MY KTEO

Πέμπτη 16 Μαρτίου 2023

Προϋπολογισμός “υψηλών στόχων”από την Δημοτική Αρχή, όμως χωρίς αντίκρισμα για το λαό του δήμου μας.


Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία, την Τρίτη 7/3/23, ο προϋπολογισμός του Δήμου μας. Η «Λαϊκή Συσπείρωση» τον καταψήφισε, γιατί είναι ένας ακόμα αντιλαϊκός προϋπολογισμός, μακριά από τις ανάγκες και τις αγωνίες του λαού. Την ώρα, που η ακρίβεια, η ενεργειακή φτώχεια, ο πληθωρισμός, εξαφανίζουν το ήδη λεηλατημένο εισόδημα. Είναι ένας προϋπολογισμός στοιχισμένος με τις κυβερνητικές οδηγίες που καθιστούν τον Δήμο μας σε παράγοντα υλοποίησης της κυβερνητικής πολιτικής, πλήρως εναρμονισμένος στις γενικές οδηγίες κατάρτισης του Κρατικού Προϋπολογισμού και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022-2025.Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση του επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης  Κώστα Κέκη:

 «Τα νέα δεδομένα στον φετινό προϋπολογισμό που εισηγείστε είναι η τεράστια αύξηση του κόστους της ενέργειας (ηλεκτρικό ρεύμα και πετρέλαιο), η αύξηση στην εισφορά των ΟΤΑ προς τον ΕΣΔΝΑ, η εγγραφή δαπάνης για την πληρωμή τοκοχρεολυσίων για τους Δήμους προς το  Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων που είχαν «παγώσει» για το 2022 και κάποιους μήνες το 2021. Τον χαρακτηρίζει η καθηλωμένη κρατική χρηματοδότηση που παραμένει στα ίδια ποσά εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Από την άλληαυξάνονται οι αρμοδιότητες του δήμου, η λειτουργία κομβικών υπηρεσιών με όρους ανταποδοτικότητας και μειώνεται το μόνιμο προσωπικό του.Είναι ένας προϋπολογισμός στοιχισμένος με τις κυβερνητικές οδηγίες που καθιστούν τον Δήμο μας σε παράγοντα υλοποίησης της κυβερνητικής πολιτικής, πλήρως εναρμονισμένος στις γενικές οδηγίες κατάρτισης του Κρατικού Προϋπολογισμού και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022-2025.

 

Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, το 95% των φορολογικών εσόδων, που ανέρχονται στο ποσό των 55 δις ευρώ, το πληρώνουν οι εργαζόμενοι, συνταξιούχοι κτλ. και μόνο το 5% πληρώνει το μεγάλο κεφάλαιο. Το άρθρο 2590 του Καλλικράτη λέει, ότι, το 20% από το φόρο εισοδήματος, το 12% από τον ΦΠΑ και το 50% από τον ΦΑΠ, πρέπει να αποδίδεται στους Δήμους. Άρα πρέπει να δοθούν 6 δις ευρώ. Στον προϋπολογισμό του κράτους προβλέπεται να δοθεί στους 325 Δήμους της χώρας μόνο 1.6 δις ευρώ (ελέω μνημονίων). Τα παρανόμως παρακρατημένα, είτε τα 4.4, δις η κυβέρνηση φρόντισε νομοθετικά να παραγραφούν, στερώντας έτσι από το λαό, σημαντικά και απαραίτητα έργα για τη ζωή του.

 

Σύμφωνα πάλι με τον Κρατικό Προϋπολογισμό, θα δοθούν 15,3 δις ευρώ στα “κοράκια” της “πράσινης ανάπτυξης”, εκ των οποίων τα 7.3 δις ευρώ από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) και τα υπόλοιπα από το ταμείο ανάκαμψης, που είναι ένα υπερμνημόνιο και κάθε εκταμίευση θα συνοδεύεται από αντιλαϊκά προαπαιτούμενα όπως π.χ. οι πλειστηριασμοί. Την ώρα, που η ακρίβεια, η ενεργειακή φτώχεια, ο πληθωρισμός, εξαφανίζουν το ήδη λεηλατημένο εισόδημα.

