MY KTEO

Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2022

Μητρόπουλος: Να «ξεπαγώσουν» άμεσα οι τριετίες - επιδόματα!


Μεγάλες είναι οι απώλειες που υφίστανται οι χαμηλόμισθοι του ιδιωτικού τομέα (παλαιοί και νέοι), αφού η προϋπηρεσία τους από 14-2-2012 μέχρι σήμερα ΔΕΝ λαμβάνεται υπόψη για τη χορήγηση των τριετιών-πολυετιών-επιδομάτων.

Το «πάγωμα» των τριετιών μέχρι η ανεργία να διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% ορίζει ο δευτερομνημονιακός ν. 4093/2012 (ΦΕΚ Α’ 222), στην υποπαρ.ΙΑ.11, παρ.1, εδάφια ε-στ. Ο ίδιος νόμος (εδάφιο ε) κατήργησε όλα τα επιδόματα στον κατώτατο μισθό, ανεξαρτήτως του ποσοστού της ανεργίας!!

Η σχετική διάταξη του ν. 4093/2012, που δυστυχώς διατηρείται από τη σημερινή κυβέρνηση ακόμη σε ισχύ, αναφέρει στο εδάφιο ε ότι: «Πέραν της μηνιαίας τακτικής προσαύξησης λόγω προϋπηρεσίας, καμία άλλη προσαύξηση δεν περιλαμβάνεται στον νομοθετικώς καθορισμένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο» και στο εδάφιο (στ) ότι: «Έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% αναστέλλεται η προσαύξηση του νομοθετικώς καθορισμένου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για προϋπηρεσία, που συμπληρώνεται μετά την 14-2-2012» (σελίδα 5612 του ΦΕΚ Α’ 222).

Είναι ντροπή που από το 2012 μέχρι σήμερα απαγορεύεται στη ΓΣΕΕ να διαπραγματεύεται το ύψος τού κατώτατου μισθού με τους εργοδότες, όπως έκανε για δεκαετίες!! Είναι απαράδεκτο που η ηγεσία του Συνδικαλιστικού Κινήματος, όλα αυτά τα χρόνια, έχει δεχτεί και δυστυχώς έχει συμβιβασθεί με την πρωτοφανή μνημονιακή διάταξη του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (ΦΕΚ Α’ 167) επί υπουργίας κ.Ι.Βρούτση που το επέβαλε.

Και είναι απορίας άξιον πώς γίνεται, ενώ έχουμε βγει από τα Μνημόνια (όπως ψευδόμενοι κάποιοι διατείνονται και αρκετοί πιστεύουν), να ισχύουν όλοι οι μνημονιακοί νόμοι και κυρίως το β’ Μνημόνιο (ν. 4046/2012) και οι αντεργατικοί εφαρμοστικοί του ν. 4093/2012, 4127/2013 και 4172/2013, που επιτρέπουν στην κυβέρνηση να καθορίζει μονομερώς το ύψος τού κατώτατου μισθού.

1 έως 4,5 μισθούς χάνουν οι μισθωτοί ετησίως από το «πάγωμα» των τριετιών-επιδομάτων στον ιδιωτικό τομέα!
Από το 2012, ως γνωστόν, ο κατώτατος μισθός μειώθηκε από τα 751 € μεικτά στα 584 € μεικτά μέχρι την άνοιξη του 2019, όταν η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τον αύξησε στα 650 € μεικτά!! Τον αύξησε δηλαδή περίπου 10%, στο ...δυσθεώρητο ύψος των 584 € μεικτά, μετά από 8 χρόνια αναστολής τής αύξησής του!!

Για την ίδια περίοδο, ίσχυσε για τους νέους και τις νέες κάτω των 25 ετών το όνειδος του «υποκατώτατου» μισθού, που με πλήρες ωράριο ελάμβαναν μισθό ύψους 510 € μεικτά (427 € καθαρά)!! Ο «νεανικός» «υποκατώτατος» καταργήθηκε επιτέλους από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ την άνοιξη του 2019, αφού εκμεταλλεύτηκε σκληρά τους νέους μας για τέσσερα ολόκληρα χρόνια στέλνοντας αρκετές χιλιάδες από αυτούς στο εξωτερικό («brain drain»).

