Evia Top: Να παραταθεί άμεσα για 1+1 έτη το Πρόγραμμα Απασχόλησης της ΔΥΠΑ για μακροχρόνια ανέργους 55-67 ετών, που έρχονται αντιμέτωποι με το αδιέξοδο της ανεργίας λίγο πριν τη συνταξιοδότησή τους.

ΚΤΕΟ ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2023

Να παραταθεί άμεσα για 1+1 έτη το Πρόγραμμα Απασχόλησης της ΔΥΠΑ για μακροχρόνια ανέργους 55-67 ετών, που έρχονται αντιμέτωποι με το αδιέξοδο της ανεργίας λίγο πριν τη συνταξιοδότησή τους.

 


Να παραταθεί άμεσα για 1+1 έτη το Πρόγραμμα Απασχόλησης της ΔΥΠΑ για μακροχρόνια ανέργους 55-67 ετών, που έρχονται αντιμέτωποι με το αδιέξοδο της ανεργίας λίγο πριν τη συνταξιοδότησή τους.

 Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία της Eurostat η ανεργία στη χώρα μας προσέγγισε το 11,4% το Νοέμβριο του 2022,  το δεύτερο υψηλότερο στην Ευρωζώνη, όπου ο μέσος όρος κινείται στο 6,5%. Επίσης, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Δεκέμβριο 202,2 η πλειονότητα των ανέργων (62,9%) αναζητεί εργασία ένα έτος ή περισσότερο (μακροχρόνια άνεργοι). Στην ηλικιακή ανάλυση των δεδομένων, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι εγγεγραμμένοι άνεργοι ηλικίας 55-67 ετών ανέρχονται στο 28% επί του συνόλου.

 

Από τα στοιχεία αυτά κρίνεται αναγκαίο να ενισχυθούν άμεσα και σημαντικά οι προοπτικές επανένταξης χιλιάδων συμπολιτών μας, ιδίως μακροχρόνια ανέργων στην οικονομική δραστηριότητα/παραγωγική διαδικασία με διαφάνεια και στοχευμένο σχέδιο.

 

Η Ελλάδα εμφανίζει διαχρονικά ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας και το υψηλότερο ποσοστό μακροχρόνιας ανεργίας στην ΕΕ. Για το 2020, το ποσοστό των ανέργων ανήλθε στο 17,6% ενώ των μακροχρόνια ανέργων (που δεν έχουν εργαστεί τουλάχιστον τους τελευταίους 12 μήνες) κυμάνθηκε στο 10,5%.Η πλειονότητα των ανέργων αναζητεί εργασία επί ένα έτος ή περισσότερο (μακροχρόνια άνεργοι).

 

Οι μακροχρόνια άνεργοι παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Η μακροχρόνια φύση της ανεργίας είναι αναμφισβήτητα από τις πιο σοβαρές προκλήσεις πολιτικών ένταξης στην εργασία στην Ελλάδα με τεράστιες συνέπειες στην κοινωνική συνοχή της χώρας, με ιδιαίτερα αυξημένες τις ανησυχίες για την ομάδα που βρίσκεται σε ανεργία πάνω από 4 έτη.

 

Σημαντικό είναι να αναφερθεί, ότι η κατηγορία αυτή αποκτά και ιδιαίτερα έμφυλα χαρακτηριστικά, καθότι οι μακροχρόνια άνεργες γυναίκες είναι σχεδόν διπλάσιες από τους μακροχρόνια άνεργους άνδρες.

 

Λόγω της παρατεταμένης έλλειψης επαφής με την αγορά εργασίας, οι μακροχρόνια άνεργοι που αναζητούν εργασία κινδυνεύουν να χάσουν (ή στην περίπτωση των νεοεισερχόμενων στην αγορά εργασίας, να μην αποκτήσουν ποτέ) κρίσιμες εργασιακές δεξιότητές και εργασιακές συνήθειες, γεγονός που δυνητικά υπονομεύει και τις πιθανότητες εύρεσης εργασίας, όταν μεγεθύνεται η οικονομία.

 

Σε αυτή την κατεύθυνση ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση έθεσε τις βάσεις για μια γενιά προγραμμάτων εργασίας και αυτοαπασχόλησης με διαφάνεια, προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων, σημαντικής χρονικής διάρκειας και επιχορηγήσεις με δικαιούχους φυσικά πρόσωπα, ΟΤΑ.

