MY KTEO

Παρασκευή 6 Ιανουαρίου 2023

Το «unfair Μητσοτάκη» για «δανεισμό» των Γλυπτών, η πρόταση - έκτρωμα και η kolotoumba


Οταν σπέρνεις «ανέμους» για επικοινωνιακούς λόγους θερίζεις θύελλες. Το αστείο παιχνίδι του Μαξίμου με τα Γλυπτά του Παρθενώνα.
   
Πολλαπλά εκτεθειμένη είναι η κυβέρνηση και προσωπικά ο πρωθυπουργός στο θέμα της Επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Τι και αν με τεράστια καθυστέρηση το Υπουργείο Πολιτισμού προσπαθεί μάταια να αδειάσει τα διεθνή Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης όταν γράφουν «περί προχωρημένων συζητήσεων δανεισμού τμημάτων των Γλυπτών» ξεχνάει από ότι φαίνεται όσα ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει στο παρελθόν.

Ήταν τέλη Αυγούστου 2019 (31/8/19) όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης έθεσε πρώτος ως επίσημη πλέον θέση της χώρας, τον δανεισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα, στο πλαίσιο της υποδοχής του Βρετανού πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον για τα 200 χρόνια από την Ελληνική επανάσταση του 1821. Είχε τότε δώσει συνέντευξη στον «Observer» ζητώντας τον δανεισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα και είχε συγκεκριμένα δηλώσει: «Η επιθυμία και η φιλοδοξία μας είναι η ελληνική πολιτιστική κληρονομιά να ταξιδέψει ανά τον κόσμο και κάνοντάς το αυτό να μεταφέρει τη σπουδαία και ουσιαστική συνεισφορά της χώρας μας στο δυτικό πολιτισμό. Σε αυτό το πλαίσιο» συμπλήρωσε «δεδομένης της σημασίας του 2021, θα προτείνω στον Μπόρις Τζόνσον ως πρώτη κίνηση, να μας δανείσει τα γλυπτά για μια ορισμένη χρονική περίοδο και εμείς να στείλουμε πολύ σημαντικά αντικείμενα που ποτέ δεν άφησαν την Ελλάδα, στο Βρετανικό Μουσείο».

Τo επίμαχo δημοσίευμα - συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη στον Observer


Σταθερό το Βρετανικό Συμβούλιο, αλαλούμ στην Ελλάδα
Βέβαια τότε το Βρετανικό Μουσείο, σταθερό στις θέσεις του, απάντησε ότι «προϋπόθεση για να μπούμε σε οποιαδήποτε συζήτηση περί δανεισμού είναι να αναγνωρίσετε ότι νόμιμος ιδιοκτήτης τους είναι η Βρετανία και όχι η Ελλάδα» με μια νέα πολιτική θύελλα να ξεσπά στην Ελλάδα. Ο Αλέξης Τσίπρας έσπευσε να τονίσει ότι «η τουλάχιστον αφελής πρωτοβουλία του κ. Μητσοτάκη για το δανεισμό των Μαρμάρων του Παρθενώνα, επιτρέπει στο Βρετανικό Μουσείο να εμφανίζεται σήμερα ως νόμιμος ιδιοκτήτης τους. Επειδή, όμως, τα θέματα της υπεράσπισης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς είναι σημαντικότερα της εσωτερικής πολιτικής αντιπαράθεσης, δε θα σταθώ στην αστοχία της κυβέρνησης».

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε καλέσει την κυβέρνηση «να σταματήσει να ρίχνει νερό στο μύλο των Βρετανών και αντί επιστολών δανεισμού προς το Μουσείο να ζητήσει, επ' αφορμή των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση και με την στήριξη όλων μας, την οριστική επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα».

Στο ίδιο μήκος κύματος, είχε αντιδράσει και η Φώφη Γεννηματά, μιλώντας για «φιάσκο». «Τα κλεμμένα γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν μόνιμα στην Ελλάδα. Αυτό και μόνο αυτό διεκδικούμε. Από την Μελίνα έως σήμερα. Ας το αντιληφθεί και ο κ. Μητσοτάκης ιδιαίτερα μετά το φιάσκο της πρότασης του περί δανεισμού» έγραψε το 2019.