Με την υπ’αριθ. 107675/27-12-2021 απόφαση του υπουργού Εργασίας κ. Κ.Χατζηδάκη (ΦΕΚ Β’ 6263)καθορίστηκεο νόμιμος κατώτατος μισθός στο ποσό των 663 € (μεικτά) και το νόμιμο κατώτατο ημερομίσθιο στο ποσό των 29,62 € (μεικτά), για πλήρη απασχόληση, για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας, χωρίς ηλικιακή διάκριση, από 1ηΙανουαρίου 2022.

Εξάλλου, με την υπ’αριθ. 38866/21-4-2022 απόφαση του υπουργού Εργασίας κ. Κ.Χατζηδάκη (ΦΕΚ Β 2030)καθορίστηκεο νόμιμος κατώτατος μισθός στο ποσό των 713 € (μεικτά) και το νόμιμο κατώτατο ημερομίσθιο στο ποσό των 31,85 € (μεικτά), για πλήρη απασχόληση, για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας, χωρίς ηλικιακή διάκριση, από 1ηΜαΐου 2022.

Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα επίσημα κείμενα των δύο ανωτέρω υπουργικών αποφάσεων, εργαζόμενος από 14-2-2012 μέχρι και 30-4-2022 έλαβε αύξηση 50 € μεικτά τον μήνα (31 € καθαρά), ενώ έχασε:
  • 71€ (μεικτά) μηνιαίως, αν έχει μία τριετία (2012-2013-2014),
  • 142€ (μεικτά) μηνιαίως, αν έχει δύο τριετίες (2012-2014 και 2015-2017),
  • 213€ (μεικτά) μηνιαίως, αν έχει τρεις τριετίες (2012-2014, 2015-2017 και 2018-2020),
  • 284€ (μεικτά) μηνιαίως, αν έχει τέσσερις τριετίες (2012-2014, 2015-2017, 2018-2020 και 2021-2023).
Οι απώλειες από το «πάγωμα» των τριετιών κατά μήνα και κατ’έτος (λαμβανομένων υπόψη και των Δώρων Πάσχα, Χριστουγέννων και Επιδόματος Αδείας, ήτοι 14 μισθοί) καταγράφονται στον παρακάτω πίνακα:

Έτσι, το συμπέρασμα που προκύπτει αβίαστα είναι ότι νέοι και παλαιοί εργαζόμενοι, για την προϋπηρεσία από 14-2-2012 μέχρι και σήμερα και έως ότου η ανεργία να πέσει κάτω του 10%, θα χάνουν από έναν μέχρι και τεσσεράμισι μισθούς κατ’έτος, ανάλογα με τα χρόνια και τις τριετίες που θα έχουν δουλέψει από το 2012 κι εφεξής.

12 δις ευρώ έχασαν οι χαμηλόμισθοι από τη μείωση ή το «πάγωμα» του κατώτατου μισθού την περίοδο 2012-2022!
Ο «γυμνός» κατώτατος μισθός («singleminimumwagesystem»), χωρίς τριετίες-επιδόματα, και το όνειδος του «υποκατώτατου» για νέους/νέες κάτω των 25 ετών, μάς επιβλήθηκε από τους «σκληρούς» του ΔΝΤ, αλλά και της ΕΕ, ως μοχλός διαρκούς εσωτερικής υποτίμησης και μηχανισμός μισθολογικής απαξίωσης των νέων εργαζομένων. Για πάνω από επτά χρόνια (2012-2019) οι νέοι εργαζόμενοι με πλήρες ωράριο ελάμβαναν μισθό ύψους 510 ευρώ μεικτά (427 ευρώ καθαρά)!!

Με το β’ Μνημόνιο (ν. 4046/2012 σελ. 713) είχε προβλεφθεί η σύγκλιση του ελληνικού κατώτατου μισθού με τους αντίστοιχους των χωρών της Κεντρικής και ΝοτιοΑνατολικής Ευρώπης («ρήτρα Βουλγαρίας»).

Εκεί, μεταξύ των άλλων, αναφερόταν ότι «Τα μέτρα αυτά θα δώσουν τη δυνατότητα μείωσης της απόκλισης στο επίπεδο του κατώτατου μισθού σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας (Πορτογαλία, Κεντρική και ΝΑ Ευρώπη)» και παρακάτω ότι «Αυτό θα ευθυγραμμίσει το πλαίσιο του κατώτατου μισθού της Ελλάδας με αυτό συγκρίσιμων κρατών και θα του επιτρέψει να εκπληρώσει τη βασική του λειτουργία, δηλαδή της διασφάλισης ενός ενιαίου δικτύου ασφαλείας για όλους τους υπαλλήλους».

