Evia Top: Τι σημαίνει η έξοδος από τη μεταμνημονιακή εποπτεία: Μπορούν να γίνουν αυξήσεις σε συντάξεις και μισθούς;

ΚΤΕΟ ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Σάββατο 18 Ιουνίου 2022

Τι σημαίνει η έξοδος από τη μεταμνημονιακή εποπτεία: Μπορούν να γίνουν αυξήσεις σε συντάξεις και μισθούς;


H επιστροφή της Ελλάδας στην κανονικότητα γίνεται σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία. Ενώ στο εσωτερικό οι πιέσεις για πρόσθετα μέτρα στήριξης προκειμένου να αντιμετωπιστεί το κύμα ακρίβειας είναι πολύ μεγάλες, οι αγορές ασκούν τις δικές τους πιέσεις ανεβάζοντας στα ύψη τις αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων. Είναι οι δύο αντίρροπες δυνάμεις, στις οποίες θα κληθεί να ανταποκριθεί η ελληνική κυβέρνηση την επόμενη μέρα της εξόδου από την μεταμνημονιακή εποπτεία.

Από τη μια θα καλείται να αποκρούσει τις πιέσεις για γενναίες παροχές -και μάλιστα σε προεκλογική περίοδο- με το επιχείρημα ότι το τέλος της 12ετούς μνημονιακής περιόδου δεν μπορεί να οδηγήσει σε δημοσιονομική αστάθεια, και από την άλλη να στείλει το μήνυμα ότι η χώρα έχει ανακτήσει την κυριαρχία όσον αφορά στην άσκηση της οικονομικής πολιτικής.

Μπορούν να γίνουν αυξήσεις σε συντάξεις και μισθούς του δημοσίου;
Τι λοιπόν θα αλλάξει στην Ελλάδα από τις 22 Αυγούστου που θα λήξει και τυπικά η μεταμνημονιακή περίοδος; Το ότι οι έλεγχοι από την Κομισιόν θα γίνονται ανά εξάμηνο όπως σε όλες τις χώρες της ΕΕ και όχι ανά τρίμηνο όπως συνέβαινε μέχρι τώρα, είναι το τυπικό σκέλος. Το ουσιαστικό είναι ότι η Ελλάδα θα υπόκειται στους ίδιους κανόνες με όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Είναι οι κανόνες του λεγόμενου ευρωπαϊκού εξαμήνου, που πρακτικά σημαίνει ότι πρέπει να επιτυγχάνονται συγκεκριμένα αποτελέσματα σε δημοσιονομικό επίπεδο.

Ανοίγει σήμερα το Power Pass: Πώς θα πάρετε επιδότηση έως 600 ευρώ στο ρεύμα - Όλη η διαδικασία
Για το 2022 μπορούμε να έχουμε ελλείμματα γιατί λόγω πανδημίας και ενεργειακής κρίσης ισχύει η λεγόμενη "ρήτρα διαφυγής". Για το 2023 ισχύει επίσης η ρήτρα διαφυγής ωστόσο η Ελλάδα, λόγω υψηλού χρέους θα κληθεί να επιστρέψει στα πρωτογενή πλεονάσματα. Και από το 2024, θα πρέπει να κάνουμε μια γενναία δημοσιονομική προσαρμογή επαναφέροντας τα πλεονάσματα στο επίπεδο άνω του 2%.

Να λοιπόν η απάντηση στο ερώτημα αν η Ελλάδα μπορεί να αυξήσει τις συντάξεις ή τους μισθούς του δημοσίου ή να χορηγεί επιδόματα και παροχές. Η απάντηση είναι ότι μπορεί, αρκεί να επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι. Διότι η Ελλάδα μπορεί να μην βρίσκεται πλέον σε καθεστώς ενισχυμένη εποπτείας, ωστόσο εξακολουθεί και υπόκειται στους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας. Και μάλιστα με αυξημένες υποχρεώσεις καθώς παραμένουμε υπερχρεωμένη χώρα.

Ποια θα ήταν η συνέπεια σε περίπτωση αθέτησης των υποχρεώσεων που απορρέουν από το Σύμφωνο Σταθερότητας;
Η μεγαλύτερη θα είχε να κάνει με το κόστος δανεισμού της χώρας. Διότι αυτή τη στιγμή οι αγορές αναλαμβάνουν τον ρόλο του μεγαλύτερου "επιτηρητή" της Ελλάδας καθώς αυτές είναι πλέον που δανείζουν την Ελλάδα για να αναχρηματοδοτεί το χρέος της. Προς το παρόν, οι αποδόσεις των ομολόγων ανεβαίνουν αλλά αυτό συμβαίνει για όλες τις χώρες της Ευρωζώνης. Δεν είναι η Ελλάδα "εξαίρεση" όπως το 2009. Το θέμα είναι να μην αισθανθούν ανασφάλεια οι αγορές για το αν θα πάρουν πίσω τα χρήματα που θα δανείσουν στην Ελλάδα. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε "κρίση χρέους" και επανάληψη της τραγωδίας που ξεκίνησε να ζει η χώρα στο τέλος του 2009.


thetoc.gr