MY KTEO

Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2022

Τεμπονέρας: Ασφαλιστικό νομοσχέδιο μακριά από τις ανάγκες των πολιτών


Η κυβέρνηση αυτή είναι μια κυβέρνηση υπό προθεσμία. Είναι μια κυβέρνηση εκβιαζόμενη από μεγάλα συμφέροντα, που πρωτίστως ενδιαφέρεται να κάνει μικρο-εξυπηρετήσεις και δευτερευόντως να λύσει τα μεγάλα πραγματικά προβλήματα.

Ως απόπειρα «εξορθολογισμού του ασφαλιστικού συστήματος και ενίσχυσης των πολιτών και των συνταξιούχων, παρουσιάζει η κυβέρνηση τις διατάξεις, οι οποίες περιλαμβάνονται, στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο με τίτλο: «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις».

Μόνο ως τραγική ειρωνεία, μπορεί να χαρακτηριστεί ο συγκεκριμένος τίτλος, για μια κυβέρνηση που:

α)Εξαπάτησε τους συνταξιούχους, με την κατάργηση της 13ης σύνταξης, με τις περικοπές στα αναδρομικά του 11μήνου και με τις «μαϊμού» αυξήσεις του 2023.

β)Εκτόξευσε τις εκκρεμότητες στις εκκρεμείς συντάξεις, προκαλώντας γραφειοκρατικό χάος, με τις «fast track συντάξεις-Συντάξεις Εμπιστοσύνης» που βγαίνουν λάθος, με την στάση πληρωμών στις επικουρικές συντάξεις(125.000 σε εκκρεμότητα) και στα εφάπαξ, με τα λογισμικά που δεν λειτουργούν, με τις χιλιάδες παράλληλες συντάξεις που δεν έχουν εκδοθεί και τους επανυπολογισμούς που βρίσκονται ακόμα σε εκκρεμότητα.

γ)Απαξίωσε τον ΕΦΚΑ, λοιδόρησε τους υπαλλήλους του και προώθησε την ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης με την δημιουργία του «ΤΕΚΑ-CASINO» δίνοντας προκλητικούς μισθούς στα γαλάζια «golden boys», που εφορμούν στον φορέα, απαλλάσσοντας τους από κάθε ευθύνη διαχείρισης.

δ)Συνεχίζει το «πλιάτσικο» στην κινητή και ακίνητη περιουσία των ασφαλιστικών ταμείων(βλ. υφαρπαγή περιουσίας ΜΤΠΥ).

ε)Που αυξάνει τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης για χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους ανατρέποντας τον προγραμματισμό τους.

στ)Που αρνείται να ενισχύσει το εισόδημα των ασφαλισμένων και συνταξιούχων, με τις πενιχρές αυξήσεις και τα προεκλογικά επιδόματα.

η)Που έχει αλλεργία σε οτιδήποτε σηματοδοτεί την στήριξη του κοινωνικού κράτους, κόντρα σε ότι συμβαίνει στον υπόλοιπο πλανήτη. Ενώ υπάρχει η δημοσιονομική δυνατότητα στήριξης των πολιτών( ένεκα της υπερφορολόγησης από εμμέσους φόρους)η κυβέρνηση επιλέγει να απέχει από την ουσιαστική στήριξη των μεσαίων και φτωχών λαϊκών στρωμάτων.

Η αλήθεια είναι σχέση με το νομοσχέδιο ότι, πρόκειται απλά για «σκόρπιες ρυθμίσεις», ήσσονος σημασίας, που αφορούν, μόνο ένα μικρό «κύκλο» πολιτών, με έντονο «άρωμα» προεκλογικής απόδρασης. Την ώρα που η «κοινωνία των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων», στενάζει, από την φτώχεια και την ακρίβεια, την ώρα που πρώτο μέλημα οποιασδήποτε κυβέρνησης, θα έπρεπε να είναι η άμεση ενίσχυση του εισοδήματος των συνταξιούχων, που βλέπουν τις συντάξεις τους καθηλωμένες επί μια 12ετία και η στήριξη των μικρομεσαίων, η κυβέρνηση προχωρά σε εμβαλωματικού χαρακτήρα ρυθμίσεις, παντελώς αναντίστοιχες, με τις τρέχουσες λαϊκές ανάγκες.

Άλλωστε οι περισσότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, θα μπορούσαν να έχουν κατατεθεί εδώ και 3,5 χρόνια, που κυβερνά η ΝΔ, αφού είναι γνωστή η προβληματική τους, στις Υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας και στον ΕΦΚΑ.

Σε σχέση με τις νέες ρυθμίσεις αναλυτικά:

1. Έκτακτη οικονομική ενίσχυση των ευάλωτων συνταξιούχων Χριστουγέννων 2022 και έκτακτη προσαύξηση προνοιακών παροχών σε χρήμα σε άτομα με αναπηρία, σε ανασφάλιστους υπερήλικες και σε δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και του επιδόματος παιδιού.
Αρχικά, για τους συνταξιούχους, σε περίπτωση που δύο σύζυγοι ή τα μέρη συμφώνου συμβίωσης είναι δικαιούχοι της ενίσχυσης, τα 250 ευρώ καταβάλλονται και στους δύο. Θα πάρουν δηλαδή 500 ευρώ πριν τα Χριστούγεννα, προσαυξημένο κατά 50 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο μέλος.