Η ρύθμιση της ΠΥΣ 6/2012 και του ν. 4093/2012 («νόμος Βρούτση») για μείωση του κατώτατου μισθού και του ωρομισθίου για τους νέους εργαζομένους κάτω των 25 ετών έως και 32%, ήταν ακραία ρατσιστικό και απάνθρωπο μέτρο, αφού συν τοις άλλοις απαγόρευσε στη ΓΣΕΕ να διαπραγματεύεται τον κατώτατο μισθό.

Εξάλλου, η διάταξη του ν. 4093/2012 (υποπαρ. ΙΑ.11, εδ. ε’-στʹ, σελ. 5612) για κατάργηση όλων των επιδομάτων και τη χορήγηση μόνο τριετιών όταν η ανεργία πέσει κάτω από 10%, είχε ως στόχο τη δημιουργία του εργαζόμενου-«πένητα» ή «είλωτα» («workingpoor»). Είναι ντροπή για το πολιτικό προσωπικό τής εποχής του β’ Μνημονίου που δέχθηκε, ψήφισε και υλοποίησε διατάξεις τέτοιας ακραίας βαρβαρότητας, απανθρωπιάς και νεανικού ρατσισμού. Δημιούργησε τις συνθήκες για εκτόξευση της φτηνής πλήρους εργασίας (του «εργασιακού ΕλΝτοράντο» όπως έχουμε γράψει πολλάκις) και της γενικευμένης εργασιακής ευελιξίας και οδήγησε χιλιάδες νέους/νέες μας με αυξημένα προσόντα στη μετανάστευση («brain drain»).

Σύμφωνα με έρευνα της ΕΝΥΠΕΚΚ, κατά την περίοδο 2012-2022:
  • 12 δις ευρώ έχασαν οι χαμηλόμισθοι του ιδιωτικού τομέα από τη μείωση/«πάγωμα» του κατώτατου μισθού,
  • 2 δις ευρώ έχασαν οι νέοι εργαζόμενοι κάτω των 25 ετών λόγω του χαμηλού μισθού και ειδικότερα του «υποκατώτατου» μισθού και τη στέρηση επιδομάτων και άλλων παροχών,
  • 2 δις ευρώ έχασαν οι δικαιούχοι 24 επιδομάτων, το ύψος των οποίων εξαρτάται από το ύψος του κατώτατου μισθού και
  • 2 δις ευρώ και πλέον ήταν οι απώλειες από εισφορές για τα Ασφαλιστικά Ταμεία.
Ο κατώτατος μισθός και η «Νεανική Μετανάστευση» («braindrain»)
Η μεγάλη μείωση του κατώτατου μισθού για τους εργαζόμενους άνω των 25 ετών, αλλά και ο «νεανικός κατώτατος» μισθός (αντικατέστησε τον όρο «υποκατώτατος») για τους κάτω των 25 ετών αποτελούσαν για χρόνια (και αποτελούν ακόμα από θεσμικής άποψης) την πιο βάρβαρη μορφή εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης των νέων της Ελλάδας και μέσο σκανδαλώδους πλουτισμού της ελληνικής εργοδοσίας και του κράτους (Κεντρική Διοίκηση, ΝΠΔΔ, Περιφέρειες, Δήμοι, Δομές Υγείας, ΑΕΙ κ.ά.).

Στο όνειδος του νεανικού «υποκατώτατου» μισθού, στο οποίο στηρίχτηκε το …θαύμα τής μείωσης της ανεργίας, οφείλεται κυρίως το κύμα φυγής και μαζικής μετανάστευσης χιλιάδων προσοντούχων νέων μας στο εξωτερικό («brain drain»), ιδίως την περίοδο 2012-2019!

