Evia Top: Φουντώνει η μάχη για τα μερίδια αγοράς στις οικιακές συσκευές

ΚΤΕΟ ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Δευτέρα 1 Αυγούστου 2022

Φουντώνει η μάχη για τα μερίδια αγοράς στις οικιακές συσκευές


Εάν αγοράσεις ένα πλυντήριο ρούχων από μια μεγάλη αλυσίδα οικιακών συσκευών, γνωρίζεις ότι θα έρθουν οι κατάλληλοι άνθρωποι να απεγκαταστήσουν το παλιό, να εγκαταστήσουν το καινούργιο, να σου δείξουν πώς λειτουργεί, να παραλάβουν το παλιό που θα το οδηγήσουν στην ανακύκλωση και να σου δώσουν και δωροεπιταγή ανακύκλωσης. Εάν παραγγείλεις από κάποιο μεμονωμένο ηλεκτρονικό κατάστημα είναι πολύ πιθανό να πληρώσεις για το ίδιο πλυντήριο χαμηλότερη τιμή, αλλά θα πρέπει να έχεις απεγκαταστήσει τη συσκευή μόνος σου και μετά πολύ πιθανό να προσπαθείς να μεταφέρεις την καινούργια στο μπάνιο, κάτι δύσκολο λόγω του μεγάλου βάρους, και να προσπαθείς να την εγκαταστήσεις και να μάθεις πώς λειτουργεί. Εάν έχεις φίλους και συγγενείς που μπορούν να βοηθήσουν έχει καλώς.

Στο πεδίο, λοιπόν, των υπηρεσιών και των ευκολιών πληρωμής μεταφέρεται ο ανταγωνισμός των μεγάλων παικτών που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά οικιακών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Με δεδομένο ότι τα περιθώρια ανταγωνισμού στις τιμές των προϊόντων είναι περιορισμένα, λόγω της μικρής ευελιξίας που υπάρχει σε αυτό το πεδίο μεταξύ των λιανεμπόρων και των προμηθευτών τους, η προσπάθεια για αύξηση ή τουλάχιστον διατήρηση των μεριδίων αγοράς γίνεται κυρίως μέσα από την παροχή ολοένα και περισσότερων υπηρεσιών, από τις επεκτάσεις εγγύησης έως τις απεγκαταστάσεις των παλαιών συσκευών και τις εγκαταστάσεις των νέων, καθώς και μέσα από τη χορήγηση καταναλωτικών δανείων για την αγορά κυρίως μεγάλων οικιακών συσκευών. Μέσα από την παροχή περισσότερων υπηρεσιών οι αλυσίδες αυξάνουν τα έσοδά τους και βελτιώνουν τα περιθώρια κέρδους, καθώς οι υπηρεσίες φτάνουν να επηρεάζουν ακόμη και το 50% των συνολικών κερδών τους.

Η παροχή περισσότερων υπηρεσιών δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι κυρίως των μικρότερων καταστημάτων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο και κυρίως έναντι αυτών που διαθέτουν τα προϊόντα τους μέσω πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου (marketplaces), καταστήματα που δεν παρέχουν αυτές τις υπηρεσίες, αλλά συνήθως διαθέτουν σε χαμηλότερες τιμές τις συσκευές, λόγω του πολύ χαμηλότερου λειτουργικού τους κόστους και κόστους διαφήμισης και μάρκετινγκ που έχουν.

Βεβαίως, πλέον, η Skroutz επιχειρεί να ανταγωνιστεί και σε αυτό το πεδίο, καθώς για αγορές που γίνονται από συνεργαζόμενα με την πλατφόρμα της καταστήματα, αλλά μέσω αυτής, παρέχει πλέον, τουλάχιστον για την περιοχή της Αττικής, και υπηρεσίες απεγκατάστασης και εγκατάστασης συσκευών.

Μεγάλο πεδίο ανταγωνισμού είναι επίσης η ταχύτητα παράδοσης των παραγγελιών, ειδικά μετά τις δυσλειτουργίες που καταγράφηκαν την άνοιξη και τον χειμώνα του 2020 κατά το πρώτο και δεύτερο lockdown. Οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου εκτός από το ότι υπόσχονται ακόμη και παράδοση εντός της ίδιας ημέρας από την πραγματοποίηση της παραγγελίας, εδώ και μερικούς μήνες δίνουν και τη δυνατότητα να ενημερώνεται ο καταναλωτής συνεχώς για το πού βρίσκεται η παραγγελία του. Πλέον η Public δίνει τη δυνατότητα για τις παραγγελίες στην Αττική του flex delivery (παράδοση την ημέρα που επιθυμεί ο πελάτης), ενώ η Κωτσόβολος θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα παρόμοια υπηρεσία: ο πελάτης θα επιλέγει την ημέρα και ώρα που επιθυμεί να του παραδοθεί η παραγγελία, ενώ θα έχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικά να αλλάζει την ημέρα και ώρα παράδοσης.

