MY KTEO

Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2022

Με ρυθμό χελώνας η ψηφιοποίηση των μεταβιβάσεων ακινήτων


Παρά την ψηφιοποίηση ορισμένων διαδικασιών κυρίως από την πλευρά της ΑΑΔΕ, η μεταβίβαση ακινήτων εξακολουθεί να είναι μια βαριά γραφειοκρατική διαδικασία στην Ελλάδα, καθώς εξακολουθούν να απαιτούνται 26 εργάσιμες μέρες και 17 δικαιολογητικά.

Κι αυτό συμβαίνει όταν το ακίνητο είναι "καθαρό" και οι έλεγχοι τελειώσουν αμέσως από την πλευρά του αγοραστή. Είναι ενδεικτικό ότι υπάρχουν κτηματολογικές υπηρεσίες που καθυστερούν ακόμα και 4-5 μήνες για να εγγράψουν ένα ακίνητο στο κτηματολόγιο μετά την πώληση του. Αν και έχουν προσκομιστεί όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά η καθυστέρηση αυτή εγκυμονεί κινδύνους.

Τα προβλήματα όμως αφορούν όλη τη διαδικασία και όλες τις υπηρεσίες. Το περασμένο έτος για παράδειγμα είχε δημιουργηθεί τεράστια αναστάτωση με τους περισσότερους Δήμους της χώρας που δεν εξέδιδαν πιστοποιητικά ΤΑΠ με αποτέλεσμα, είτε να ακυρώνονται αγοραπωλησίες, να λήγουν άλλα πιστοποιητικά μέχρι ο υπάλληλος του Δήμου να προχωρήσει στον έλεγχο και έκδοση του.

Μάλιστα αντί να απλουστεύεται η διαδικασία τα τελευταία χρόνια έχουν προστεθεί έγγραφα όπως η βεβαίωση πληρωμής ΕΝΦΙΑ, το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης, καθώς και πιστοποιητικό μηχανικού ότι το ακίνητο δεν φέρει πολεοδομικές παραβάσεις. Και δυστυχώς κάθε λίγα χρόνια προστίθεται και ένα νέο χαράτσι για να συνεχίσουν να έχουν "δουλειές" όλοι.

Ένα άλλο πρόβλημα αφορά τον έλεγχος του μηχανικού που μπορεί να δημιουργήσει ανυπέρβλητα προβλήματα.

Στην περίπτωση που τα  τετραγωνικά είναι περισσότερα ή λιγότερα από όσα αναγράφονται στο αρχικό συμβόλαιο θα πρέπει να γίνει έλεγχος σε όλα τα διαμερίσματα της πολυκατοικίας.

Η διαφορά στην επιφάνεια της οριζόντιας ιδιοκτησίας που επηρεάζει δύο ιδιοκτήτες, για να γίνει τροποποίηση της σύστασης με τα σωστά στοιχεία και να προχωρήσει η πώληση ή μεταβίβαση, απαιτείται η συμμετοχή του συνόλου των συνιδιοκτητών και των υπολοίπων ορόφων!

Σε αναμονή πάντως είναι το νέο ηλεκτρονικό σύστημα της κυβέρνησης που στοχεύει στην κατάργηση της συλλογής των 17 δικαιολογητικών που απαιτούνται σήμερα για την πώληση ενός ακινήτου.

Αυτό θα γίνει στα τέλη του 2023 με τη δημιουργία του Ηλεκτρονικού Φακέλου Ακινήτων ο οποίος σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων φόρου μεταβίβασης, γονικών παροχών και δωρεών στην πλατφόρμα myProperty της ΑΑΔΕ θα διευκολύνει όλες τις μεταβιβάσεις ακινήτων.

Το έργο έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και ήδη ο  αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης εχει υπογράψει τη σχετική απόφαση, στην οποία αναφέρεται ότι στόχος είναι η πλήρης ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας για τη μεταβίβαση ακινήτων.

Το έργο προβλέπει την ανάπτυξη μιας διαδικτυακής πλατφόρμας διαχείρισης του ενιαίου Ηλεκτρονικού Φακέλου Μεταβίβασης Ακινήτου, ο οποίος θα διασφαλίσει την ταχύτερη και ασφαλέστερη διεκπεραίωση των υποθέσεων μεταβίβασης ακινήτων με πλήρως ηλεκτρονικό τρόπο.

Η πλατφόρμα θα στηθεί από το  υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και θα λειτουργεί στην ψηφιακή πύλη του Δημοσίου gov.gr  Μέσω της νέας πλατφόρμας θα συλλέγονται ηλεκτρονικά όλα τα δικαιολογητικά που απαιτούνται στη σύνταξη των συμβολαίων για τις μεταβιβάσεις ακινήτων. Ο "Φάκελος" θα προβλέπει τη:

- Διασύνδεση του συστήματος e-Άδειες με άλλα συστήματα (ΕΦΚΑ, Πυροσβεστική Υπηρεσία, ΔΕΔΔΗΕ, Δασική Υπηρεσία και ΔΕΣΦΑ)
- Κατάργηση της κοινοποίησης της επιφάνειας του κτιρίου στον ΔΕΔΔΗΕ και ολοκλήρωση της ενοποίησης του συστήματος δήλωσης τετραγωνικών μέτρων στους δήμους
- Θέσπιση νομοθεσίας για τη δημιουργία πλαισίου ασφαλών συναλλαγών σε κινητά περιουσιακά στοιχεία
- Λειτουργία της πλατφόρμας για την απόκτηση άδειας κατασκευής
- Λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα παρέχει στους αγοραστές τη δυνατότητα εκπλήρωσης όλων των απαιτήσεων για τη μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας στο Διαδίκτυο.



capital.gr του Προκόπη Χατζηνικολάου