MY KTEO

Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2022

Το οδικό δίκτυο της Εύβοιας αλλάζει, τι προβλέπει το σχέδιο ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ


Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021, η κυβέρνηση όρισε τον Σταύρο Μπένο ως επικεφαλή ενός φιλόδοξου προγράμματος ανασυγκρότησης της Βόρειας Εύβοιας. Ένας από τους άξονες που μελέτησε η επιτροπή είναι οι υποδομές δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στο οδικό δίκτυο.

 Οι προτάσεις αυτές αφορούν το σύνολο της Εύβοιας αφού η ανάπτυξη της Βόρειας Εύβοιας δεν μπορεί να λειτουργήσει – ειδικά όσον αφορά το οδικό δίκτυο – χωρίς την συνολική αναβάθμιση των υποδομών του νομού. Επιπρόσθετα στην μελέτη προτείνεται η αξιοποίηση του υφιστάμενου οδικού δικτύου στον ρόλο των διακλαδώσεων της δενδροειδούς διάρθρωσης προς/από σημαντικούς οικισμούς/ προορισμούς με σημειακές/τμηματικές παρεμβάσεις αναβάθμισης του υφιστάμενου οδικού δικτύου, όπου απαιτείται, κατ’ αντιστοιχία με τον νέο ρόλο τους.

Η κύρια πρόταση της μελέτης είναι η δημιουργία του Κεντροβαρικού άξονα – κορμού από Χαλκίδα μέχρι Λουτρά Αιδηψού και Ιστιαία, με σύνθεση νέων και υφιστάμενων οδικών τμημάτων.

Η ολοκλήρωση του ως άνω οδικού έργου μαζί με την Παράκαμψη Χαλκίδας / Ψαχνών προβλέπεται να παρακάμπτει όλες τις οικιστικές περιοχές Χαλκίδας, Νέας Αρτάκης, Ψαχνών, Καστέλλας, Προκοπίου, Μαντουδίου, Κηρίνθου και Στροφυλιάς και υπολογίζεται ότι θα συντμήσει τη χρονοαπόσταση Χαλκίδας – Στροφυλιάς κατά 40 λεπτά της ώρας, με αντίστοιχη σύντμηση του χρόνου πέραν της Στροφυλιάς προς όλους τους προορισμούς της Περιοχής Ανασυγκρότησης, υπό συνθήκες πολύ βελτιωμένης οδικής ασφάλειας και ιδιαίτερης άνεσης, ανεξάρτητα από δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

 

Το συνολικό εκτιμώμενο κόστος για την παράκαμψη της Χαλκίδας, το τμήμα Ψαχνά – Στροφυλιά, Στροφυλιά – Ιστιαία και τις συμπληρωματικές διακλαδώσεις ξεπερνά τα 720 εκατομμύρια ευρώ.

 

Χαλκίδα – Ψαχνά (Παράκαμψη Χαλκίδας)

Η παράκαμψη Χαλκίδας που βρίσκεται μία ανάσα από την έναρξη της υλοποίησης μετά από χρόνια σχεδιασμού και υπομονής αποτελεί σημαντικότατο έργο για την ανάπτυξη της Βόρειας Εύβοιας καθώς θα αποτελεί κλειστό και ασφαλή αυτοκινητόδρομο που θα ενώνει την Χαλκίδα με τα Ψαχνά παρακάμπτωντας τα αστικά κέντρα και συντομεύοντας σημαντικά την διαδρομή ειδικά τις ώρες και ημέρες αιχμής. Ήδη έχει επιλεγεί ο ανάδοχος του έργου και αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες.

 

Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε ποσό με ΦΠΑ 210 εκατ. ευρώ (169,35 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Το κυρίως έργο έχει κόστος με ΦΠΑ 125 εκατ. ευρώ και η προαίρεση άλλα 85 εκατ. ευρώ. Περιλαμβάνει δύο οδικά τμήματα: το πρώτο από την Νέα Λάμψακο μέχρι τη Σήραγγα Βαθροβουνίου μήκους 2χλμ και στη συνέχεια στο τμήμα Σήραγγα Βαθροβουνίου μέχρι τα Ψαχνά μήκους 14,7χλμ.