Ευκολίες πληρωμής καθώς οι καταναλωτές περιορίζουν δαπάνες
Με τις δαπάνες ειδικά για τις λευκές συσκευές να είναι μεγάλες και συχνά μη προγραμματισμένες, οι αλυσίδες ανταγωνίζονται και στο πεδίο των ευκολιών πληρωμής με δόσεις που δεν απαιτούν τη χρήση πιστωτικής κάρτας. Τούτο γίνεται είτε με τη χορήγηση καταναλωτικών δανείων είτε μέσω του νεοφερμένου στην Ελλάδα μοντέλου Buy Now, Pay Later (BNPL - αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα) που δίνει τη δυνατότητα πληρωμής σε άτοκες δόσεις ακόμη και με τη χρήση χρεωστικής κάρτας.

Η καθιέρωση ευκολιών πληρωμής στον κλάδο των οικιακών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών θεωρείται καθοριστικής σημασίας στην παρούσα συγκυρία, συγκυρία έντονων πληθωριστικών πιέσεων που ήδη προκαλεί αρνητικές επιπτώσεις στον κλάδο. Μάλιστα, αυτές παρέχονται από τις μεγάλες αλυσίδες και όταν οι αγορές γίνονται από τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα, ακριβώς διότι οι ηλεκτρονικές πωλήσεις, παρά την πλήρη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, καλά κρατούν, πωλήσεις που σε πολύ μεγάλο βαθμό γίνονται και από τα μικρά καταστήματα που συνεργάζονται με τα marketplaces, κυρίως Skroutz και Shopflix. Το πρώτο τετράμηνο του 2022 οι ηλεκτρονικές πωλήσεις είχαν μερίδιο 15,2%, χαμηλότερο μεν σε σχέση με το 2021 (18,2%), αλλά σε πολύ υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με την προ πανδημίας εποχή (9,9% το 2019 σύμφωνα με την GFK).

Η εικόνα πάντως από την αγορά, ακριβώς λόγω των πιέσεων που δέχονται οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί, κάθε άλλο παρά καλή είναι, σε αντίθεση με ό,τι συνέβη το 2021. Το 2021, δεύτερο έτος της ζωής μας με την πανδημία, η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών έκλεισε με αύξηση του όγκου πωλήσεων 8,64% και της αξίας πωλήσεων κατά 22,48%.

Ο τζίρος της εν λόγω αγοράς διαμορφώθηκε σε 2,565 δισ. ευρώ έναντι 2,09 δισ. ευρώ το 2020. Αξίζει να σημειωθεί ότι σημαντικό ρόλο στην αύξηση του τζίρου το 2021 έπαιξε η εκτεταμένη τηλεργασία και τηλεκπαίδευση καθώς και το πρόγραμμα Ψηφιακή μέριμνα για την επιδοτούμενη αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών από τους μαθητές.

Το 2022 η εικόνα στην εν λόγω αγορά, τουλάχιστον με βάση τα στοιχεία του α΄ εξαμήνου, δεν είναι καλή. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK TEMAX, το διάστημα Ιανουαρίου - Απριλίου 2022 ο όγκος πωλήσεων της εν λόγω κατηγορίας προϊόντων υποχώρησε κατά 13,12%, προκαλώντας και μείωση της αξίας πωλήσεων κατά 6,27%. Μάλιστα, τον Μάιο και τον Ιούνιο η αγορά παρουσιάζει περαιτέρω επιβράδυνση.

Πιο συγκεκριμένα, στο τετράμηνο η αξία πωλήσεων διαμορφώθηκε στον κλάδο σε 692,56 εκατ. ευρώ από 738,89 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021, ενώ πωλήθηκαν φέτος 5.701.997 τεμάχια έναντι 6.563.432 πέρυσι. Οι μεγαλύτερες μειώσεις τζίρου και όγκου πωλήσεων καταγράφεται στις μικροσυσκευές κουζίνας (11,35% μείωση τζίρου και 27,32% μείωση όγκου), στα προϊόντα πληροφορικής (υπολογιστές και tablets), με την υποχώρηση του τζίρου να είναι της τάξης του 34,77% και του όγκου πωλήσεων 33,33%.