Αυτό ισχύει εφόσον πληρούνται τα εξής κριτήρια:
  • Το ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα για το φορολογικό έτος 2022 δεν υπερβαίνει τις 9.600 ευρώ (από 7.200 προηγουμένως)
  • Το ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημά τους (το άθροισμα των φορολογητέων εισοδημάτων του υπόχρεου και του/της συζύγου/μέρους συμφώνου συμβίωσης) δεν υπερβαίνει τις 16.800 ευρώ (από 14.400 προηγουμένως)
  • Η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού που προκύπτει από την πράξη διοικητικού προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ έτους 2022 (φορολογικού έτους 2021), δεν υπερβαίνει το ποσό των 300.000 ευρώ (από 200.000 προηγουμένως)
  • Είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας και έχουν υποβάλλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2021.
«Χαμένα» ωστόσο θα βγουν πολλά ζευγάρια, που πέρυσι είχαν λάβει διπλό επίδομα. Και αυτό γιατί το πλαφόν του οικογενειακού εισοδήματος δεν είναι διπλάσιο του ατομικού πλαφόν. Συγκεκριμένα, δύο συνταξιούχοι που ζουν κάτω από την ίδια στέγη χωρίς άλλα εισοδήματα πάνω από το όριο των 16.800 ευρώ θα χάσουν το επίδομα. Με πιο απλά λόγια, για να μη χάσουν το επίδομα, θα πρέπει ο ένας από τους δύο να εισπράττει χαμηλότερη σύνταξη, ή η σύνταξη του καθενός να μην είναι πάνω από 700 ευρώ. Κάποιες από τις ομάδες δικαιούχων ανήκουν στον ΕΦΚΑ και άλλοι στον ΟΠΕΚΑ. Συνεπώς, για αυτό η καταβολή θα γίνει σε δύο ξεχωριστές ημερομηνίες η πληρωμή.

Περίπου στις 20 Δεκεμβρίου θα λάβουν τα 250 ευρώ:
  • Μακροχρόνια άνεργοι από 12 έως 24 μήνες - στη βάση του μοντέλου που εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας - που δεν είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος
  • Ευάλωτοι συνταξιούχοι με σύνταξη μέχρι 800 ευρώ
  • Ανασφάλιστοι υπερήλικες
Για τους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος προβλέπεται:

Για τον μήνα Δεκέμβριο 2022, η μηνιαία εισοδηματική ενίσχυση των ωφελούμενων του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος εφόσον έχουν κατά την 30η.11.2022, εγκριτική απόφαση χορήγησής προσαυξάνεται στο διπλάσιο. Η προσαύξηση αυτή θεωρείται ότι αποτελεί αντικείμενο των αιτήσεων, επί των οποίων εκδόθηκαν οι εγκριτικές αποφάσεις χορήγησης της εισοδηματικής ενίσχυσης του η ισχύς των οποίων δεν έχει ανασταλεί, και καταβάλλεται άπαξ.

Η προσαύξηση δεν καταβάλλεται στις περιπτώσεις που η ισχύς της οικείας εγκριτικής απόφασης έχει ανασταλεί, αποδίδεται δε στους δικαιούχους μετά την τυχόν άρση της ανωτέρω αναστολής. Η καταβολή της προσαύξησης προηγείται της τακτικής καταβολής της μηνιαίας εισοδηματικής ενίσχυσης και πραγματοποιείται μέχρι την 31.12.2022.

Υπενθυμίζεται ότι, οι δικαιούχοι είναι οι εξής 6 κατηγορίες πολιτών:
  • 1 εκατομμύριο συνταξιούχοι, με ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα έως 9.600 ευρώ (έναντι 7.200), ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 16.800 ευρώ (έναντι 14.400) και ακίνητη περιουσία έως 300.000 ευρώ (έναντι 200.000 ευρώ)
  • 35.000 ανασφάλιστοι υπερήλικες του ΟΠΕΚΑ
  • 225.000 δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος που θα λάβουν διπλή δόση τον Δεκέμβριο
  • 172.000 δικαιούχοι επιδόματος ΑμεΑ
  • 800.000 δικαιούχοι επιδόματος παιδιών ΟΠΕΚΑ, θα λάβουν αυξημένο επίδομα κατά 50%
  • 100.000 μακροχρόνια άνεργοι από 12 έως 24 μήνες -στη βάση του μοντέλου που εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας- που δεν είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα έως 9.600 ευρώ και ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα έως 16.800 ευρώ
Η εφάπαξ καταβολή της «επιταγής ακρίβειας», των 250 ευρώ, συνιστά περισσότερο κοροϊδία, παρά πραγματική βοήθεια. Εκατό χιλιάδες μόνο, από τους 500.000 μακροχρόνια ανέργους, είναι αυτοί που θα δουν τελικά, χρήματα στους λογαριασμούς τους. Σημειωτέο ότι, ως μακροχρόνια άνεργοι της ΔΥΠΑ και εν τέλει δικαιούχοι της έκτακτης ενίσχυσης, θεωρούνται όσοι/-ες έχουν συμπληρώσει, χρόνο ανεργίας αδιαλείπτως επί 12μηνο, παραμένουν εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων της ΔΥΠΑ και έχουν εξαντλήσει το δικαίωμα τακτικής 12μηνης επιδότησης, λόγω ανεργίας και δεν είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (πρώην ΚΕΑ), με ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα έως 9.600 ευρώ και ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα έως 16.800 ευρώ (και ακίνητη περιουσία έως 300.000 ευρώ). Οι μακροχρόνια άνεργοι πέραν των 24 μηνών, δεν θα ενισχυθούν καθόλου. Η διαδικασία, θα γίνει στη βάση του μοντέλου που εφαρμόστηκε, κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Μάλιστα με τραγικό τρόπο, γίνεται αντιληπτό, για ποιο λόγο ο Υπουργός Εργασίας, κ. Χατζηδάκης, έσπευσε πριν από μερικούς μήνες(ν.4921/2022), να «αλλοιώσει» το μητρώο του πρώην ΟΑΕΔ και να μειώσει τεχνητά, τους εγγεγραμμένους ανέργους, στους σχετικούς καταλόγους. Για να χορηγούνται όπως προκύπτει τελικά, λιγότερες παροχές στους δικαιούχους, ακόμα και αν αυτές είναι πενιχρές και έχουν έκτακτο και περιστασιακό χαρακτήρα. Τέλος το νομοσχέδιο τιμωρεί με απώλεια τους δικαιούχους της επιταγής ακρίβειας αν ο ΕΦΚΑ καθυστέρησε μέχρι τον 11/2022 να εκδώσει την προσωρινή ή προκαταβολή της σύνταξης δημιουργώντας συνθήκες άνισης μεταχείρισης.