 

Ψαχνά – Στροφυλιά

Από την αξιολόγηση επιβεβαιώθηκε η υπεροχή της λύσης αναβάθμισης της υφιστάμενης Ε.Ο.77, που έχει ήδη προχωρήσει μελετητικά από το Υπουργείο Υποδομών (κεντροβαρική όδευση), πλην όμως διαπιστώθηκε η ανάγκη αναζήτησης παραλλαγών όδευσης που θα περιορίσουν το υπερβολικό κόστος κατασκευής. Σε αυτό το πλαίσιο αναζητήθηκε νέα εναλλακτική όδευση στο τμήμα ορεινής διέλευσης του οδικού άξονα μεταξύ Ψαχνών και Στροφυλιάς, με κύριους στόχους την μείωση του κόστους, διαμέσου του περιορισμού των απαιτούμενων μεγάλων τεχνικών έργων (σήραγγες, κοιλαδογέφυρες) και ταυτόχρονα την αποφυγή διέλευσης από την γεωλογικά προβληματική περιοχή «Δερβένι». Από αυτήν την αναζήτηση εντοπίστηκε νέα ανατολικότερη όδευση, διαμέσου της κοιλάδας του ρέματος Αλεπότρυπα, με θεαματικά βελτιωμένα γεωμετρικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά και με υποδιπλασιασμό και πλέον του κόστους των μεγάλων τεχνικών έργων.

 

 

Νέα χάραξη Ψαχνά – Στροφυλιά

 

Η νέα όδευση θα ξεκινάει 2 περίπου χιλιόμετρα μετά την διασταύρωση των Πολιτικών και ανατολικά της υφιστάμενης οδού θα περνάει ανάμεσα από Κυπαρίσσι και Σταυρό και θα συνεχίζει ανατολικά του Νέου Παγώντα και τον υφιστάμενο δρόμο για να ενωθεί με τον υφιστάμενο δρόμο 3 περίπου χιλιόμετρα πριν το Προκόπι.

 Θα συνεχίζει από το Προκόπι μέχρι Στροφυλιά πάνω ή και παράλληλα της υφιστάμενης όδευσης.

 

Μετά την περιοχή Προκοπίου, η νέα όδευση συνεχίζει με ευρείες παρακάμψεις Μαντουδίου και Κηρίνθου από τα δυτικά, αποφεύγοντας την εμπλοκή της με τις αστικοποιημένες περιοχές των ως άνω οικισμών, τις οποίες δεν απέφυγε η μελετηθείσα αναβάθμιση της Ε.Ο.77 στο τμήμα της από Προκόπι μέχρι Στροφυλιά. Η νέα ανατολικότερη όδευση αξιολογήθηκε διεξοδικά ως προς τις τρεις μελετηθείσες οδεύσεις και προέκυψε σαφέστατη υπεροχή της έναντι των λοιπών εναλλακτικών επιλογών, όπως αναλυτικά παρουσιάστηκε στην Α΄ Φάση της Στρατηγικής Μελέτης Υποδομών.

 

Η νέα όδευση από τα Ψαχνά μέχρι τη Στροφυλιά, συνολικού μήκους 39χλμ., όπως αυτή προτάθηκε στο πλαίσιο του Προγράμματος Ανασυγκρότησης ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ, έχει ήδη ελεγχθεί και προκριθεί προς περαιτέρω μελετητική ωρίμανση από το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών, όπως ανακοινώθηκε στις 14-12-2021 από τον Πρωθυπουργό, με στόχο την κατά απόλυτη προτεραιότητα, προώθηση και ολοκλήρωση των απαιτούμενων διαδικασιών, που θα επιτρέψουν την δημοπράτησή του, σε συνέχεια του έργου παράκαμψης Χαλκίδας / Ψαχνών, που επίσης αποτελεί τμήμα του αναβαθμιζόμενου οδικού άξονα – κορμού της Βόρειας Εύβοιας.

 Εκτιμώμενο κόστος υλοποίησης: €230.500.000

 

Στροφυλιά – Ιστιαία

Ο προτεινόμενος νέος κεντρικός οδικός άξονας της Βόρειας Εύβοιας επεκτείνεται κεντροβαρικά σε νέα εντελώς ανεξάρτητη όδευση απευθείας διασύνδεσης μεταξύ Στροφυλιάς και Ιστιαίας, με συνολικό μήκος νέου τμήματος 25 χλμ περίπου, πλέον του τμήματος των 3χλμ επί της υφιστάμενης Επαρχιακής Οδού Στροφυλιάς – Ροβιών, που επίσης εντάσσεται στον κεντρικό οδικό άξονα-κορμό με την αντίστοιχη λειτουργική του αναβάθμιση.

