Evia Top: Έναρξη Εργασιών Εστίας Γνώσης Χαλκίδας για το σχολικό-ακαδημαϊκό έτος 2022-23

ΚΤΕΟ ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2022

Έναρξη Εργασιών Εστίας Γνώσης Χαλκίδας για το σχολικό-ακαδημαϊκό έτος 2022-23

Αστροφυσική-Αστρονομία, Μαθήματα ζωής (σχολική βία, εκφοβισμός, βελτίωση ανθρωπίνων σχέσεων), Πληροφορική-Ρομποτική, Διαδραστικά Εκθέματα Μαθηματικών και το Φαινόμενο του

Πορθμού του Ευρίπου είναι οι θεματικές ενότητες που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα Γυμνασίου- Λυκείου της Εστίας Γνώσης Χαλκίδας για το σχολικό-ακαδημαϊκό έτος 2022-23


Η Εστία Γνώσης Χαλκίδας κάνει γνωστό ότι, στα πλαίσια της προώθησης της επιστήμης και της γνώσης, συνεχίζει και για το τρέχον σχολικό έτος 2022-23 τις καθημερινές επιστημονικές και διδακτικές της δραστηριότητες στο χώρο, κυρίως της Αστρονομίας – Αστροφυσικής, της Πληροφορικής, των  Μαθηματικών και της Φυσικής.

Έτσι, οι μαθητές, φοιτητές και εκπαιδευτικοί επισκέπτες της θα έχουν τη δυνατότητα:

           Να γνωρίσουν έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης των εννοιών και των νόμων που διέπουν το Σύμπαν. Η ανάγκη για την γνώση αυτή εξακολουθεί να παραμένει πλέον επιτακτική μετά την, δυστυχώς, πλήρη κατάργηση του μαθήματος της Αστρονομίας από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας μας.

           Με διαδραστικό τρόπο να εισχωρήσουν στον χώρο της Πληροφορικής, της Ρομποτικής, των Μαθηματικών,  της Φυσικής

           Να διαχειριστούν και να αντιμετωπίσουν τον σχολικό εκφοβισμό σεβόμενοι  την διαφορετικότητα δίνοντας μαθήματα ζωής μέσα από θετικά πρότυπα.

Έτσι, το αρχικό πλαίσιο του προγράμματος για το Γυμνάσιο και για το Λύκειο διαμορφώνεται ως εξής:

1.         ΑΣΤΡΟΦΥΣΙΚΗ-ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ

α) Α΄ και Β΄ Γυμνασίου.

 «Πλανητικές και εξωπλανητικές περιπλανήσεις»: Το πλανητικό μας σύστημα είναι μια σφιχταγκαλιασμένη οικογένεια μέσα στην οποία κυριαρχεί και βασιλεύει ο ζωοδότης Ήλιος. Γύρω του στριφογυρίζουν «υπάκουα» οι εννιά θεοί-πλανήτες. Γύρω από τους πλανήτες, φτιαγμένοι από το ίδιο υλικό, στριφογυρίζουν οι δορυφόροι τους. Καθώς ο πλανητικός χορός αυτός συνεχίζεται στους αιώνες, οι κομήτες και οι μετεωρίτες σαν ουράνια πυροτεχνήματα από καιρό σε καιρό χαράζουν δρόμους λαμπρούς και ανεξερεύνητους. Πόσα μυστήρια, φόβους και ελπίδες κρύβει η ουράνια αυτή οικογένεια; Υπάρχουν και άλλα πλανητικά συστήματα; Μερικά από τα ερωτήματα που θα συζητηθούν διαδραστικά με τους μικρούς επισκέπτες μας.

β) Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου

«Ένα αστέρι γεννιέται».  Πρόκειται για μια διαδραστική περιήγηση στις γειτονιές των αστέρων, τη γνωριμία με τη «ζωή» τους, την εξέλιξή τους και τελικά τον «θάνατό» τους.  Κατά την περιήγηση αυτή επιχειρείται η ανακάλυψη και προσέγγιση των φυσικών νόμων που διέπουν τον την φύση και τη δομή των αστέρων.

γ) Β΄  και Γ΄ Λυκείου

«η ηχώ της Δημιουργίας»

Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι τα τελευταία εκατό χρόνια η γνώση του ανθρώπου γύρω από τα μυστήρια του έναστρου ουρανού βελτιώθηκε σημαντικά με τη χρήση σύγχρονων αστρονομικών οργάνων καταγραφής και επεξεργασίας της ακτινοβολίας των άστρων. Τα υπερσύγχρονα αυτά αστρονομικά όργανα δεν βρίσκονται πλέον μόνο μέσα στους πύργους των Αστεροσκοπείων, αλλά και στο εσωτερικό διαστημοπλοίων ή τεχνητών δορυφόρων, στέλνοντας στη Γη τις πολύτιμες πληροφορίες τους για όσα συμβαίνουν στα πέρατα του Σύμπαντος.

Το ουσιαστικό πρόβλημα, όμως, παραμένει ως έχει. Οι γνώσεις μας εξακολουθούν να είναι ελάχιστες και αδυνατούν να δώσουν μια τελική απάντηση σε μια σειρά ερωτημάτων, που απασχολούσαν την ανθρώπινη σκέψη χιλιάδες χρόνια πριν από τη γέννηση του Χριστού. Πώς γεννήθηκε το Σύμπαν; Τι υπήρχε πριν υπάρξει η Δημιουργία; Ποια είναι η ηχώ της; Πώς εξελίσσεται και πού θα καταλήξει το γιγαντιαίο αυτό δημιούργημα; Θα μπορούσε να ήταν και διαφορετικό; Τα πολύ σημαντικά αυτά ερωτήματα καθώς και τους φυσικούς νόμους που διέπουν την Δημιουργία, δομή και εξέλιξη του Σύμπαντος θα ανακαλύψουμε και θα προσεγγίσουμε διαδραστικά με τους επισκέπτες μας.

