MY KTEO

Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2023

Εκπτώσεις 2023: Καταγγελίες για «ψεύτικες» τιμές στο gov.gr με ένα κλικ


Τι ίσχυε έως σήμερα και τι αλλάζει στον τρόπο υπολογισμού των εκπτώσεων. Τι γίνεται με Black Friday και Cyber Monday.

«Πρεμιέρα» κάνει σήμερα, Τετάρτη (11/1) η νέα ψηφιακή πλατφόρμα kataggelies.mindev.gov.gr, μέσω της οποίας οι καταναλωτές θα μπορούν να καταγγείλουν εμπορικές πρακτικές που τους θίγουν, όπως οι πλασματικές εκπτώσεις, η αισχροκέρδεια κ.ά.

Την πλατφόρμα αυτή, όπως και τον νέο κώδικα δεοντολογίας – πρακτικό οδηγό για την αντιμετώπιση του φαινομένου των πλασματικών εκπτώσεων, παρουσίασαν σήμερα η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι οι επώνυμες καταγγελίες θα εξετάζονται κατά προτεραιότητα.

Τα ζητήματα για τα οποία μπορεί να γίνει καταγγελία
Συνολικά οι καταγγελίες μπορούν να γίνουν για επτά γενικές κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών (Καταναλωτικά Αγαθά, Υπηρεσίες, Τραπεζικές Υπηρεσίες, Ασφαλιστικές & Λοιπές Χρηματοοικονομικές Υπηρεσίες, Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών, Ρύθμιση Χρεών, Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα) και 62 υποκατηγορίες, μεταξύ των οποίων τρόφιμα, μη τρόφιμα, καλλυντικά - φάρμακα, καύσιμα, ηλεκτρική ενέργεια - φυσικό αέριο κοκ).

«Φτιάξαμε μία νέα ψηφιακή πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών, πέραν του τηλεφωνικού αριθμού 1520, όπου κάθε καταναλωτής που θεωρεί ότι έπεσε θύμα παραπλάνησης ή εξαπάτασης θα μπορεί να προβαίνει σε καταγγελία και η ΔΙΜΕΑ θα προβαίνει κατά προτεραιότητα σε έλεγχο επιβάλλοντας τα νόμιμα πρόστιμα», τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης.

Τι αλλάζει με τις τιμές και τις εκπτώσεις
Παράλληλα, προβλέπονται αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο υπολογίζονται οι τιμές στις εκπτώσεις.

Ειδικότερα, τα καταστήματα υποχρεούνται να εμφανίζουν ως αρχική τιμή, τη χαμηλότερη των τελευταίων 30 ημερών και όχι αυτή της προηγούμενης μέρας απ’ την έναρξη της περιόδου των εκπτώσεων.

«Από φέτος, από αυτήν την εκπτωτική περίοδο, ως τιμή αναφοράς για να μπορεί κάποιο κατάστημα να διαφημίσει ότι κάνει έκπτωση 20%, 30%, 40%, 50%, 60%, 70% δεν λαμβάνεται η τιμή αναφοράς του προϊόντος μία μέρα πριν την έναρξη των εκπτώσεων, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, αλλά η χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν αυτό τις τελευταίες 30 μέρες. Έτσι, αποκλείουμε την πιθανότητα να μπορεί κάποιος να παραπλανήσει τον καταναλωτή με τεχνητή διόγκωση των τιμών», τόνισε ο κ. Γεωργιάδης.

Πώς θα υπολογίζονται οι εκπτώσεις
Στην ίδια διάταξη προβλέπεται ότι όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος 10 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.

«Ο καταναλωτής έως σήμερα δεν γνώριζε εάν οι εκπτώσεις είναι πραγματικές ή πλασματικές. Τώρα το Κράτος έχει τη δυνατότητα να ελέγξει το πεδίο αυτό και να παρέμβει όπου χρειάζεται», σημείωσε απ’ την πλευρά του ο ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.

Τι γίνεται με Black Friday και Cyber Monday
Όπως διευκρίνισε η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης η νέα ρύθμιση για τη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών προ της εκπτωτικής περιόδου δεν θα αφορά μόνο τις περιόδους των εκπτώσεων αλλά κάθε περίοδο προσφορών, όπως το Black Friday, Cyber Monday κ.ο.κ.

«Με αυτό τον τρόπο θα αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο των "φουσκωμένων" με τεχνητό τρόπο προσφορών», τόνισε ο κ. Αναγνωστόπουλος. Το ανώτατο πρόστιμο που μπορεί να επιβληθεί σε επιχείρηση που παρανομεί είναι το 4% του ετήσιου τζίρου της.

Η δε πιστοποίηση μίας παράνομης ή αθέμιτης εμπορικής πρακτικής αυτού του είδους πλέον μπορεί να γίνει εύκολα από τη ΔΙΜΕΑ όπως διαβεβαίωσε η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης επικαλούμενη τα στοιχεία της ΑΑΔΕ στα οποία έχουν πρόσβαση οι ελεγκτές.

«Όλα πλέον καταγράφονται, επομένως και ο έλεγχος μπορεί να γίνεται πολύ εύκολα. Με αυτό καθώς και με τα υψηλά πρόστιμα που προβλέπονται απ’ τη νομοθεσία θεωρώ ότι θα αποτραπούν επιχειρήσεις που θέλουν να παραπλανήσουν το κοινό», τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης υπογραμμίζοντας πως με αυτό τον τρόπο «θα ενισχυθεί η σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ καταναλωτών και εμπόρων».


iEidiseis.gr