Από το 2019 στο 2023
Φτάνοντας στο σήμερα και αφού προηγήθηκε μπαράζ δημοσιευμάτων του Ξένου Τύπου περί δανεισμού τμημάτων των Γλυπτών και τον σάλο που προηγήθηκε το ΥΠΠΟ έκανε… ολική kolotoumba τονίζοντας: «Η κυβέρνηση, από την αρχή της θητείας της, κινείται με σοβαρότητα, υπευθυνότητα, ευαισθησία και αποτελεσματικότητα, προκειμένου να υλοποιηθεί ο εθνικός στόχος της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα και της επανένωσης τους στο Μουσείο της Ακρόπολης. Αυτό αναμφίβολα τεκμαίρεται από σειρά γεγονότων των τελευταίων δύο ετών: Από την απόφαση της UNESCO, τον Σεπτέμβριο 2021, και την οριστική (sine die) επανένωση του θραύσματος Fagan, ως την μεταστροφή και τη στήριξη του ελληνικού αιτήματος από τη διεθνή κοινή γνώμη» αναφέρει το ΥΠΠΟ και συνεχίζει:

«Επαναλαμβάνουμε, για μια ακόμη φορά, την πάγια θέση της χώρας μας ότι δεν αναγνωρίζει στο Βρετανικό Μουσείο νομή, κατοχή και κυριότητα των Γλυπτών, καθώς αποτελούν προϊόν κλοπής. Επομένως, ας σταματήσει η αξιωματική αντιπολίτευση να κορυβαντιά. Θα περιμέναμε σε αυτή την εθνική προσπάθεια να μείνουν στην άκρη οι μικροκομματικοί υπολογισμοί και να υπάρχει συστράτευση όλων. Δυστυχώς δεν το βλέπουμε. Για κάποιους πρώτος στόχος είναι η φθορά της κυβέρνησης, ακόμη και με ψέματα, αδιαφορώντας αν κάνουν ζημιά στη χώρα. Κρίμα».

Τι έγραψε ο διεθνής Τύπος
Το Βρετανικό Μουσείο επιβεβαίωσε, χθες, για πρώτη φορά ότι συμμετέχει σε «εποικοδομητικές συζητήσεις» με την Ελλάδα για την επιστροφή... ορισμένων από τα Αρχαία Μάρμαρα που εκτίθενται στο Λονδίνο από το 1832.

Όμως, ο βρετανικός Τύπος αποκαλύπτει ότι μια ενδεχόμενη συμφωνία η οποία κρύβει δύο τουλάχιστον προβληματικά σημεία για τη χώρα μας, γεννώντας σοβαρά ερωτήματα για τη στάση της κυβέρνησης γύρω από το μείζον αυτό θέμα που γίνεται τώρα για ψηφοθηρικούς και μόνο λόγους.

Πρώτον, όπως προκύπτει από το δημοσίευμα του Guardian, γίνεται λόγος για κάποια... τμήματα των Γλυπτών και όχι για την επιστροφή τους στο σύνολό τους. Για κάποια κομμάτια από τα Γλυπτά και όχι για το σύνολο των κλοπιμαίων.

Δεύτερον, αν αληθεύουν όσα πληροφορούμαστε (από τους ξένους!) και τελικά οι δύο πλευρές καταλήξουν στην εν λόγω συμφωνία, φέρεται πως θα αφορά τελικά σε δανεισμό των Μαρμάρων, πράγμα που σημαίνει ότι η Ελλάδα θα αναγνώριζε οριστικά και αμετάκλητα ότι τα Γλυπτά... δεν της ανήκουν, αλλά είναι νόμιμη ιδιοκτησία των Βρετανών.