2.Παραγραφή αξιώσεωνe-ΕΦΚΑ – Τροποποίηση παρ. 1 και προσθήκη παρ. 2 και 3 στο άρθρο 95 ν.4387/2016
Με την σχετική ρύθμιση, μειώνεται ο χρόνος που έχει στη διάθεσή του ο ΕΦΚΑ για να βεβαιώσει και να εισπράξει απαιτήσεις, από μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές, σε 10 χρόνια, από 20 χρόνια που είναι σήμερα, με βάση το ν.4387/2016, σε συμμόρφωση με την 1833/2021 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ. Το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο της χώρας έκρινε αντισυνταγματικό, το άρθρο 95 του ν.4387/2016, κατά το μέρος που παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ασφάλειας δικαίου. Ουσιαστικά, το ΣτΕ επικαλέστηκε την πρόοδο της τεχνολογίας, την ανάγκη για ταχεία εκκαθάριση των συναλλαγών των διοικουμένων, την ανάγκη προστασίας του ασφαλιστικού κεφαλαίου και την βελτίωση της εισπραξιμότητας του ΕΦΚΑ, για να δικαιολογήσει την κρίση του. Ενώ όμως δημιουργήθηκε εσφαλμένα, η εντύπωση ότι, θα διαγραφούν, όλες οι οφειλές πέραν της 10ετίας,η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική. Ο περιορισμός της παραγραφής στην δεκαετία, δεν αφορά, τις βεβαιωμένες οφειλές, από το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών(ΚΕΑΟ), δηλαδή τις οφειλές, για τις οποίες ο οφειλέτης ασφαλισμένος, έχει ενημερωθεί εγγράφως ή με ηλεκτρονική ειδοποίηση. Εδώ ακριβώς βρίσκεται η μεγάλη «παγίδα» για τους οφειλέτες (εργοδότες και ελεύθερους επαγγελματίες), οι οποίοι έχουν ήδη λάβει ενημερώσεις, για τα «χρωστούμενα» στον ΕΦΚΑ. Υπολογίζεται πως κατ' αρχήν θα παραγραφούν οφειλές μόλις 250 εκ. ευρώ, σε ένα χαρτοφυλάκιο χρεών 43,5 δις ευρώ σύμφωνα με τα στοιχεία Μαρτίου 2022, του Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών. Δηλαδή, θα παραγραφεί μόλις το 0,58% του συνόλου των χρεών, που διαχειρίζεται το ΚΕΑΟ! Τα χρέη προς παραγραφή είναι λίγα διότι, στις περισσότερες περιπτώσεις έχουν κινηθεί οι υπηρεσίες του ΚΕΑΟ(κυρίως ηλεκτρονικά) και τα αναγκαστικά μέτρα έχουν ληφθεί εγκαίρως, χωρίς να έχει παρέλθει η κρίσιμη 10ετία. Επίσης, στην περίπτωση των εργοδοτών, ίσχυε 10ετής παραγραφή, ήδη πριν το 2016. Για αυτό, τα περισσότερα αμφισβητούμενα τώρα χρέη, αφορούν ελεύθερους επαγγελματίες, διότι για αυτούς η παραγραφή ήταν στην 20ετία και πριν το 2016, ενώ, παλαιότερα, στις περισσότερες περιπτώσεις, ο έλεγχος για τις οφειλές, γίνονταν - επί της ουσίας - κατά την αίτηση της σύνταξης. Να σημειωθεί ότι, δεν πρόκειται για οφειλές που δημιουργήθηκαν πρόσφατα, καθώς πλέον ο καταλογισμός των οφειλών, στα περισσότερα πρώην ταμεία, που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ, γίνεται μέσα σε λίγους μήνες από τη δημιουργία τους και σε καμία περίπτωση, δεν ξεπερνούν τη 10ετία. Η κυβέρνηση τεχνηέντως, αφήνει το θέμα να «αιωρείται» για επικοινωνιακούς λόγους, την ώρα που έπρεπε να έχει μεριμνήσει, να εισπράξει τα οφειλόμενα από τους «μεγαλοκαρχαρίες», κυρίως κρατικοδίαιτους «επιχειρηματίες», που ηθελημένα δημιουργούσαν εικονικές εταιρίες, λαμβάνοντας «δάνεια με αέρα», θέτοντας σε ομηρία τους εργαζόμενους και φορτώνοντας στον ΕΦΚΑ και τους ασφαλισμένους-συνταξιούχους, δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ. Η λύση προφανώς, δεν είναι να διαγραφούν τα χρέη, αλλά να υπάρξει προσωποποιημένη προσέγγιση, με βάση το προφίλ του οφειλέτη, να κυνηγηθούν οι μεγαλομπαταξήδες που είναι «γνωστοί» και να αναγνωριστεί η δεδομένη, λόγω και της παρούσας συγκυρίας, αδυναμίας εξόφλησης των οφειλών, από τους μικρομεσαίους, που στενάζουν. Συμπερασματικά, η κυβέρνηση «κάνει μια τρύπα στο νερό», με την συγκεκριμένη επιλογή, που θα οδηγήσει στο εξής παράδοξο:

