Σύντομα θα γίνει και η συζήτηση για τις κυρώσεις. Αυτό όμως που προέχει αυτή την περίοδο είναι οι επιχειρήσεις να συνεχίσουν την εξοικείωσή τους με την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών τους και την έγκαιρη ενημέρωση της πλατφόρμας myDATA.

Πόσο κοντά είμαστε στην πλήρη προσυμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων;

Επισημαίνοντας ότι έχουμε ήδη ένα από τα πιο εξελιγμένα συστήματα προ-συμπλήρωσης δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος διεθνώς, σχεδιάζουμε και υλοποιούμε την ένταξη νέων πληροφοριών για προσυμπλήρωση.

Ειδικότερα, επανεξετάζουμε την αξιοποίηση των πληροφοριών που συλλέγουμε, ώστε να εφαρμόζουμε στο μέγιστο βαθμό την αρχή «once only», ότι δηλαδή η πληροφορία παρέχεται σε εμάς μία φορά, και δρομολογείται από εμάς όπου χρειάζεται, χωρίς ο φορολογούμενος να μας δηλώνει δύο και τρεις φορές τα ίδια πράγματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δήλωση διεύθυνσης και κύριας κατοικίας, που σήμερα δηλώνεται σε διαφορετικές εφαρμογές μας, χωρίς η μία να ενημερώνει την άλλη. Ήδη για το ζήτημα αυτό δρομολογούμε λύση, μέσα από νέα εφαρμογή για τη δήλωση κατοικίας που θέτουμε σε λειτουργία για την υποστήριξη της πλατφόρμας επιδότησης ρεύματος, που ετοιμάζει το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Φέτος μάλιστα ξεκινάμε πιλοτικά την προσυμπλήρωση δηλώσεων ΦΠΑ μέσα από το myDATA. Κι εδώ ακριβώς φαίνεται η σημασία της συνέπειας των επιχειρήσεων στην έγκαιρη και ακριβή ενημέρωση της πλατφόρμας myDATA. Όσο πιο συνεπείς στη διαβίβαση δεδομένων είναι οι επιχειρήσεις που εκδίδουν παραστατικά, τόσο πιο πλήρης είναι η εικόνα των δικών τους εσόδων και του ΦΠΑ, που θα προσυμπληρώνεται στη δήλωση, αλλά και η εικόνα εξόδων και ΦΠΑ των επιχειρήσεων που λαμβάνουν τα παραστατικά αυτά.

Δεν είναι μυστικό ότι λόγω της πανδημίας και της αναστολής φορολογικών υποχρεώσεων, υπήρξε μια σχετική ανοχή, μια πιο «ευέλικτη» αντιμετώπιση των επιχειρήσεων. Θα πρέπει να περιμένουμε, πλέον, ένταση των φορολογικών ελέγχων και σε ποια πεδία; Πόσο γρήγορα θα δούμε ελεγκτές με tablet να "ξεσκονίζουν" σε πραγματικό χρόνο επιχειρήσεις;

Οι ελεγκτικές και διωκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ συνέχισαν τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου τους με αποφασιστικότητα, καταγράφοντας πολύ σημαντικές επιτυχίες και αποτελέσματα, παρά τους περιορισμούς και τις αντιξοότητες της πανδημίας. Αναφέρω ενδεικτικά ότι το 2021 διενεργήθηκαν συνολικά 387.500 έλεγχοι κάθε είδους από όλες τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, βεβαιώθηκαν φόροι που ξεπέρασαν τα 3,5 δις ευρώ, εντοπίστηκε αδήλωτη φορολογητέα ύλη άνω των 1,67 δισ. ευρώ από τις υπηρεσίες ειδικών ερευνών, ενώ στον τομέα του λαθρεμπορίου οι κατασχέσεις σε λαθραία ή νοθευμένα καύσιμα, αλκοολούχα ποτά, καπνικά προϊόντα, ναρκωτικά και ρευστά διαθέσιμα σημείωσαν κατακόρυφη αύξηση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Διαρκώς αναβαθμίζουμε τις ελεγκτικές υποδομές και τα εργαλεία μας σε μια σειρά από τομείς. Σε λίγες εβδομάδες θέτουμε σε λειτουργία έξι ελεγκτικά κέντρα σε Αττική και Θεσσαλονίκη, στα οποία ενοποιούμε τις ελεγκτικές μας δυνάμεις και συστηματοποιούμε το φορολογικό έλεγχο στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας.

