MY KTEO

Κυριακή 28 Αυγούστου 2022

Τα πλαστικά μπουκάλια μαρτυρούν τις αυξήσεις


Τα καίρια σημάδια της πληθωριστικής περιόδου που διανύουμε καθώς και του άλματος στο κόστος συσκευασίας τον τελευταίο έναν χρόνο αποτυπώνει η Resilux, η οποία είναι ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές προπλασμάτων πλαστικού PET στην Ευρώπη καθώς και πλαστικού μπουκαλιού και βασικός προμηθευτής μεγάλων βιομηχανιών στην Ελλάδα στον τομέα της εμφιάλωσης, όπως είναι για παράδειγμα η πολυεθνική Nestle και το νερό Κορπή που η ίδια παράγει. Μάλιστα η βελγική εταιρεία δραστηριοποιείται με βιομηχανική εγκατάσταση στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Βιομηχανική Περιοχή της Πάτρας, στην οποία παράγονται τα προπλάσματα από PET, που αποτελούν ουσιαστικά το βασικό στοιχείο για την παραγωγή πλαστικών μπουκαλιών. Tα μπουκάλια από PET (τερεφθαλικό πολυαιθυλένιο) χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία τροφίμων και είναι κατάλληλες για νερό, αναψυκτικά, ελαιόλαδο, γάλα, χυμούς, μπύρα αλλά και για μη τρόφιμα όπως είναι τα απορρυπαντικά. Σε κάθε περίπτωση η τιμή του PET πλαστικού εξαρτάται από την διακύμανση των τιμών του πετρελαίου, το οποίο έχει ως πρώτη ύλη. 

Aύξηση τζίρου και μείωση κέρδους λόγω ενέργειας και ανατίμησης στην πρώτη ύλη
Εξόχως ενδεικτική της επίδρασης που έχει ο κλάδος της συσκευασίας στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας και στο κόστος των τροφίμων, είναι το γεγονός ότι η Resilux είδε το τζίρο της το 2021 να αυξάνεται στα 45,38 εκατομμύρια ευρώ από 35,35 εκατομμύρια ευρώ που ήταν το 2020 (+28%), γεγονός που οφείλεται στην αύξηση τιμών των πρώτων υλών. Ταυτόχρονα όμως και το καθαρά της κέρδος προ φόρων, συρρικνώθηκε σημαντικά κατά 43%, εξαιτίας της αύξησης του κόστους ενέργειας κατά 1,3 εκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με το 2020. Το κέρδος προ φόρων από τα 3,1 εκατομμύρια ευρώ του 2020, μειώθηκε στα 1,76 εκατομμύρια ευρώ το 2021. 

Ταυτόχρονα όμως και παρά την αύξηση του κύκλου εργασιών της Resolux κατά 28% το 2021, το μεικτό περιθώριο κέρδους αυξήθηκε μόλις κατά 4%, δεδομένης της μείωσης του περιθωρίου κέρδους που προήλθε από την ευρύτερη εικόνα που παρουσιάζεται στην βιομηχανία και στην αλυσίδα εφοδιασμού. 

Μειωμένες οι πωλήσεις εμφιαλωμένου νερού σε όγκο
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των δεδομένων που επικρατούν στην αγορά, είναι  το γεγονός ότι το εμφιαλωμένο νερό στην ελληνική αγορά, τόσο στα σούπερ μάρκετ όσο και σε εστίαση – ξενοδοχεία, έχει αυξημένο τζίρο ως απόρροια των αυξήσεων τιμών. Σε ό,τι αφορά όμως τον όγκο πωλήσεων σε τεμάχια, φέτος είναι μειωμένος, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη προερχόμενα από τη συγκεκριμένη αγορά. Το γεγονός αυτό προκύπτει και από την αύξηση κόστους στο πλαστικό PET αλλά και από την αύξηση του ενεργειακού κόστους και του κόστους μεταφορικών, το οποίο εκτοξεύθηκε λόγω της αυξημένης ζήτησης κατά την καλοκαιρινή περίοδο. 

Καπάκια Αστήρ: Προβλέψεις για περαιτέρω επιπτώσεις στα οικονομικά δεδομένα εντός του 2022
Αντίστοιχες επιπτώσεις διαβλέπει από την πλευρά της και η εταιρεία παραγωγής μεταλλικών πωμάτων, Αστήρ, η οποία υπάγεται πλέον στον όμιλο Ideal από το 2021, αποτελώντας επίσης βασικό προμηθευτή μεγάλων βιομηχανιών όπως η Αθηναϊκή Ζυθοποιία που εμφιαλώνει τις μπύρες Heineken και Amstel αλλά και η Coca-Cola Hellenic. Ειδικότερα, η Αστήρ μέσα από τις οικονομικές της καταστάσεις για το 2021, επισημαίνει ότι για το 2022 αναμένονται περαιτέρω αυξητικές τάσεις, αντίστοιχες με την προηγούμενη χρονιά, ως αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης, του πληθωρισμού και της συνεχιζόμενης διαταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα, με ταυτόχρονη μείωση των περιθωρίων κέρδους. Παρά τις επικρατούσες συνθήκες η Αστήρ κατάφερε να αυξήσει τα μεγέθη της στη διάρκεια του 2021, εκμεταλλευόμενη την αδυναμία ανταγωνιστών της να προμηθεύσουν αντίστοιχα προϊόντα, ενώ η ίδια είχε την δυνατότητα να καλύψει την αυξημένη ζήτηση που παρουσιάστηκε λόγω αυτής της συνθήκης.



capital.gr του Γιώργου Λαμπίρη