 Εκτιμώμενο κόστος υλοποίησης: €190.000.000

 

Στοχευμένη ανάπτυξη νέων διακλαδώσεων

Η πρόταση νέας δομής και διάρθρωσης του κύριου οδικού δικτύου των δύο Δήμων περιλαμβάνει την συμπλήρωση του κεντρικού κορμού με στοχευμένες πρόσθετες νέες οδικές συνδέσεις / διακλαδώσεις συνολικού μήκους 32,5 χλμ, πέραν της επέκτασης του κεντρικού άξονα – κορμού από τη Στροφυλιά προς Λίμνη, αφενός διαμέσου της υφιστάμενης επαρχιακής οδού προς Ροβιές επί μήκους 3 χλμ. και αφετέρου με νέο οδικό σύνδεσμο μήκους 25 χλμ. μέχρι την υφιστάμενη δυτική παράκαμψη του οικισμού Ιστιαίας.

 Οι νέες αυτές διακλαδώσεις αποβλέπουν στην ουσιαστική αναβάθμιση της προσβασιμότητας:

της ανατολικής παράκτιας ζώνης Αιγαίου Πελάγους από Στροφυλιά μέχρι Ελληνικά

της βόρειας παράκτιας ζώνης της Βόρειας Εύβοιας στην νότια πλευρά του διαύλου Τρικερίου από Αγριοβότανο μέχρι Ασμήνι της χερσονήσου της Λιχάδας

της κεντρικής περιοχής των Λουτρών Αιδηψού διαμέσου βορειοστρεφούς σύνδεσης με την ανατολική περιφερειακή οδό του οικισμού

Μελέτες ωρίμανσης μέχρι τη δημοπράτηση των νέων συνδέσεων του νέου κεντρικού άξονα – κορμού της Βόρειας Εύβοιας με τις παράκτιες ζώνες που σήμερα διαθέτουν πενιχρή προσβασιμότητα τόσο ως προς το επίπεδο εξυπηρέτησης και οδικής ασφάλειας όσο και ως προς τα αντίστοιχα μήκη διαδρομής. Ειδικότερα, προβλέπεται η μελετητική ωρίμανση των ακόλουθων νέων διακλαδώσεων, που συμπληρώνουν ή λειτουργούν συνδυαστικά με τμήματα του υφιστάμενου οδικού δικτύου τα οποία λειτουργούν επίσης ως διακλαδώσεις ή τμήματα διακλαδώσεων του κεντρικού οδικού άξονα κορμού της νέας δενδροειδούς διάρθρωσης του βασικού οδικού δικτύου:

 

Αγία Άννα και Παραλία Αγίας Άννας / Αγκάλη

Προς τον οικισμό της Αγίας Άννας, μήκους 5,5χλμ περίπου, με δυτική παράκαμψη του οικισμού της Στροφυλιάς, σε συνδυασμό με διακλάδωση αυτής προς την Παραλία Άννας (Αγκάλη), μήκους 2 5χλμ περίπου.

 Εκτιμώμενο κόστος υλοποίησης: €18.500.000

 

Βορειοανατολική παράκτια ζώνη [Αχλάδι, Κοτσικιά, Ελληνικά, Βασιλικά και παράκτια μέτωπα αυτών].

Προς τους οικισμούς της βορειοανατολικής παράκτιας ζώνης, με παράκαμψη του οικισμού Αγίας Άννας αλλά και των ενδιάμεσων οικισμών Κεράμειας και Παλαιόβρυσης, συνολικού αναπτύγματος 5,5χλμ περίπου

 Εκτιμώμενο κόστος υλοποίησης: €10.500.000

 

Βόρεια παράκτια ζώνη, από Αγριοβότανο μέχρι Ασμήνι, μέσω Γουβών.