Ενισχύουμε και διευρύνουμε συνεχώς τα ψηφιακά μας συστήματα, ώστε μέσα σε λίγους μήνες οι ελεγκτές μας, μέσω tablets, να έχουν απομακρυσμένη απευθείας πρόσβαση στις βάσεις δεδομένων μας, για να επαληθεύουν τη γνησιότητα και την ακρίβεια των αποδείξεων που εκδίδονται και να βλέπουν τα κρίσιμα δεδομένα των ελεγχομένων μέσα από το myDATA.

Και βεβαίως προχωράμε στην υλοποίηση μιας σειράς πολύ σημαντικών έργων, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Σταθερότητας, όπως η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, το ψηφιακό δελτίο αποστολής και την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης (artificial intelligence) στην ανάλυση δεδομένων και κινδύνου, με στόχο μέσα στα επόμενα δύο χρόνια να έχουμε διαμορφώσει ένα νέο πολύ πιο καινοτόμο και αποτελεσματικό τοπίο στους φορολογικούς ελέγχους.

Τα ληξιπρόθεσμα έχουν ξεπεράσει τα 112 δισ ευρώ, αλλά μόνο ένα μικρό ποσοστό από αυτά θεωρούνται εισπράξιμα. Πότε θα κάνετε ένα ξεκαθάρισμα; Ποιό είναι το πλάνο για τη βελτίωση της εισπραξιμότητας; Να περιμένουμε ένταση των κατασχέσεων και των πλειστηριασμών;

Πράγματι, μετά την έκρηξη των οφειλών προς το Δημόσιο την προηγούμενη δεκαετία, τα τελευταία χρόνια έχει επέλθει μια σχετική σταθεροποίηση της εικόνας των ληξιπροθέσμων. Είναι ωστόσο αλήθεια ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος αυτών είναι στην πραγματικότητα εξαιρετικά δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να εισπραχθεί.

Ήδη, από το 2016, με συστηματική δουλειά των υπηρεσιών μας έχουν χαρακτηριστεί ανεπίδεκτα είσπραξης πάνω από 25 δισεκατομμύρια ευρώ. Και το έργο αυτό συνεχίζεται καθημερινά, μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που μας δίνει σήμερα ο νόμος.

Ταυτόχρονα, στο πρώτο τετράμηνο του 2022 καταγράφεται αύξηση της εισπραξιμότητας τόσο των νέων όσο και των παλαιών ληξιπρόθεσμων οφειλών, πλησιάζοντας και ξεπερνώντας τα αντίστοιχα μεγέθη πριν από την πανδημία.

Βελτιώνουμε διαρκώς τις μεθόδους, υποδομές και διαδικασίες μας για την είσπραξη των οφειλών, ώστε να στοχεύουμε κατά προτεραιότητα στις μεγαλύτερες οφειλές και στους συστηματικά ασυνεπείς οφειλέτες.

Και μια τελευταία ερώτηση: Ακούσαμε στην παρουσίαση σας πριν από λίγες ημέρες στη Βουλή ότι ετοιμάζετε μηνιαία ενημέρωση φορολογικού λογαριασμού. Τι ακριβώς θα είναι αυτή η ενημέρωση;

Πρόκειται για μια μηνιαία απεικόνιση της κίνησης του λογαριασμού που έχει ο φορολογούμενος στη Φορολογική Διοίκηση. Αναλυτικότερα θα έχει δυνατότητα να βλέπει για κάθε μήνα την κίνηση των οφειλών του σε ρύθμιση και εκτός ρύθμισης, τις καταβολές που πραγματοποίησε και τις επιστροφές, συμψηφισμούς και άλλες πληρωμές που πραγματοποιήθηκαν μέσω ΑΑΔΕ προς αυτόν, καθώς και τα υπόλοιπα των οφειλών του. Η υπηρεσία αυτή θα είναι διαθέσιμη σε λίγες ημέρες στην ψηφιακή πύλη myAADE και θα περιέχει τις κινήσεις όλου του 2022.


iefimerida.gr