Κάπου εδώ, είναι εύλογο και κρίσιμο να θυμηθούμε κάποια από τα λόγια της Μελίνας Μερκούρη: «Πρέπει να καταλάβετε τι σημαίνουν για εμάς τους Έλληνες τα Μάρμαρα του Παρθενώνα. Είναι η υπερηφάνεια μας, είναι οι θυσίες μας. Είναι το ευγενέστερο σύμβολο τελειότητας. Είναι φόρος τιμής στη δημοκρατική φιλοσοφία. Είναι οι φιλοδοξίες μας και το ίδιο το όνομα μας. Είναι η ουσία της ελληνικότητας.»

Ειδικότερα, όπως γράφει το βρετανικό μέσο, η Ελλάδα επιμένει εδώ και καιρό ότι θέλει τα μάρμαρα πίσω, μόνιμα. Ωστόσο, η σταθερή θέση του Βρετανικού Μουσείου είναι ότι οποιαδήποτε πιθανή συμφωνία θα βλέπει αντικείμενα να επιστρέφονται μόνο με δανεισμό. Η βρετανική κυβέρνηση δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι δεν είχε καμία πρόθεση να τροποποιήσει τον νόμο για το Βρετανικό Μουσείο, που το εμποδίζει να επιστρέψει οριστικά οποιαδήποτε συλλογή του, εκτός από κάποιες εξαιρετικά περιορισμένες περιπτώσεις.

«Δεν πρόκειται να διαλύσουμε τη μεγάλη συλλογή μας, καθώς αφηγείται μια μοναδική ιστορία της κοινής μας ανθρωπότητας», ανέφερε το μουσείο σε δήλωσή του εκείνη την εποχή.

Το Βρετανικό Μουσείο ετοιμάζεται για... ανακαίνιση
Μια ακόμη «λεπτομέρεια» που έφερε ξανά στο φως το θέμα των Μαρμάρων είναι ότι το μουσείο θα ανακοινώσει σύντομα ένα από καιρό σχεδιασμένο σχέδιο εκσυγχρονισμού ύψους 1 δισ. λιρών που ονομάζεται Rosetta Project, στο οποίο θα υπάρξει μια «πλήρης επανασχεδιασμός» του μουσείου και μια σημαντική ανακαίνιση πολλών από τις γκαλερί του.

Του Κωνσταντίνου Σαρρηκώστα


Μελίνα Μερκούρη: 10 θρυλικές ατάκες όταν η Ελλάδα ζητούσε την πραγματική επιστροφή των Μαρμάρων

Την ώρα που βρίσκεται ξανά στην επικαιρότητα η συζήτηση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, οι περισσότεροι θα θυμηθούν τον αγώνα και τα λόγια της αείμνηστης Μελίνας Μερκούρη για τον επαναπατρισμό των Μαρμάρων.

«Ελπίζω να δω τα Μάρμαρα πίσω στην Αθήνα προτού πεθάνω. Αν όμως έρθουν αργότερα, εγώ θα ξαναγεννηθώ», ήταν μία από τις συγκλονιστικές φράσεις της που έμειναν στην ιστορία, με την ίδια να παραμένει σύμβολο στην προσπάθεια επανένωσης των Γλυπτών με τη χώρα που τα «γέννησε».

Αν βέβαια η ίδια βρισκόταν τώρα εν ζωή, είναι βέβαιο πως θα είχε να πει πολλά - και όχι θετικά - για όσα φέρονται να συζητούνται περί «δανεισμού» μεταξύ Ελλάδας και Βρετανίας.

Όλοι δε, μπορούμε να φανταστούμε το ύφος που θα είχε και με τι τρόπο θα απευθυνόταν στις δύο πλευρές, καθώς ήτο γνωστή για τον «αιχμηρό» της λόγο.

Η παράθεση ιστορικών αναφορών ως «καταπέλτες», η διαρκής επίκληση του ηθικού ζητήματος και το άπλετο συναίσθημα για το ζήτημα που πονά την Ελλάδα εδώ και δύο αιώνες, είναι χαρακτηριστικά των όσων υποστήριζε για τα γλυπτά.

Ακολουθούν 10 από τις αξέχαστες ατάκες της Μελίνας Μερκούρη για τα Γλυπτά του Παρθενώνα:

1. Η Ελλάδα είναι η πραγματική μου δύναμη, ο πραγματικός μου καημός.»

