MY KTEO

Τετάρτη 22 Ιουνίου 2022

Fuel Pass 2: Ποιοι θα εισπράξουν περισσότερα, ποιοι το χάνουν και πώς το «σώζουν»


Μπορεί το νέο fuel pass 2 να ρίχνει το κόστος στη βενζίνη κάτω και από 2 ευρώ το λίτρο (και κάτω από 1,8 ευρώ στο ντίζελ) αλλά για να επωφεληθεί στο μέγιστο βαθμό κάποιος από τη νέα επιδότηση θα πρέπει αναγκαστικά να επιλέξει την άυλη κάρτα, αντί τα λεφτά στην τράπεζα. Αλλιώς χάνει 15 ευρώ συνολικά ή 15- 25% της επιδότησης που θα δοθεί. Αντιθέτως, με τη χρήση κινητού (εφόσον έχει δυνατότητα για ανέπαφες πληρωμές NFC) κερδίζει μέχρι και 33% περισσότερο επίδομα.

Τέλη Ιουλίου θα γίνουν αιτήσεις και Αύγουστο οι πληρωμές σε 3,1 εκατομμύρια δικαιούχους.

Το αυξημένο fuel pass πάντως είναι περισσότερο γενναιόδωρο και ως προς τα εισοδηματικά κριτήρια, που γίνονται ευνοϊκότερα εν σχέσει με το Fuel pass 1, ανάλογα με το εύρος της οικογένειας. Το εισοδηματικό όριο μπορεί να φτάνει και στα 45.000 ευρώ, αλλά αυτό αφορά μόνο στους πολύτεκνους.

Πλέον ένα ζευγάρι χωρίς παιδιά, δικαιούται επίδομα και με εισόδημα 33.000 ευρώ, αντί 30.000 που ίσχυε -και παραμένει για τον άγαμο. Με ένα παιδί, το όριο για το ζευγάρι διευρύνεται στα 36.000 ευρώ, με 2 παιδιά στα 39.000, με τρία στα 42.000 και από τα 4 παιδιά και άνω φτάνει στο πλαφόν των 45.000 ευρώ.

Τα «ψιλά γράμματα»
Για να δοθεί η ενίσχυση, το φυσικό πρόσωπο θα δηλώνει σε σχετική πλατφόρμα στο gov.gr το όχημα για το οποίο λαμβάνει την ενίσχυση και επί του οποίου πρέπει να έχει κάποιο ποσοστό συνιδιοκτησίας ή συμβόλαιο μακροχρόνιας μίσθωσης.

Κάθε όχημα μπορεί να δηλωθεί από ένα μόνο φυσικό πρόσωπο και κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να δηλώνει μόνο ένα όχημα

Απαραίτητη προϋπόθεση το ΙΧΕ όχημα να είναι σε κυκλοφορία, να είναι ασφαλισμένο και να μην οφείλονται τέλη κυκλοφορίας.

Για να διασφαλίσει η κυβέρνηση ότι το Δημόσιο θα ανακτήσει μέσω του ΕΦΚ καυσίμων όσο το δυνατόν περισσότερα και πως η επιδότηση δεν θα πάει σε άλλες αγορές, κάνει πιο συμφέρουσα τη χρήση της άυλης κάρτας για ανέπαφες πληρωμές στο πρατήριο μέσω κινητού. Η χρήση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας επιβραβεύεται με 15 ευρώ, αντί 5 ευρώ που ίσχυε με την προηγούμενη επιδότηση. Υπολογίζεται ότι μόλις 1 στους 5 προτίμησε να πάρει την κάρτα αντί τα λεφτά στον τραπεζικό λογαριασμό του.