Ο ΕΦΚΑ δύναται με μια απλή, αυτοματοποιημένη ηλεκτρονική ειδοποίηση(ή επιστολή), να διακόπτει την παραγραφή στην 10ετία και να εκκινεί νέα, επ’ αόριστον. Για παράδειγμα, αν κάποιος οφείλει ασφαλιστικές εισφορές, για την άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος το 2022 και δεν τις έχει καταβάλει, η παραγραφή της οφειλής του ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου 2023. Εάν δεν έχει ειδοποιηθεί ότι, χρωστά μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2033, πράγμα απίθανο, η απαίτηση παραγράφεται. Εάν όμως βεβαιωθεί η οφειλή και του έλθει ατομική ηλεκτρονική ειδοποίηση μετά από 2 έτη(2025), η παραγραφή, επεκτείνεται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2036. Εάν στη συνέχεια γίνει κάποια πράξη διοικητικής εκτέλεσης το 2035, η παραγραφή εκτείνεται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2046!Πρόκεται για το απόλυτο φιάσκο, που δεν αναιρείται, από το γεγονός ότι, από το 2027, η παραγραφή θα γίνεται στην 5ετία. Χαρακτηριστικό επίσης είναι ότι, το ΚΕΑΟ εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο και γνωρίζοντας το περιεχόμενο της απόφασης του ΣτΕ, προέβη σε «πογκρόμ» ειδοποιήσεων ακριβώς, για να διακόψει την παραγραφή των οφειλών, επεκτείνοντας την παραγραφή, κατά το μέγιστο δυνατό χρόνο. Συνολικά, επιδόθηκαν το δεύτερο τρίμηνο του 2022, 449.025 ατομικές ειδοποιήσεις στους οφειλέτες, εκκινώντας έτσι και την διαδικασία των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης (άρα διέκοψε την παραγραφή). Η κυβέρνηση τελικά, βλέπει το δέντρο(ασφάλεια δικαίου) αλλά χάνει το δάσος(γενική αδυναμία πληρωμής-ανάγκη νέας ασφαλιστικής ρύθμισης στον ΕΦΚΑ).

3.Ρύθμιση οφειλών προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης - Αντικατάσταση υποπαρ. ΙΑ.1 παρ. ΙΑ άρθρου πρώτουν. 4152/2013.
Πρόκειται για την πιο πανηγυρική απόδειξη, των ανωτέρω. Αντί η κυβέρνηση να προχωρήσει έγκαιρα, σε γενναία ρύθμιση των οφειλών, με μακρά περίοδο αποπληρωμής και διαγραφή μέρους του ασφαλιστικού κεφαλαίου (με παράλληλη προστασία των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων), αρνείται να δει την νέα πραγματικότητα, που δημιούργησε η πανδημία και η ενεργειακή κρίση. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΚΕΑΟ, στο τέλος Ιουνίου του 2022, οι συνολικές ενεργές ρυθμίσεις οφειλών, ήταν μόλις 381.748, για χρέη της τάξεως των 4,29 δις ευρώ (από τα 43,5 δις ευρώ που οφείλονται συνολικά). Η παλαιά ρύθμιση των 120 δόσεων(ν.4611/2019) εξυπηρετείται από μόλις 212.572 οφειλέτες, με συνολικό ρυθμισμένο ποσό μόνο 2,2 δις ευρώ.Ειδικότερα, επί συνόλου 708.682 πάγιων ρυθμίσεων που έγιναν, ενεργές παραμένουν μόλις οι 96.837, ολοκληρώθηκαν οι 271.019, ενώ χάθηκαν 340.826 ή το 48,1%! Αυτό σημαίνει ότι οι μισοί ρυθμισμένοι οφειλέτες έχουν ήδη χάσει την ρύθμιση…
Η νέα ρύθμιση θα διευκολύνει ορισμένους οφειλέτες, που οφείλουν μικρότερα ποσά, καθώς όσοι οφείλουν ποσά, άνω των 5.000 ευρώ, είναι πρακτικά αδύνατο να εξυπηρετήσουν την δόση, καταβάλλοντας παράλληλα και την τρέχουσα εισφορά.

Συμπερασματικά, η αύξηση των δόσεων από 12 σε 24 αν και θετική, άργησε δραματικά και είναι πλέον, τουλάχιστον «ανεπίκαιρη» και άσκοπη, δίχως να λαμβάνει υπόψη, τις πραγματικές ανάγκες των μικρομεσαίων στρωμάτων, που «φωνάζουν» ότι, απαιτείται ολική επαναπροσέγγιση στο θέμα των οφειλών.

4.Ποινική αντιμετώπιση οφειλετών των φορέων κοινωνικής ασφάλισης μετά τη ρύθμιση των οφειλών τους.
Η ρύθμιση κινείται σε θετική κατεύθυνση, υπάρχουν όμως πολύ συγκεκριμένες πρακτικές δυσκολίες, για τις οποίες το Υπουργείο Εργασίας δεν έχει «αποφανθεί». Μέχρι τώρα, για να διαπιστωθεί η τήρηση μια ρύθμισης στον ΕΦΚΑ (σημειώνεται ότι, η μη καταβολή εισφορών είναι ποινικό αδίκημα) ο οφειλέτης εμφανιζόταν στο δικαστήριο και αν ήταν συνεπής, απαλλασσόταν από την κατηγορία. Η παύση με όρους, της ποινικής δίωξης, φαίνεται λογική, πρέπει όμως να παρουσιαστεί και ο μηχανισμός του έγκαιρου ελέγχου τήρησης της ρύθμισης, καθότι σε διαφορετική περίπτωση, χάνεται ένα σημαντικό μέσο άσκησης πίεσης προς τους οφειλέτες, που βοηθά την εισπραξιμότητα των οφειλών. Πόσο έτοιμο είναι άραγε το ΚΕΑΟ, να πραγματοποιεί ελέγχους σε πραγματικό χρόνο και να εκκινεί μέσα πίεσης, όταν μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες οφειλέτες; Μήπως υπάρχει η σκέψη να εκκινήσουν μαζικά τα αναγκαστικά μέτρα(πλειστηριασμοί-κατασχέσεις κλπ.) οπότε, παρέλκει σαν μέσο πίεσης η παύση της ποινικής δίωξης; Πρόκειται για δύσκολη εξίσωση, που πρέπει να σταθμίσει μεταξύ της επιτάχυνσης της δικαιοσύνης(βλ. ελάφρυνση πινακίων στα δικαστήρια) και την προστασίας του ασφαλιστικού κεφαλαίου. Το παράδοξο είναι ότι, η κυβέρνηση φαίνεται να απαλλάσσει «ποινικά» τους οφειλέτες, δίχως να τους δίνει όμως ρεαλιστική «διέξοδο», μέσω νέας ασφαλιστικής ρύθμισης. Το νομοσχέδιο «πετάει το μπαλάκι» στον ΕΦΚΑ που πρέπει να μεριμνεί και να επικοινωνεί με τις εισαγγελικές αρχές για την τήρηση της ρύθμισης. Τελικά πρόκειται για μια από τα ίδια.