2. «Πρέπει να καταλάβετε τι σημαίνουν για εμάς τους Έλληνες τα Μάρμαρα του Παρθενώνα. Είναι η υπερηφάνεια μας, είναι οι θυσίες μας. Είναι το ευγενέστερο σύμβολο τελειότητας. Είναι φόρος τιμής στη δημοκρατική φιλοσοφία. Είναι οι φιλοδοξίες μας και το ίδιο το όνομα μας. Είναι η ουσία της ελληνικότητας.»

3. «Με ακούω και θυμάμαι αυτό που είχε πει ο Dylan Thomas για έναν Βρετανό εκφωνητή: «Μιλάει σαν να έχει Μάρμαρα στο στόμα του»».

4. «Δεν υπάρχουν Ελγίνεια Μάρμαρα. Υπάρχουν Γλυπτά του Παρθενώνα, όπως υπάρχει ο Δαβίδ του Michelangelo, υπάρχει η Αφροδίτη του Da Vinci, ο Ερμής του Πραξιτέλη, υπάρχουν οι Ψαράδες στη Θάλασσα του Turner, υπάρχει η Capella Sixtina. Δεν υπάρχουν Ελγίνεια Μάρμαρα.»

5. «Λένε ότι οι Έλληνες είμαστε θερμόαιμος λαός. Και είναι αλήθεια. Δεν αποτελώ εξαίρεση. Γνωρίζοντας τι σημαίνουν τα συγκεκριμένα γλυπτά για τον ελληνικό λαό, δεν μου είναι εύκολο να μιλήσω ψύχραιμα για το πως αφαιρέθηκαν τα Μάρμαρα από την Ελλάδα, αλλά θα προσπαθήσω. Το υπόσχομαι.»

6. «Οι λέξεις λεηλασία, ερήμωση, αχαλίνωτη καταστροφή, αξιοθρήνητη συντριβή και συμφορά, δεν είναι δικές μου για να χαρακτηριστεί ότι συνέβη. Ειπώθηκαν από τους σύγχρονους του Elgin. Ο Horace Smith αποκαλεί τον Elgin «ληστή των Μαρμάρων». Ο Lord Byron, «πλιατσικολόγο». Ο Thomas Hardy χαρακτήρισε τα μάρμαρα «αιχμάλωτους σε εξορία».

7. «Πιστεύουμε πως όπου κι αν βρίσκονται τα μουσεία, αποτελούν κοινωνική και πολιτιστική ανάγκη για τον κόσμο και πρέπει να προστατεύονται με κάθε τρόπο. Έχω δηλώσει πολλές φορές ότι ζητάμε το αναπόσπαστο μέρος του κτιρίου που ακρωτηριάστηκε. Το όνομα της πατρίδας μας είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον Παρθενώνα σε όλο τον κόσμο.»

8. «Η κυβέρνηση μου έχει διατυπώσει ότι την ημέρα που θα επιστραφούν τα μάρμαρα στην Αθήνα, θα υπάρχει έτοιμο να τα δεχθεί ένα πανέμορφο μουσείο με τα πιο προηγμένα συστήματα ασφάλειας και συντήρησης, ακριβώς δίπλα στην Ακρόπολη.»

9. «Δεν έπρεπε να έχουν αφαιρεθεί τα Μάρμαρα; Κι αν κακώς αφαιρέθηκαν, είναι σωστό να κρατούνται; Ακόμα, αν είναι σωστό το ότι αφαιρέθηκαν, είναι λάθος να επιστραφούν; Τι βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί στο επιχείρημα ότι αν δεν τα είχε πάρει ο Elgin, ένας άλλος Βρετανός ή Γάλλος θα τα είχε πάρει; Πειράζει που το 95% του ελληνικού λαού μπορεί να μη δει ποτέ τα πιο λαμπρά έργα της ελληνικής δημιουργίας;»

10. «Ελπίζω να δω τα Μάρμαρα πίσω στην Αθήνα προτού πεθάνω. Αν όμως έρθουν αργότερα, εγώ θα ξαναγεννηθώ..


iEidiseis.gr