 

Η δημοτική αρχή ως πιστός υλοποιητής της κυβερνητικής πολιτικής, αποδέχεται ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς ως υποχρέωση του Δήμου και ως ρεαλιστικά και εφικτά όσα δίνει η κυβέρνηση, δίχως πρόθεση διεκδίκησης.

 

Το μεγάλο πρόβλημα της μηδαμινής κρατικής χρηματοδότησης φανερώνουν τα στοιχεία του προϋπολογισμού καθώς οι πόροι από επιχορηγήσεις του κράτους (Κεντρικοί Αυτοτελή Πόροι) ανέρχονται στα  4.044.400εκ. ευρώ προς τον δήμο ενώ οι λεγόμενοι "ίδιοι πόροι" η φορολογία δηλαδή που καλείστε να επιβάλετε προϋπολογίζεται σε περίπου 3.227.300 εκ ευρώ.

 

Η μειωμένη κρατική χρηματοδότηση προς τον Δήμο τον εμποδίζει να ανταποκριθεί στην κάλυψη των αναγκών των κατοίκων και σας οδηγεί στη λογική της ανταποδοτικότητας. Μετατρέπεται σε φοροεισπρακτικό μηχανισμό και φέτος καλύπτει στοιχειωδώς την μίζερη λειτουργία του. Δεν αφήνει περιθώρια να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες ανάγκες σε προσωπικό. Η υποστελέχωση θα συνεχιστεί, ενώ και οι αποδοχές των εργαζόμενων θα εξακολουθήσουν να είναι καθηλωμένες. Αυτό, εκτός των επιπτώσεων που έχει στο επίπεδο εξυπηρέτησης των δημοτών, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών.

 

Αντί λοιπόν να αντισταθείτε, ανέχεστε αυτή την πολιτική γίνεστε συνένοχοι στην διαμόρφωση των προϋποθέσεων για να τεθεί το πλαστό δίλημμα, "ιδιωτικοποίηση ή ελλιπής παροχή υπηρεσιών" σε διάφορους τομείς, που θα περάσουν σε εργολάβους.

 

Όπως δείχνει η πείρα άλλων δήμων οι πρώτοι τομείς που εφαρμόζεται συνήθως η ιδιωτικοποίηση είναι η αποκομιδή και η διαχείριση των απορριμμάτων. Συμβαίνει ήδη με την καθαριότητα των σχολείων κτλ. Με την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση δημόσιων/δημοτικών δομών εδώ πάνε πακέτο και οι ευέλικτες εργασιακές σχέσεις, η εργασιακή ομηρία των συμβασιούχων, όπως στο “Βοήθεια στο σπίτι”, οι απολύσεις συμβασιούχων που υποκαθιστούν τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, όπως συμβαίνει στις τεχνικές και τις διοικητικές υπηρεσίες και στους Παιδικούς σταθμούς.

 

Ως προς το ζήτημα των έργων, που όπως λένε θα φέρουν την ανάπτυξη, αν και δε λένε τι είδους ανάπτυξη και για ποιον, η ΚΑΠ επενδυτικών δαπανών παραμένει σταθερή επί χρόνια. Ίσα – ίσα δηλαδή για επισκευές και επιδιορθώσεις. Αυτό απαγορεύει στον Δήμο να σχεδιάσει και να υλοποιήσει ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό τεχνικό πρόγραμμα και γι’ αυτό το καταψηφίσαμε. Τα δε κρατικά κονδύλια ΚΑΠ για επισκευές και συντηρήσεις σχολείων, για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανώ τους, είναι μια απ’ τα ίδια και χειρότερα από πέρσι 424.700 ευρώ (κωδ. 4311 σελ. 25 στα έσοδα) και ας καλπάζει φέτος ο πληθωρισμό. Τα χρήματα αυτά δεν φτάνουν ούτε για τις στοιχειώδης ανάγκες.