Προς τη βόρεια παράκτια ζώνη, που διακλαδίζεται στην περιοχή Κοκκινομηλιάς και εκτείνεται μέχρι τις Γούβες, παρακάμπτοντας από τα ανατολικά τους οικισμούς Κρυονερίτης, Μηλιές και Γερακιού. Ο νέος οδικός σύνδεσμος έχει συνολικό μήκος 13χλμ περίπου, διασχίζει εγκάρσια την κοιλάδα του ρέματος Ξηριά και καταλήγει στα νότια του οικισμού Γούβες, επί της Ε.Ο. 77, διαμέσου της οποίας εξυπηρετεί τους οικισμούς από Αγριοβότανο μέχρι Ασμήνι.

 Εκτιμώμενο κόστος υλοποίησης: €50.500.000

 

Χερσόνησο Λιχάδας με παράκαμψη της οικιστικής περιοχής Αιδηψού και της παραλίας Αγίου Νικολάου.

Προς τη Δημοτική Ενότητα Λιχάδας, με οδικό σύνδεσμο μεταξύ της Ε.Ο. 77 και της Επαρχιακής Οδού Αιδηψού – Λιχάδας, μήκους 6χλμ περίπου, που παρακάμπτει από τα βόρεια την αστική και περιαστική ζώνη του οικισμού της Αιδηψού και της Παραλίας Αγίου Νικολάου και διασφαλίζει διαχωρισμό των υπερτοπικών διαδρομών προς/από τη χερσόνησο από τις ενδοαστικές, περιαστικές και προαστιακές μετακινήσεις των οικισμών Αιδηψού / Αγίου Νικολάου και Λουτρών Αιδηψού

 Εκτιμώμενο κόστος υλοποίησης: €19.000.000

 

Κεντρικό τμήμα οικισμού Λουτρών Αιδηψού με τη συμπλήρωση της ελλείπουσας βορειοστρεφούς διασύνδεσης με την περιφερειακή αρτηρία του οικισμού

Νέος ανισόπεδου ημικόμβου επί της Περιφερειακής Οδού Λουτρών Αιδηψού, με μήκος συνδετήριων κλάδων και προσαρμογών στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο περί τα 2χλμ, για την εξυπηρέτηση της απ’ ευθείας διασύνδεσης των προς και από τον βορρά κινήσεων του κεντρικού και νότιου τμήματος του οικισμού Λουτρών διαμέσου της Περιφερειακής Οδού Λουτρών, χωρίς τη σημερινή υποχρεωτική διάσχιση του συνόλου του οικισμού και χωρίς εμπλοκές με την τοπική κυκλοφορία πεζών και σχημάτων.

Εκτιμώμενο κόστος υλοποίησης: €2.500.000

Τα εκτιμώμενα κόστη περιλαμβάνουν απρόβλεπτα, εργολαβικό όφελος και ΦΠΑ.

 

Προβλέπεται στις παραπάνω διακλαδώσεις εφαρμογή τυπικής διατομής γ2 κατά ΟΜΟΕ, ενιαίου οδοστρώματος και πλάτους καταστρώματος 7,5μ χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις και επίσης διατομές κατά ΟΜΟΕ των συνδετήριων κλάδων του ανισόπεδου ημικόμβου Λουτρών.

 

Χαλκίδα – Κύμη και Νότια Εύβοια

Η στρατηγική ανάπτυξης των οδικών υποδομών της Βόρειας Εύβοιας καλείται να εξετάσει στο επίπεδο του διευρωπαϊκού άξονα από Αιδηψό μέχρι Κάρυστο το σύνολο της Π.Ε Εύβοιας στο πλαίσιο της διευρυμένης επιρροής και σημασίας που ενέχουν οι οδικές υποδομές του συνόλου της Εύβοιας στους στόχους του Προγράμματος ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ.

 

Προτείνεται η υιοθέτηση νέας διάρθρωσης του βασικού υπερτοπικού οδικού δικτύου «δενδροειδούς μορφής», που θα συγκροτείται από έναν κεντρικό οδικό άξονα – κορμό ο οποίος θα οδεύει κεντροβαρικά και όχι παραλιακά, παρακάμπτοντας με τον τρόπο αυτό την έντονη ανάπτυξη παραθεριστικής κατοικίας που ήδη σήμερα έχει απλωθεί σε ικανό βάθος ως προς τις ακτές του νότιου Ευβοϊκού, περίπου στο σύνολο της πεδινής έκτασης.