 

Ειδικότερα, το πρόγραμμα που είναι σε ισχύ από το 2017 με σκοπό τη δημιουργία 10.000 νέων θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης, για την απασχόληση µακροχρόνια ανέργων, ηλικίας 55 έως 67 ετών αποτέλεσε μια καινοτομία, καθώς η διάρκεια του είναι 12+12 μήνες και έδωσε τη δυνατότητα εργασίας σε μια ηλικιακή κατηγορία με τεράστιες δυσκολίες πρόσβασης στην αγορά εργασίας, που ουσιαστικά απομακρυνόταν διαρκώς από τη δυνατότητα συνταξιοδότησης για επέκταση του χρόνου απασχόλησης των ωφελούμενων κατά 1 + 1 έτη επιπλέον. Κι αυτό επειδή τα δύο χρόνια απασχόλησης (1 + 1) αποδεικνύεται ότι είναι λίγα τόσο σε σχέση με την μέση ηλικία των ωφελούμενων, αφού είναι οδυνηρό να λήγει η συμμετοχή τους στο πρόγραμμα 1 ή 2 έτη πριν την συνταξιοδότηση και να αρχίζει ξανά ο Γολγοθάς της εργασιακής επανένταξής τους και με άμεσες συνέπειες και στην κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών των ΟΤΑ, το κενό των οποίων θα είναι δυσαναπλήρωτο, λόγω συνταξιοδοτήσεων προσωπικού.

 

Κρίνεται επομένως αναγκαίο, να δοθεί εκ νέου παράταση στο εν λόγω Πρόγραμμα απασχόλησης. Άλλωστε, η πρόταση αυτή αποτέλεσε ομόφωνη απόφαση του τακτικού συνεδρίου της ΚΕΔΕ στη συνεδρίαση της 24ης Αυγούστου 2022 και περιλήφθηκε στο κείμενο συμπερασμάτων της ΚΕΔΕ στη συνεδρίαση του περασμένου Νοεμβρίου στο Βόλο. Συγκεκριμένα, χαρακτηρίστηκε ως «σταθερό εργαλείο απορρόφησης μακροχρόνια ανέργων, το οποίο θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα τόσο για το κράτος όσο και για την αυτοδιοίκηση», ενώ επισημάνθηκε ότι μπορεί να γίνει οδηγός για τη θέσπιση νέου προγράμματος με δικαιούχους τους ΟΤ.Α., που να αφορά τους νέους ηλικίας 18-28 ετών, καθώς η ανεργία των νέων βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα.»

 

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους Δήμους, τα οφέλη από την υιοθέτηση αυτής της πρότασης θα είναι πολλαπλά. Οι ΟΤΑ θα εξακολουθήσουν να έχουν στο ενεργητικό τους έμπειρο πλέον προσωπικό, ώστε να καλύπτουν κρίσιμες υπηρεσιακές ανάγκες, σε μία περίοδο που το μόνιμο προσωπικό μειώνεται συνεχώς, λόγω των συνταξιοδοτήσεων και απαγόρευσης των προσλήψεων. Επιπλέον, οι ωφελούμενοι του προγράμματος θα συνεχίσουν να απασχολούνται για άλλα δύο χρόνια ή μέχρι την συνταξιοδότηση τους και δεν θα βιώσουν ξανά την αβεβαιότητα και την επισφάλεια της ανεργίας, τη δυσχέρεια εργασιακής επανένταξης λίγο πριν τη συνταξιοδότηση, ενώ το κράτος δεν θα επιβαρύνεται με επιπλέον επιδόματα ανεργίας.

 

Για τους λόγους αυτούς, θα πρέπει αφενός να παραταθεί για άλλα 1+1 έτη και αφετέρου να ενισχυθεί το Πρόγραμμα του Απασχόλησης της ΔΥΠΑ για ηλικίες 55-67 με περισσότερους πόρους, προκειμένου να ενταχθούν περισσότεροι δικαιούχοι και ενδεχομένως να εξεταστεί η απαλοιφή της ρήτρας μακροχρόνιας ανεργίας για τη συγκεκριμένη κατηγορία ανέργων.

 

Επειδή η αποκλιμάκωση της ανεργίας που επετεύχθη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μας υπενθυμίζει την ανάγκη για ενεργητικές πολιτικής απασχόλησης σε ακραίες εργασιακές συγκυρίες, όπως η παρούσα, όπου η ελαστική εργασία και η ανεργία τόσο στους νέους, όσο και στην ευαίσθητη ηλικιακή ομάδα των ανέργων 55-67 μαστίζει.



 

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

 

1. Προτίθενται να παρατείνουν για ακόμη 1+1 έτη το Πρόγραμμα Απασχόλησης της ΔΥΠΑ για μακροχρόνια ανέργους 55-67 ετών, ώστε να διασφαλίσουν οι ωφελούμενοι την ομαλή πορεία τους προς τη συνταξιοδότηση, να εξυπηρετηθούν οι κρίσιμες υπηρεσιακές ανάγκες των δήμων και να μην επιβαρυνθεί περαιτέρω το κράτος με επιδόματα ανεργίας;