MY KTEO

Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2022

Διστακτικότητα και προσδοκίες από το δώρο Χριστουγέννων


Με διστακτικότητα κινούνται και τη δεύτερη εβδομάδα εφαρμογής του εορταστικού ωραρίου οι καταναλωτές στη χριστουγεννιάτικη αγορά, κάτι που έρχεται σε συνέχεια και της πρώτης και αρκετά υποτονικής εβδομάδας του εορταστικού ωραρίου. Όλες οι προσδοκίες του εμπορικού κόσμου αυτή τη στιγμή βασίζονται στην καταβολή του δώρου Χριστουγέννων, το οποίο έχει μπει ήδη στους λογαριασμούς των δικαιούχων τις προηγούμενες ημέρες, δεδομένου ότι η καταληκτική ημερομηνία καταβολής του ήταν στις 21 Δεκεμβρίου. 

Σε κάθε περίπτωση, ένας από τους κλάδους που το τελευταίο διάστημα εμφανίζονται να ευνοούνται είναι αυτός των σούπερ-μάρκετ, δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις που κινούνται στον συγκεκριμένο τομέα έχουν καταφέρει να κινηθούν, εκτός από τον τζίρο των πωλήσεών τους, που είναι σχεδόν διψήφια ανοδικός λόγω ανατιμήσεων, και σε πωλήσεις σε όγκο προϊόντων, οι οποίες, παρά το γεγονός ότι συνολικά στο ενδεκάμηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου είναι πτωτικές κατά περίπου 8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, εάν απομονώσει κανείς μόνο τον Νοέμβριο και τον συγκρίνει με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, αυτό που θα διαπιστώσει σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος της αγοράς, είναι ότι κινούνται μεν πτωτικά, αν και με ποσοστό -3% σε όγκο. 

Ο λόγος που η εικόνα στα σούπερ-μάρκετ τείνει να βελτιώνεται είναι διότι το "Καλάθι του νοικοκυριού" έχει καταφέρει να συγκρατήσει τις ανατιμήσεις, κάτι που αποτέλεσε βασικό στόχο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, και ταυτόχρονα να ενισχύσει την κίνηση στα καταστήματα, που το προηγούμενο διάστημα είχε υποστεί σημαντικό πλήγμα. Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι, με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, για το 94% των προϊόντων που περιλαμβάνονται στο "Kαλάθι του νοικοκυριού" οι τιμές μειώνονται ή διατηρούνται σταθερές κατά την 8η εβδομάδα υλοποίησης του κυβερνητικού μέτρου (21/12/2022 - 27/12/2022). Αυτό προκύπτει με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν στο υπουργείο Ανάπτυξης και επενδύσεων την περασμένη Τετάρτη οι αλυσίδες σούπερ-μάρκετ.

Μειωμένες προσδοκίες για τον κλάδο ηλεκτρικών
Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρει πρόσωπο που σχετίζεται με την αγορά ηλεκτρικών ειδών, η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων δεν έχει να προσδοκά τίποτα περισσότερο στην περίοδο των εορτών, εκτός της έναρξης του νέου κύκλου "Ανακυκλώνω - Αλλάζω Συσκευή", ο οποίος θα συμπεριλάβει στις λίστες του 160.000 δικαιούχους με βάση τις σχετικές εξαγγελίες της κυβέρνησης. Η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών κινείται αυτήν τη στιγμή σε πολύ ήπιους ρυθμούς, ενώ εξαίρεση φαίνεται να αποτελούν τα προϊόντα κινητής, που αυτή την περίοδο παρουσιάζουν καταναλωτική ένταση και λόγω της καταβολής του δώρου Χριστουγέννων. 

Σε ό,τι αφορά τον τομέα των ειδών ένδυσης, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, επισημαίνει ότι το δεύτερο Σαββατοκύριακο του εορταστικού ωραρίου ήταν σαφώς "πιο ζωντανό" σε σχέση με το πρώτο, όπου ο κόσμος κινήθηκε κυρίως για να πραγματοποιήσει έρευνα αγοράς και για τη βόλτα του. "Πλέον διανύουμε την πιο κρίσιμη εβδομάδα λόγω του ότι κατατέθηκε στους λογαριασμούς των πολιτών το δώρο του ιδιωτικού τομέα και τίθενται σε εφαρμογή κάποια κυβερνητικά επιδόματα. Από αυτά αναμένουμε ουσιαστικά να δούμε την επίδραση που θα έχουν στην αγορά. Το Σάββατο 24 Δεκεμβρίου θα κάνουμε ταμείο για να δούμε πώς έχει πάει η αγορά. Θα πρέπει πάντως να αναφέρουμε ότι στη δεύτερη εβδομάδα ισχύος του εορταστικού ωραρίου καταγράφηκαν διακυμάνσεις ως προς τα προτιμώμενα καταστήματα και τις πωλήσεις τους, καθότι το Σάββατο 17 Δεκεμβρίου κινήθηκαν πιο δυναμικά τα malls, ενώ την Κυριακή 18 Δεκεμβρίου απέδωσαν καλύτερα οι ανοιχτές αγορές. Σε κάθε περίπτωση, η επόμενη εβδομάδα που ακολουθεί τα Χριστούγεννα είναι πάντοτε πιο υποτονική από αυτήν που προηγείται των Χριστουγέννων. Αυτό που μπορώ να σας εκφράσω ως εκτίμηση είναι ότι με τα μέχρι στιγμής δεδομένα δεν θα φτάσουμε τις επιδόσεις του 2019 σε πωλήσεις, παρά το γεγονός ότι το πρώτο εννεάμηνο ήταν θετικό για την αγορά". 

Όπως λέει ο κύριος Καφούνης, επικαλούμενος στοιχεία από τον δείκτη του Εμπορικού Συλλόγου και της ΕΛΣΤΑΤ, το λιανεμπόριο άγγιξε το +10% στην περίοδο του εννιαμήνου του 2022 σε σύγκριση με το 2019. Ωστόσο ακολούθησαν ο Οκτώβριος και ο Νοέμβριος, δύο έντονα υποτονικοί μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων ο επερχόμενος χειμώνας και τα έξοδα που αναμένουν ότι θα βρουν μπροστά τους τους επόμενους μήνες οι καταναλωτές είχαν ως αποτέλεσμα τη συνολική συγκράτηση των δαπανών. 

   

capital.gr του Γιώργου Λαμπίρη