Σε αντίθεση δε με την πρώτη φάση του προγράμματος Ψηφιακή μέριμνα, η δεύτερη φάση, η οποία αφορά την επιδότηση των εκπαιδευτικών για την αγορά Η/Υ, δεν έχει αποδώσει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Έντονη δυσαρέσκεια εξάλλου υπάρχει στον κλάδο για την καθυστέρηση στην εφαρμογή του προγράμματος Αλλάζω συσκευή. Κι αυτό διότι το πρόγραμμα προαναγγέλθηκε από τον Φεβρουάριο, αλλά ακόμη τα κουπόνια της επιδότησης δεν έχουν ξεκινήσει να εκδίδονται, κάτι που αναμένεται στις αρχές αυτής της εβδομάδας.

Τούτο απέτρεψε τους καταναλωτές να αγοράσουν κλιματιστικά μηχανήματα νωρίτερα, ενώ ο μικρός αριθμός επιλέξιμων αιτήσεων προκάλεσε νέο γύρο απογοήτευσης. Την παρτίδα, σύμφωνα με τους παράγοντες της εν λόγω αγοράς, εκτιμάται ότι μπορεί να σώσει ο τουρισμός, τόσο διότι θα αυξηθούν οι αγορές ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών από τις επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων, όσο και διότι γενικώς η αύξηση των τουριστικών εσόδων θα ενισχύσει το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα. Αυτό, βεβαίως, μένει να το δούμε.

Πλήγμα για τον κλάδο η μείωση των... γάμων
Εκτός από την πανδημία που προκάλεσε αύξηση μεν των πωλήσεων προϊόντων τεχνολογίας, αλλά μείωση των πωλήσεων λευκών συσκευών, τον πληθωρισμό που πλήττει συνολικά την αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, ο κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος και με τη μείωση των... γάμων. Κι αυτό διότι η δημιουργία νέων νοικοκυριών αποτελεί σημαντικό μέρος της ζήτησης για τον εξεταζόμενο κλάδο, όπως επισημαίνει στην κλαδική μελέτη που πραγματοποίησε πρόσφατα η εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων Στόχασις.

Έτσι λοιπόν, σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, ο αριθμός των νοικοκυριών μειώνεται συνεχώς από το 2014, με εξαίρεση το 2018, με το 2020 να διαμορφώνεται στα χαμηλότερα επίπεδα της περιόδου 2010-2020. Επιπλέον, οι τελεσθέντες γάμοι παρουσίασαν μείωση τη χρονική περίοδο 2016-2020 σε σχέση με την περίοδο 2013-2015, με τη μείωση να μην οφείλεται μόνο στην πανδημία που το 2020 οδήγησε σε πολλές αναβολές τέλεσης γάμων. Το 2010 είχαν τελεσθεί 56.338 γάμοι, με τον αριθμό τους να πέφτει κάτω από τις 55.000 τα χρόνια της βαθιάς κρίσης. Το 2012 έπεσαν για πρώτη φορά κάτω από τις 50.000 (49.705) για να αυξηθούν ελαφρώς στη συνέχεια. Το 2016 υποχώρησαν επίσης κάτω από τις 50.000 (49.632), ενώ από το 2018 η πορεία είναι έντονα πτωτική: 47.428 γάμοι το 2018 από 50.138 το 2017, 47.137 το 2019 και 31.475 το 2020.

Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των νοικοκυριών αυτός μειώνεται συνεχώς από το 2014 (με εξαίρεση το 2018), ενώ το 2020 διαμορφώθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα της περιόδου 2010-2020. Ετσι, από 4.178.116 νοικοκυριά το 2013, ο αριθμός τους υποχώρησε σε 4.079.548 το 2017, ενώ το 2020 έφτασε τα 4.076.189.

Πάντως, στη μελέτη της Στόχασις εκτιμάται ότι φέτος η αγορά, παρά τα όποια προβλήματα, θα κλείσει θετικά με χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό, κάτω από 5%, ενώ την περίοδο 2022-2024 ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής θα είναι της τάξης του 6,5%. Βεβαίως, και οι ίδιοι οι συγγραφείς της μελέτης Αδ. Ρεγκούζας και Κ. Ματσούκα επισημαίνουν ότι οι προβλέψεις είναι πιθανόν να παρουσιάσουν έντονη μεταβλητότητα λόγω των δυσμενών συνθηκών που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία.



moneyreview.gr