Πλην όμως, το χάσμα ανάμεσα στο «ζεστό χρήμα» και στην ψηφιακή κάρτα, είναι σημαντικό:
  • επιδότηση για αυτοκίνητο σε πολίτες που έχουν κύρια κατοικία σε νησιωτική περιοχή: 100 ευρώ με κάρτα ή, σε διαφορετική περίπτωση, 85 ευρώ σε ΙΒΑΝ χωρίς κάρτα (-15%) έναντι 50 ευρώ που ίσχυε στην προηγούμενη επιδότηση χωρίς κάρτα και 55 ευρώ που ίσχυε με κάρτα.
  • επιδότηση για αυτοκίνητο στην ηπειρωτική περιοχή (πχ Αθήνα): 80 ευρώ με κάρτα ή 65 ευρώ σε ΙΒΑΝ χωρίς κάρτα (έναντι 40 που ίσχυε στην προηγούμενη επιδότηση χωρίς κάρτα και 45 ευρώ που ίσχυε με κάρτα).
  • επιδότηση για ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών στην ηπειρωτική περιοχή (πχ Αθήνα): 60 ευρώ με κάρτα ή 45 ευρώ σε ΙΒΑΝ χωρίς κάρτα (έναντι 30 πριν χωρίς κάρτα και 35 ευρώ με κάρτα). Δηλαδή με κάρτα κερδίζει κάποιος 33,3% υψηλότερο επίδομα.
  • επιδότηση για ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών με κύρια κατοικία σε νησί: 70 ευρώ με κάρτα, ή 55 ευρώ σε ΙΒΑΝ χωρίς κάρτα (έναντι 35 πριν χωρίς κάρτα και 40 ευρώ με κάρτα) σε νησιωτική περιοχή.
Με τα δεδομένα αυτά:
  • η επιδότηση καυσίμου ανέρχεται σε 44 λεπτά το λίτρο σε ηπειρωτική περιοχή (80 ευρώ για 180 λίτρα καυσίμου το τρίμηνο)
  • ή σε 56 λεπτά το λίτρο σε νησιωτική περιοχή (100 ευρώ για 180 λίτρα καυσίμου το τρίμηνο).
Παραδείγματα (με τιμές 16/6):
  • Με 2,40 ευρώ η βενζίνη σε ηπειρωτική περιοχή (π.χ. Αττική), ο καταναλωτής πληρώνει τη βενζίνη, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,96 ευρώ.
  • Mε 2,06 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης σε ηπειρωτική περιοχή (π.χ. Αττική), ο καταναλωτής πληρώνει το πετρέλαιο κίνησης, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,62 ευρώ.
  • Με 2,55 ευρώ η βενζίνη σε νησιωτική περιοχή (π.χ. Δωδεκάνησα), ο καταναλωτής πληρώνει τη βενζίνη, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,99 ευρώ.
  • Με 2,22 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης σε νησιωτική περιοχή (π.χ. Κυκλάδες), ο καταναλωτής πληρώνει το πετρέλαιο κίνησης, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,66 ευρώ.
Παγίδες
Υπολογίζεται ότι από τα 3,5 εκατ. ιδιοκτήτες ΙΧ επιβατηγών, δικαιούχοι θα είναι τα 3,1 εκατ., εκ των οποίων τελικά θα το λάβουν 2,7 εκατ. ιδιοκτήτες. Δηλαδή περίπου 400.000 εκτιμάται (1 στους 9) θα χάσουν τελικά το επίδομα ή την έκτακτη προσαύξηση. 

Για παράδειγμα:
• όσοι δεν κάνουν εμπρόθεσμα φορολογική δήλωση, χάνουν το επίδομα
• Όσοι δεν έχουν κινητό με NFC δε μπορούν να κάνουν χρήση του bonus των 15 ευρώ και πρέπει να βρουν κάποιο οικείο πρόσωπο εμπιστοσύνης για να κάνουν χρήση της εφαρμογής στο κινητό του, εφόσον διαθέτει τη σχετική δυνατότητα
• Πελάτες με ΙΒΑΝ τραπεζών εξωτερικού (ή και ορισμένων ίσως μη συστημικών τραπεζών) που λειτουργούν στην Ελλάδα, δεν μπορούν να εισπράξουν το επίδομα, γιατί η τράπεζα δεν έχει υπογράψει τη σχετική σύμβαση με το Δημόσιο, για να εισπράττει και να αποδίδει τα χρήματα στους πελάτες.

Η λύση σε αυτήν την περίπτωση είναι να σπεύσουν οι δικαιούχοι να ανοίξουν αλλού λογαριασμό, ή να μπουν έστω και σαν πρόσθετα μέλη σε ήδη υπάρχοντες λογαριασμούς συγγενών και φίλων που θα τους εξυπηρετήσουν.

H χορήγηση του Fuel Pass 2 καλύπτει και κατόχους πετρελαιοκίνητων οχημάτων και το κόστος εκτιμάται στα 200 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον όμως:
• Για όλα τα οχήματα (και τα επαγγελματικά και τα αγροτικά) συνεχίζεται η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης (Diesel) για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο. Η επιδότηση είναι 12 λεπτά το λίτρο στην πηγή, έτσι ώστε το όφελος στην τελική τιμή, συνυπολογίζοντας τον ΦΠΑ, να ανέλθει σε 15 λεπτά το λίτρο. Το κόστος εκτιμάται στα 115 εκατ. ευρώ.

• στους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, επιστρέφεται εντός Αυγούστου αντί για Νοέμβριο, ο ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης. Οι αγρότες πρέπει να υποβάλουν αίτηση σε σχετική πλατφόρμα που θα αναπτυχθεί γι’ αυτόν τον σκοπό, δηλώνοντας την αξία του πετρελαίου κίνησης που αγόρασαν κατά το 1ο εξάμηνο του 2022.

Κατόπιν, το καταβλητέο ποσό θα υπολογίζεται με βάση την αξία αυτών των αγορών, και με ανώτατο όριο συντελεστή ανά στρέμμα για κάθε καλλιέργεια ή εκτροφή, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί στη δήλωση ΟΣΔΕ του 2021.

Ωστόσο, απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη της ενίσχυσης είναι να έχει υποβληθεί δήλωση ΟΣΔΕ και για το έτος 2022, αλλιώς χάνουν την επιδότηση. Το κόστος εκτιμάται στα 60 εκατ. ευρώ.



newmoney.gr