Σύμφωνα με μελέτη της ΕΝΥΠΕΚΚ, οι δύο αυτές μορφές «εργασιακής ειλωτείας», όπως ίσχυσαν από το 2012, αποτελέσαν τη βασική αιτία της νέας ελληνικής μετανάστευσης («braindrain») που εκτοξεύθηκε την περίοδο 2012-2019. Πράγματι, από το 2012, που πρωτοθεσπίστηκε ο θεσμός τού νέου κατώτατου αλλά και του «υποκατώτατου μισθού» με την υπ’αριθ. 6/2012 ΠΥΣ χωρίς τριετίες-επιδόματα, κατ’εφαρμογή του β' Μνημονίου (ν. 4046/2012), αλλά και του εφαρμοστικού του 4093/2012 (όπως προαναφέραμε), μέχρι και το 2019, πάνω από 1.000.000 νέοι και νέες απασχολήθηκαν σε μία από τις ευέλικτες μορφές εργασίας, υποαμειβόμενοι, με πλήρες ωράριο, είτε με τον «νεανικό υποκατώτατο» των 510 ευρώ (μεικτά) είτε με τον «υποκατώτατο του ωφελούμενου εργαζόμενου» των 427 ευρώ (μεικτά).

Η διατήρηση τού θεσμού τού «υποκατώτατου» μισθού, αλλά και ο πρωτοφανής θεσμός νεανικής εργασιακής «ειλωτείας», -η μαζική εφαρμογή του οποίου αποτελεί, ακόμη και σήμερα, όνειδος για κυβέρνηση της ...«Αριστεράς»-, είχε ως αποτέλεσμα και το …θαύμα τής μείωσης της ανεργίας!!

Οι δύο νεανικοί «υποκατώτατοι» μισθοί των 510 και 427 ευρώ (μεικτά) εφαρμόστηκαν καθ’όλη την πενταετή (2015-2019) μνημονιακή διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατά σχολαστικό και άγριο τρόπο!
Σύμφωνα με μελέτη της ΕΝΥΠΕΚΚ, μόνο από την εφαρμογή των δύο νεανικών «υποκατώτατων μισθών» των 510 και 427 ευρώ (μεικτά), οι νέοι μας είχαν απώλειες πάνω από 6 δις ευρώ από μισθούς, επιδόματα και εισφορές! Είναι αυτονόητο ότι αντίστοιχο υπήρξε το όφελος για την εργοδοσία και το κράτος!

Επιπλέον, σύμφωνα με την ίδια μελέτη της ΕΝΥΠΕΚΚ, κατά τη διάρκεια εφαρμογής των ανωτέρω μορφών εργασιακής νεανικής ειλωτείας, το Ασφαλιστικό Σύστημα απώλεσε έσοδα εξ εισφορών ύψους περίπου 2 δις ευρώ!!

Ως εκ τούτου, ο θεσμός τού νεανικού «υποκατώτατου μισθού» για νέους και νέες κάτω των 25 ετών υπήρξε το αίσχος όλων των μνημονιακών κυβερνήσεων, που για επτά (7) ολόκληρα χρόνια (2012-2019) τον εφάρμοσε πιστά και με βίαιο τρόπο εις βάρος των νέων της πατρίδας μας.

Κατώτατος μισθός 780 (αύξηση 9%) και «ξεπάγωμα» τριετιών- επιδομάτων αναδρομικά!
Η πρόσφατη υπ’αριθ. 148/2022 απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας (Δ’ Τμήμα) απογοήτευσε όλος τους εργαζομένους τού ιδιωτικού τομέα. Απέρριψε, για τυπικούς μόνο λόγους, την προσφυγή των βιομηχάνων υιοθετώντας όμως με το σκεπτικό της τις μνημονιακές ρυθμίσεις για κατάργηση όλων των προσαυξήσεων και για «πάγωμα» των τριετιών επί του κατώτατου μισθού από 14-2-2022 και έως ότου η ανεργία πέσει κάτω από το 10%.

Όμως το ζήτημα απαιτεί δίκαιη λύση και τώρα είναι μόνο πολιτική!

Γι’ αυτό η κυβέρνηση οφείλει ΑΜΕΣΑ:
  • να νομοθετήσει την κατάργηση των παραπάνω μνημονιακών διατάξεων,
  • να επαναφέρει αναδρομικά από 1-1-2022 τον κατώτατο μισθό στα 751 € (μεικτά), όπως ίσχυε προ του 2012 και
  • να επαναχορηγήσει τα επιδόματα και τις τριετίες σε όλους ανεξαιρέτως τους μισθωτούς που αμείβονται με τα κατώτατα όρια μισθών και ημερομισθίων.
Μόνον έτσι θα υπάρξει (μερική έστω) αποκατάσταση της άγριας λεηλασίας των εισοδημάτων των χαμηλόμισθων τού ιδιωτικού τομέα.

(Ο Αλέξης Π. Μητρόπουλος είναι Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ)


iEidiseis.gr στο Google News