5. Κίνητρα μετατροπής συμβάσεων μερικής απασχόλησης σε πλήρους απασχόλησης
Το μέτρο φαίνεται να αγνοεί τι συμβαίνει στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Για να ενταχθεί στην ρύθμιση μια επιχείρηση πρέπει να είναι κατά την ένταξη και να παραμείνει καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος επιδότησης φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερη ή να έχει ρυθμίσει τις βεβαιωμένες τυχόν οφειλές της προς το Δημόσιοκαι τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης(e-Ε.Φ.Κ.Α.). Επιπλέον οι επιχειρήσεις- εργοδότες για να καρπωθούν την επιδότηση πρέπει να ισχύουν τα εξής:

– Επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών σε επιχειρήσεις οι οποίες από την lη Ιανουαρίου 2023 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023 μετατρέπουν συμβάσεις μισθωτών εργαζομένων με μερική απασχόληση σε συμβάσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης.

– Το πρόγραμμα αφορά επιχειρήσεις που στις 9 Σεπτεμβρίου 2022 απασχολούσαν εργαζόμενους με σύμβαση μερικής απασχόλησης σε ποσοστό άνω του 50%.

– Επιλέξιμες για μετατροπή είναι οι συμβάσεις μερικής απασχόλησης που έχουν συναφθεί μέχρι και τις 9 Σεπτεμβρίου 2022.

Σε μια περίοδο που οι ΜμΕ πνίγονται από την ακρίβεια και το ενεργειακό κόστος, είναι αμφίβολο το αν θα γίνει χρήση του μέτρου.

6.Κατάργηση ειδικής εισφοράς ασφαλισμένων του τέως Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων (Τ.Π.Δ.Υ.) και του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού - Αντικατάσταση περ. β) παρ. 2 άρθρου38 ν. 3986/2011.
Η κυβέρνηση προχωρά στην κατάργηση της ειδικής εισφοράς του 1% επί των τακτικών αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων, όλων των μισθοδοτούμενων υπαλλήλων του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. κλπ. που επιβλήθηκε το 2011, με το επιχείρημα ότι πλέον το ΤΠΔΥ είναι «βιώσιμο» και δεν επηρεάζονται οι εφάπαξ παροχές των ΔΥ. Η κυβέρνηση μάλλον επιχειρεί «να τετραγωνίσει τον κύκλο». Πως είναι δυνατόν, να μειώνονται οι εισροές του Ταμείου, το οποίο εκπονεί αναλογιστικές μελέτες με βάση συγκεκριμένα έσοδα και να μην μειώνονται οι εφάπαξ παροχές; Αυτό που υπονοεί η κυβέρνηση είναι ότι, ακριβώς επειδή, λόγω των μνημονιακών επιλογών(από 1.1.2015 οι ασφαλισμένοι λαμβάνουν ως εφάπαξ την άτοκη επιστροφή των εισφορών τους), έπεσε άγριο «τσεκούρι» στα εφάπαξ(έως και 65%), το Ταμείο έχει πια την «ευχέρεια» να αρνείται έσοδα, από εισφορές, δηλαδή να αρνείται την οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση των εφάπαξ παροχών, προς τους δικαιούχους. Σημειωτέο ότι, το ΤΠΔΥ σε περίπτωση «ξαφνικού» ελλείμματος (π.χ. μείωση μισθών ή μείωση αριθμού των ΔΥ)το πρώτο που θα κάνει, βάσει της κείμενης νομοθεσίας, θα είναι να προβεί σε περικοπές των παροχών. Επίσης προβληματική όσον αφορά την ίση μεταχείριση είναι η διατήρηση της εισφοράς στα σώματα ασφαλείας που θα εξακολουθούν να πληρώνουν την εισφορά του 1%. Η κατάργηση της ειδικής εισφοράς αφορά μόνο στους δημοσίους υπαλλήλους και όχι στους στρατιωτικούς, εν γένει ασφαλισμένους στα Μετοχικά Ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων.

7.Ηλικιακές προϋποθέσεις για χορήγηση μειωμένης σύνταξης σε ασφαλισμένους του πρώην Δημοσίου που έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι και τις 31.12.2012.
«Θα ήθελα για μια ακόμη φορά, να διαβεβαιώσω ότι, η Ελληνική Πολιτεία παραμένει ένα ευνομούμενο κράτος. Η παρούσα κυβέρνηση δεν νομοθετεί εν κενώ», ανέφερε πριν από ένα χρόνο, ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κ.Τσακλόγλου, μιλώντας στη βουλή, τονίζοντας ότι: «Τα ζητήματα ασφάλισης, είναι θέματα δύσκολα και σύνθετα. Σκοπός του Υπουργείου είναι η απλοποίηση των κανόνων απονομής και η εμπέδωση αισθήματος ασφάλειας κι εμπιστοσύνης. Αυτό γίνεται με σταθερούς κανόνες και διαφάνεια. Επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά, το νομοθετικό πλαίσιο για την εξέλιξη των ορίων ηλικίας ΔΕΝ έχει διαφοροποιηθεί αλλά και δεν πρόκειται να αλλάξει»!