 

Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών και Χαλκίδα – Κύμη

 

Πιο συγκεκριμένα, όπως φαίνεται και στον Χάρτη παρουσιάζεται η όδευση του προτεινόμενου κεντροβαρικού οδικού άξονα – κορμού, στις υπώρειες του ορεινού όγκου Ολύμπου και εκτός της πεδινής έκτασης της Δ.Ε. Ερέτριας και της Δ.Κ. Γυμνού, που χαρακτηρίζεται από σημαντικότατη οικιστική ανάπτυξη (παραθεριστική κατοικία) σχεδόν στο σύνολό της. Εκείθεν της Δ.Κ. Γυμνού, ο κεντροβαρικός άξονας συνεχίζει με μεσογειακή όδευση διαμέσου των εξάρσεων του ορεινού όγκου Σερβοβούνι και καταλήγει στην κοιλάδα του Χόνδρου ποταμού.

 

Με τον τρόπο αυτό πραγματοποιείται ευρεία παράκαμψη των παράκτιων οικισμών Ερέτριας, Αμαρύνθου και Αλιβερίου, πέραν της μελετώμενης παράκαμψης Βασιλικού, που υιοθετείται και στην όδευση του κεντροβαρικού άξονα – κορμού της «δενδροειδούς διάρθρωσης» του βασικού υπετροπικού δικτύου της Νοτιοκεντρικής Εύβοιας. Είναι προφανές ότι και για τους τρεις ως άνω οικισμούς η δενδροειδής διάρθρωση προσφέρει συγκριτικό πλεονέκτημα ως προς τη χρονοαπόσταση σε σύγκριση με την προγραμματιζόμενη τμηματική αναβάθμιση της Ε.Ο 44, χάρη στην σημαντικά βελτιωμένη ταχύτητα κυκλοφορίας κατά μήκος του οδικού άξονα – κορμού, που διασφαλίζεται με την ελαχιστοποίηση των πλευρικών τριβών και των ισόπεδων διασταυρώσεων. Επιπρόσθετα, διασφαλίζονται ιδιαίτερα βελτιωμένες συνθήκες οδικής ασφάλειας, καθώς αποφεύγονται οι πολλές δεκάδες διασταυρώσεων των εγκάρσιων τοπικών οδών που ήδη λειτουργούν σήμερα στην προγραμματιζόμενη όδευση του διευρωπαϊκού άξονα μέχρι και τον οικισμό Κριεζά, καθεμιά από τις οποίες είναι μια κρυφή παγίδα ατυχημάτων λόγω σύμμειξης της υπερτοπικής με την τοπική κυκλοφορία.

 

Στο ύψος του οικισμού Αγ. Γεωργίου προβλέπεται η σχάση του κεντροβαρικού άξονα–κορμού αφενός προς την Καρυστία με τον νότιο κλάδο και αφετέρου προς τις Δ.Ε Κονίστρων και Κύμης με τον βόρειο κλάδο. Ο νότιος κλάδος θα αποτελέσει σε αυτή την περίπτωση τη συνέχεια του διευρωπαϊκού άξονα της νήσου Εύβοιας μέχρι την Κάρυστο, ακολουθώντας από το σημείο σχάσης όδευση εκτός οικιστικά αναπτυγμένων περιοχών, μέχρι και την παράκαμψη του οικισμού Κριεζά, εκείθεν της οποίας συμπίπτει με τον προβλεπόμενο διευρωπαϊκό άξονα μέχρι την Κάρυστο.

 

Αντίστοιχα, ο βόρειος κλάδος οδεύει εκτός αστικοποιημένων περιοχών μέχρι την κοιλάδα του ποταμού Μανικίωτη, διαμέσου της οποίας σχάται επίσης προς Κονίστρες και προς Στόμιο και εκείθεν αυτών προς Κύμη και προς παραλία Κύμης. Η δενδροειδής διάρθρωση συμπληρώνεται με δευτερεύουσες διακλαδώσεις του κεντρικού άξονα–κορμού, κατά τρόπο που να διασφαλίζεται ικανοποιητική προσβασιμότητα στο σύνολο του Δ. Κύμης – Αλιβερίου.