2.         ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ-ΡΟΜΠΟΤΙΚΉ «Ο ρόλος της Πληροφορικής, των νέων τεχνολογιών και της καινοτομίας στην γνώση, στην εκπαίδευση, στην οικονομία και στην κοινωνία».  Βασικός της θεματικής αυτής ενότητας  είναι η καλλιέργεια της αναλυτικής και συνθετικής σκέψης των μαθητών/τριών και μια βασική γνωριμία με την επερχόμενη 4η βιομηχανική επανάσταση (πληροφορική, νέες τεχνολογίες όπως για παράδειγμα ρομποτική, καινοτομία κλπ.) και τις επιπτώσεις της στην εκπαίδευση, στην γνώση, στην οικονομία και στην κοινωνία μας γενικότερα, αλλά και στην καθημερινή μας ζωή.

3.         ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΖΩΗΣ

Μετά την πολύ επιτυχημένη συνεργασία τα προηγούμενα χρόνια με την Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων Χαλκίδας, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη μας τις εξαιρετικά ιδιαίτερες συνθήκες που όλοι μας βιώνουμε, συνεχίζεται και αυτήν τη χρονιά, η ενότητα που προσεγγίζει τον σχολικό εκφοβισμό και τον σεβασμό στην διαφορετικότητα δίνοντας μαθήματα ζωής μέσα από θετικά πρότυπα.

4.         ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ ΣΤΑ  ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ, ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΦΥΣΙΚΗ

Συνεχίζεται, επίσης, η ενασχόληση με διαδραστικά εκθέματα και μέσω αυτών ανάπτυξη προβληματισμών που οδηγούν σε έννοιες που αφορούν τα Μαθηματικά, την Αστρονομία, την Πληροφορική, την Φυσική και την Φιλοσοφία της Επιστήμης.

5.         ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΠΟΡΘΜΟΥ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΟΥ

Σε προαιρετική  βάση, παρουσιάζεται το θέμα «Το φαινόμενο του πορθμού του Ευρίπου». 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Τα σχολεία που επισκέπτονται την Εστία συμμετέχουν κυρίως στην θεματική ενότητα 1 και σε μία εκ των 2, 3, 4, 5 ανάλογα με την δυνατότητα του διδάσκοντος την αντίστοιχη θεματική ενότητα να παρευρίσκεται εκείνη την ημέρα στην Εστία, δεδομένου ότι η προσφορά του είναι κυρίως εθελοντική.  

Εξακολουθεί η πλήρης απουσία του μαθήματος της Αστρονομίας από το ελληνικό σχολείο

Κόντρα σε μια παράδοση αιώνων, που εμείς ως Έλληνες είχαμε στην επιστήμη της Αστρονομίας, το μάθημα της Αστρονομίας- Αστροφυσικής εξακολουθεί να απουσιάζει παντελώς από το ελληνικό σχολείο. Μετά την δυσάρεστη και άτοπη κατάσταση  η γνώση των νόμων που διέπουν το Σύμπαν για έναν απόφοιτο ελληνικού σχολείου θα είναι παντελώς ανύπαρκτη. Η Εστία Γνώσης Χαλκίδας φιλοδοξεί να καλύψει, κατά το μέτρο του δυνατού, αυτό το κενό. Καλούνται οι μαθητές και οι καθηγητές των Γυμνασίων και Λυκείων να συμμετάσχουν ακόμα περισσότερο μαζικά στο πρόγραμμα της Εστίας.

Υγειονομικά Πρωτόκολλα: Τονίζεται ακόμα μια φορά ότι κατά τη διάρκεια της επίσκεψης των σχολείων στην Εστία Γνώσης Χαλκίδας θα τηρούνται μέχρι κεραίας όλα τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας και υγιεινής προστασίας τόσο των μαθητών/τριών όσο και των συνοδών καθηγητών/τριών τους. Είναι βέβαια γνωστό ότι η επίσκεψη στην Εστία, κυρίως λόγω της υφής του εκπαιδευτικού προγράμματός της πραγματοποιείτο ανέκαθεν κατά τμήμα. Είναι προφανές ότι αυτό την χρονιά αυτή θα τηρηθεί χωρίς καμιά παρέκκλιση.  Επισημαίνεται, επίσης, ότι λόγω του αυξημένου αριθμού των σχολείων που επισκέπτονται την Εστία Γνώσης Χαλκίδας (σταθερά πάνω από 2500 μαθητές/τριες), παρακαλούνται τα σχολεία που ενδιαφέρονται να δηλώσουν εγκαίρως συμμετοχή στα τηλέφωνα +302221077599, +302221087860.

Τις παραπάνω θεματικές ενότητες επιμελούνται, επεξεργάζονται, και διδάσκουν οι:

           Αστροφυσική- Αστρονομία και διαδραστικά εκθέματα Μαθηματικών, Φυσικής και Πληροφορικής:

Δρ. Αντώνιος Αντωνίου, Ερευνητής στον Τομέα Αστροφυσικής- Αστρονομίας, Μηχανικής Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγητής στο Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου,  Επιστημονικός Υπεύθυνος Εστίας Γνώσης Χαλκίδας.

•           Πληροφορική- Ρομποτική:

Δρ. Κώστας Χαϊνάς, Μαθηματικός, Διδάκτωρ Πληροφορικής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

•           Μαθήματα ζώής:

Γιώργος Καρβελάς, Κοινωνικός Λειτουργός, Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων Χαλκίδας

Έναρξη: Δευτέρα, 3 Οκτωβρίου 2022