Λίγες μέρες μετά, ο κ.Τσακλόγλου ζητούσε γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, για το ζήτημα της κατάργησης των μειωμένων συντάξεων στο Δημόσιο. Πρόκειται για ασφαλισμένους άνδρες και γυναίκες, που συμπλήρωσαν ή συμπληρώνουν 25 έτη ασφάλισης με πραγματικά η πλασματικά έτη, την περίοδο 2010-2012 και έβγαιναν σε μειωμένη σύνταξη στα 55, στα 56, στα 58 ή στα 60 έτη(ανάλογα με το αν πρόκειται για άνδρα ή γυναίκα υποψήφιο συνταξιούχο και ανάλογα με το πότε συμπληρώνει τα 25 έτη στην ασφάλιση το 2010,2011,2012).Το Ν.Σ.Κ. γνωμοδότησε υπέρ της κατάργησης των μειωμένων συντάξεων στο Δημόσιο λέγοντας, ούτε λίγο ούτε πολύ ότι, κακώς αυτά διατηρηθήκαν, μετά τον ν.4336/2015, για περίπου 7 χρόνια.

Αρχικά, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι, ο κ.Τσακλόγλου, δεν ήταν υποχρεωμένος να κάνει δεκτή την ανωτέρω γνωμοδότηση, αλλά μπορούσε να την απορρίψει, παραθέτοντας συγκεκριμένη αιτιολόγηση.

Συνεπώς, πρόκειται για ξεκάθαρη πολιτική επιλογή της κυβέρνησης της ΝΔ, να αυξήσει τα όρια ηλικίας, κατά 7 έτη, στο Δημόσιο.

Πρέπει να γίνει επίσης κατανοητό ότι, δεν τίθεται σήμερα, θέμα κοινωνικού αυτοματισμού, μεταξύ ασφαλισμένων του ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, καθώς όσοι ασφαλισμένοι στο Δημόσιο, έκαναν μια τέτοια επιλογή(μειωμένης συνταξιοδότησης), κατέληγαν σε μικρές και ισόβια, μειωμένες συντάξεις, κατά κανόνα, με λίγα χρόνια ασφάλισης. Η επιλογή αυτή γινόταν συνήθως, για εξαιρετικούς λόγους (ψυχική κόπωση, οικογενειακοί λόγοι, υγείας κλπ), με τις αντίστοιχες οικονομικές επιπτώσεις.

Η κυβέρνηση ουσιαστικά, έκανε δεκτή τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ, μέσω νομοθετικής διάταξης, που εισήγαγε στο υπό διαβούλευση ασφαλιστικό νομοσχέδιο (άρθρο 16), δίνοντας μια ελάχιστη μεταβατική περίοδο, για όσους συμπληρώνουν τα αντίστοιχα όρια ηλικίας, εντός του 2022.

Παράδειγμα:

Δημόσιος υπάλληλος, που είχε συμπληρώσει 25 έτη υπηρεσίας το 2011 και γεννήθηκε την 1.1.1967 δε συμπληρώνει τα 56 έτη μέχρι και 31.12.2022. Με βάση τη νομοθεσία που ίσχυε δικαιούταν μειωμένη σύνταξη στα 56. Με την νέα διάταξη θα δικαιούται μειωμένη σύνταξη, μόλις συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας του. Βρίσκεται λοιπόν αντιμέτωπος με αύξηση ορίων ηλικίας 6 ετών, με βάση το «μίνι ασφαλιστικό νομοσχέδιο Χατζηδακη», επειδή είχε την ατυχία, να γεννηθεί 1 μέρα αργότερα…!

Είναι ενδεικτικό ότι, η ξαφνική αυτή αύξηση των ορίων ηλικίας, έρχεται, όταν τα όρια ηλικίας, δεν τέθηκαν σε αμφισβήτηση, ούτε καν από την «τρόικα» την περίοδο 2015-2018.Η κυβέρνηση της ΝΔ, αποδεικνύει για μια ακόμα φορά ότι, εφαρμόζει πολιτική, που πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα, τις ακραίες νεοφιλελεύθερες θέσεις ακόμα και σε περιόδους, που τυπικά έχει λήξει το μνημόνιο. Και ακόμα περισσότερο, έχει σημασία ότι, κανείς απολύτως φορέας(στο εσωτερικό ή το εξωτερικό) δεν έθεσε θέμα ορίων ηλικίας, αλλά η κυβέρνηση «άδραξε» την ευκαιρία, για να τιμωρήσει ξανά τους «τεμπέληδες» δημοσίους υπαλλήλους, βασισμένη στις γνωστές της ιδεοληψίες.

Για όσους θα οχυρωθούν, πίσω από τη «νομιμότητα» που ενδεχομένως να επικαλείται το Υπουργείο Εργασίας (μέσω ΝΣΚ), τίθεται το απλό ερώτημα:

Γιατί η κυβέρνηση δεν εφαρμόζει επί τα βελτίω την υπ’ αριθμ. 317/2020 απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που εξισώνει όρια ηλικίας ανδρών και γυναικών (πατεράδων ανηλίκων και τριτέκνων πατεράδων) που θεμελίωσαν δικαίωμα το 2010 και οι οποίοι έχουν δικαιωθεί από τα ανώτατα δικαστήρια; Στην περίπτωση αυτή, που υπάρχουν αμετάκλητες αποφάσεις και ευνοούν τους υποψηφίους συνταξιούχους, δεν τίθεται θέμα νομιμότητας;

Η κυβέρνηση της ΝΔ εκτοξεύει τα όρια ηλικίας στο Δημόσιο, αλλά έπεται και συνέχεια. Αν νομίζει κανείς ότι, θα τη γλιτώσει, ας ρίξει μια ματιά στον ν.3863/2010, που παραμένει σε ισχύ:

Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα, προβλέπει ότι, από την 1/1/2021, θα έπρεπε να ξεκινήσει η πρώτη διαδικασία αναπροσαρμογής των ορίων ηλικίας με σημείο αναφοράς τα 65 έτη και βάσει της μεταβολής στο προσδόκιμο ζωής, κατά τη δεκαετία 2010-2020. Από 1/1/2024 τα όρια ηλικίας, θα ανακαθορίζονται ανά τριετία, με βάση πάντα το προσδόκιμο ζωής.

Δεσμεύεται η κυβέρνηση ότι, δεν θα αυξήσει περαιτέρω τα όρια ηλικίας, από το 2024 ακόμα και πάνω από τα 67 έτη (εφόσον παραμείνει βέβαια στη διακυβέρνηση); Και αν το κάνει, πόση αξία έχει η δέσμευση αυτή, μετά από τα «ψέματα Τσακλόγλου» και τον εμπαιγμό, προς τους δημοσίους υπαλλήλους;

Η κυβέρνηση της ΝΔ, συνεχίζει από εκεί που σταμάτησε την περίοδο 2012-2014, όταν και πάλι αύξησε τα όρια ηλικίας(ν.4093/2012), γιατί το «κοινωνικό μίσος» της προς τους ανθρώπους και προς όλη την κοινωνία, είναι στο πολιτικό της DNA.

8.Προσδιορισμός ακαθάριστου συνολικού ποσού επικουρικής σύνταξης – Προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 120 ν. 4623/2019
Η κυβέρνηση δήθεν επιβάλλει πλαφόν στις προκλητικά υψηλές επικουρικές συντάξεις, δημιουργώντας και πάλι την ψευδή εικόνα ότι, οι συνταξιούχοι λαμβάνουν στην Ελλάδα, υπέρογκες παροχές. Ουδέν ψευδέστερον! Επικουρικές συντάξεις των 15.000 ευρώ δεν υφίστανται στη χώρα! Οι πιο υψηλές που είναι ελάχιστες(μετρώνται στα δάχτυλα του ενός χεριού), αγγίζουν τα 2.000 ευρώ, αλλά η μεγάλη εικόνα είναι ότι, το 95% των επικουρικών συντάξεων, είναι κάτω από 330 ευρώ. Ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη τις περικοπές, που έγιναν τα τελευταία χρόνια και φτάνουν το 60%, κατανοεί κανείς, τις προθέσεις της κυβέρνησης να εμφανίσει ξανά τους συνταξιούχους, σαν να βιώνουν «πάνω από τις δυνατότητες της χώρας». Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά κυρίως συμβολαιογράφους(και αρτοποιούς), που λόγω του ποσοστού επί των συμβολαίων, που πλήρωναν και πήγαινε στο πρώην Ταμείο Νομικών, είχαν θεωρητικά την προσδοκία για πολύ υψηλές παροχές. Το νομικό ζήτημα που ανακύπτει είναι, αν τα ποσά αυτά, αποτελούν κοινωνικό πόρο, τον οποίο δεν πρέπει να απολαμβάνουν οι δικαιούχοι ή προσωπική ασφαλιστική εισφορά, που προσαυξάνει τη σύνταξη. Η κυβέρνηση τοποθετείται υπέρ της δεύτερης επιλογής, θέτοντας πλαφόν, που συναρτάται με το ύψος κάθε φορά της Εθνικής Σύνταξης. Η επιλογή είναι λογική, αλλά μιλάμε για περιπτώσεις, που μετρώνται σε μερικές δεκάδες, συνεπώς η μεγέθυνση της συζήτησης, έχει άλλες στοχεύσεις.

9.Υπολογισμός χρόνου υπηρεσίας ένστολου προσωπικού του δημοσίου στο διπλάσιο - Αντικατάσταση παρ. 5άρθρου 40 π.δ. 169/2007 και παρ. 3 άρθρου22 ν. 3865/2010.
Πρόκειται για την ικανοποίηση ενός δίκαιου αιτήματος, με βάση την αρχή της ίσης μεταχείρισης, που αφορά όμως ένα πολύ μικρό κύκλο ασφαλισμένων, στα σώματα ασφαλείας και στις ένοπλες δυνάμεις. Δίνεται μεν η δυνατότητα να πληρωθεί ένα τμήμα του ασφαλιστικού χρόνου(με δαπάνες των ασφαλισμένων) για να μπορούν οι ένστολοι να βγουν ευκολότερα στη σύνταξη, αυτό όμως δεν αναιρεί, τα απάνθρωπα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, που έχουν αυξηθεί σε δυσθεώρητα ύψη, εδώ και περίπου μια δεκαετία. Άραγε οι λίγοι ένστολοι (κυρίως προσληφθέντες μετά το 2011) που ωφελούνται από τη ρύθμιση, γνωρίζουν ότι, για μπορέσουν να βγουν στη σύνταξη, θα πρέπει να συμπληρώσουν είτε το 60ο έτος της ηλικίας τους, είτε να έχουν 40 έτη στην ασφάλιση(35 πραγματικά + 5 η εξαγοράσιμη «μάχιμη» 5ετία);Η κυβέρνηση με μια προεκλογικού χαρακτήρα διάταξη, εμφανίζει ως «τομή» μια ρύθμιση, που θα βοηθήσει(;), στο μακρινό όμως και απροσδιόριστο από πλευράς συνεχών αλλαγών, της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, μέλλον, τους ένστολους, που μόλις πριν μια δεκαετία, έβγαιναν στη σύνταξη με μόλις 24,5 χρόνια στην ασφάλιση, άνευ ορίου ηλικίας.

10. Διαχείριση περιουσίας Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων.
Για πρώτη φορά από την ίδρυσή του το 1867, στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων εμφανίζεται ως όργανο Διοίκησης, Διοικητής και μάλιστα με εξουσίες πάνω και από αυτές του Διοικητικού Συμβουλίου. Το Διοικητικό Συμβούλιο αν και γίνεται εννεαμελές μπορεί να λειτουργεί και ως εξαμελές και διορίζεται πλέον από τον Υπουργό το μεγαλύτερο πλήθος των μελών του ή και όλα, αν δεν απαντήσουν εγκαίρως οι αρμόδιες συλλογικότητες (ΑΔΕΔΥ, σύλλογος εργαζομένων ΜΤΠΥ, συνταξιούχοι).Ο Διοικητής θα έχει λιγότερα αντικειμενικά προσόντα από τους περισσότερους υφισταμένους του (απαιτείται πτυχίο ΑΕΙ μόνο) και με λιγότερα κωλύματα από κάθε δημόσιο υπάλληλο (πειθαρχικό κώλυμα κανένα και από ποινικά μόνο κακουργήματα). Ανεξαρτήτως ικανοτήτων διοίκησης, θα διορίζεται από το δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα, με διαδικασία που υπολείπεται της επιλογής εμπειροτεχνών, αφού πέρα από το μόνο αντικειμενικό προσόν, το πτυχίο ΑΕΙ, απαιτείται και εμπειρία “συναφής”, ακαθόριστης όμως διάρκειας και είδους. Οι διατάξεις αυτές υπολείπονται σε δημοκρατικότητα εκείνων της χούντας που όριζε ότι ο Πρόεδρος ενεργεί βάσει εντολών του Διοικητικού Συμβουλίου και όχι αυθαίρετα. Ο Διοικητής αυτός θα κάνει τα πάντα. Δε θα ασκεί μόνο τη διοίκηση του ΜΤΠΥ χωρίς περιορισμούς και κανόνες, αλλά εκπροσωπεί παντού το ΜΤΠΥ, αναθέτει εργασίες σε δικηγόρους αυθαιρέτως και δίνει εντολές εκπροσώπησης σε αυτούς. Ο ίδιος αποφασίζει για όλες τις υπηρεσιακές μεταβολές των υπαλλήλων, χωρίς αντικειμενικές διαδικασίες, ακόμη και για την κατανομή θέσεων εντός του ΜΤΠΥ, αρμοδιότητα που προηγουμένως απαιτούσε ορισμό με νόμο και ενώ προΐσταται πειθαρχικά όλων ο ίδιος ελέγχεται μόνο από τον διορίσαντα αυτόν υπουργό! Δεν θα ορίζει μόνο τις αρμοδιότητες κάθε υπαλλήλου αλλά θα είναι και ο διανομέας των πιστώσεων κάθε είδους (!). Εξίσου αόριστη η διαδικασία πρόσληψης των συνεργατών του που ρητά δεν προβλέπεται να έχουν κανένα αντικειμενικό προσόν.

Σαν να μην έφτανε αυτό το πενταμελές Διοικητικό Συμβούλιο που άλλοτε αποτελούνταν από ανώτατο δικαστικό, δύο υψηλόβαθμα στελέχη Υπουργείων και εκπροσώπους εν ενεργεία και συνταξιούχων μερισματούχων αλλάζει προς το χειρότερο. Οι τρεις πρώτοι γίνονται απλά κάτοχοι πτυχίου ΑΕΙ που επιλέγει ο Υπουργός αυθαίρετα, εισέρχεται ο Διοικητής ως πρόεδρος, αλλά και εκπρόσωπος της Τράπεζας της Ελλάδας. Δηλαδή πέντε από τους εννέα επιλέγονται από τον Υπουργό Εργασίας και πλήρης σύνθεση ορίζεται ότι υπάρχει δια νόμου και με έξι μέλη, επί των οποίων μετά υπολογίζεται η απαρτία. Επίσης αντί για τέσσερις φορές το μήνα συνεδριάζουν τρεις πλέον και από δύο απαιτείται τρία μέλη να το ζητήσουν.

Πρέπει να τονιστεί δε, ότι το κράτος δεν συνεισφέρει καθόλου στο ΜΤΠΥ καθώς οι κρατήσεις επιβαρύνουν μόνο τους Μετόχους του. Το επιχείρημα περί καλύτερης αξιοποίησης και διαχείρισης της περιουσίας του ΜΤΠΥ είναι επίσης έωλο καθότι, όλη η ακίνητη περιουσία του ταμείου, ήδη αξιοποιείται και το ταμείο είναι απολύτως βιώσιμο(με την έγκριση και των ευρωπαϊκών θεσμών).

Φαίνεται λοιπόν, πως ο κύριος Χατζηδάκης αναζητούσε συνενόχους τους οποίους προσπαθεί να βρει, με τις ανωτέρω ρυθμίσεις που παραβιάζουν κάθε λογική και κάθε αρχή χρηστής διοίκησης και δημοκρατικότητας, γιατί δεν μπορούσε άμεσα να χαρίσει στα αρπακτικά που καραδοκούν την περιουσία του ΜΤΠΥ. Είχε ήδη έτοιμο το παράδειγμα της εκποίησης της περιουσίας του ΕΦΚΑ μέσω της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ e-ΕΦΚΑ και τώρα το εκμεταλλεύεται δεόντως. Το ΜΤΠΥ λοιπόν, αν περάσει αυτό το νομοσχέδιο, θα μετατραπεί σε πεδίον δόξης λαμπρό, αυθαιρεσίας, αυταρχισμού, διαφθοράς, και κατάχρησης χρήματος.

Η κυβέρνηση αυτή είναι μια κυβέρνηση υπό προθεσμία. Είναι μια κυβέρνηση εκβιαζόμενη από μεγάλα συμφέροντα, που πρωτίστως ενδιαφέρεται να κάνει μικρο-εξυπηρετήσεις και δευτερευόντως να λύσει τα μεγάλα πραγματικά προβλήματα. Είναι μια κυβέρνηση τελικά που βρίσκεται πολύ μακριά από τις ανάγκες της λαϊκής πλειοψηφίας.


iEidiseis.gr του Διονύση Τεμπονέρα - Τομεάρχη Κοινωνικής Ασφάλισης της Π.Γ. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