 

Ταυτόχρονα γίνεται φανερό πως έργα που έχουν να κάνουν με τις ανάγκες των δημοτών όπως αυτά της πολιτικής προστασίας, αντιπλημμυρικά, αντισεισμικά, αντιπυρικά δεν έχουν προτεραιότητα και γι’ αυτό συνήθως δεν επιλέγονται χαρακτηρίζονται "μη επιλέξιμες" τέτοιες δαπάνες. Αποτελούν κόστος στην οικονομία του καπιταλισμού, σε αντίθεση για παράδειγμα με τις αναπλάσεις αμφιβόλου αποτελέσματος και οφέλους, με ψηλό όμως εργολαβικό περιθώριο κέρδους. Να αναφέρουμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα:

 

Την ώρα που και φέτος η Επιχορήγηση του Υπουργείου Εσωτερικών για κάλυψη της Πυροπροστασίας ανέρχεται στο εξευτελιστικό ποσό των 110.000 ευρώ (κωδ.0614.002σελ. 7 του προϋπ. των εσόδων), η χρηματοδότηση για την αποκατάσταση ζημιών από θεομηνίες ανέρχεται στις 371.048 ευρώ (κωδ.1219.001 σελ. 10). Οι αριθμοί επιβεβαιώνουν την εφαρμογή αυτού που ωμά διατυπώνει συχνά πυκνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πως "είναι οικονομικά αποδοτικότερη η αποκατάσταση ζημιών σε σχέση με τα έργα πρόληψης".

 

Όπως έχουμε τονίσει ξανά σε ανάλογη συζήτηση, μεγάλο μέρος του Προϋπολογισμού και συγκεκριμένα το 50% περίπου (τα 21.442.402  εκ. ευρώ από τα 41.802.925 εκ ευρώ) προέρχεται από τα διάφορα χρηματοδοτικά προγράμματα όπως το «Τρίτσης», το ΠΔΕ, το ΕΣΠΑ και άλλα που μεταφέρονται από χρονιά σε χρονιά καθώς αργούν χαρακτηριστικά να εγκριθούν και να ξεκινήσουν.

 

Στο κομμάτι που αφορά τα ίδια έσοδα, αποδέχεστε τους στόχους της κυβέρνησης και τις οδηγίες της ΕΕ, το κάνετε πράξη με τα ανταποδοτικά τέλη που ψηφίσατε σε περασμένο συμβούλιο και το αποτυπώσατε στον προϋπολογισμό. Ακόμα και από πρόστιμα και τις προσαυξήσεις προσδοκάτε επιπλέον έσοδα και εισπράξεις από έσοδα παρελθόντων οικονομικών ετών μετο ποσό των 3.860.094,90 ευρώ. Γι’ αυτό και ξεκίνησε ήδη να στέλνει ειδοποιητήρια στα νοικοκυριά για χρέη ύδρευσης – αποχέτευσης δεκαετίας, πριν δηλαδή την ΔΕΥΑΚΑ. Με χρεώσεις πολλές φορές φουσκωμένες στα όρια του παραλόγου, ενώ άλλες που έχουν ήδη αποπληρωθεί με διακανονισμό, τις ξαναστέλνει με προσαυξήσεις που ξεπερνούν το ποσό της αρχικής οφειλής. Έτσι ισχυρίζεστε πως διέταξε η κυβέρνηση με τον κρατικό μηχανισμό να κάνετε και αυτό κάνετε. Σας καταγγέλλομαι ότι είστε πειθήνια όργανα της αντιλαϊκής κυβερνητικής και ευρωενωσιακής πολιτικής. 

 

Η κυβέρνηση στις Αρχές του 2019, στο όνομα της κυβερνησιμότητας των Δήμων, έδωσε με το έτσι θέλω τεχνητή πλειοψηφία στην παράταξη του δημάρχου με τους νόμους αυτούς, στην Οικονομική Επιτροπή, στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και στις άλλες επιτροπές, όπως και στα Νομικά Πρόσωπα και μετέφερε μια σειρά σημαντικές αρμοδιότητες από τα συμβούλια σ’ αυτές τις επιτροπές. Φέρνω ένα παράδειγμα με τις αμοιβές νομικών προσώπων ιδιωτικού Δικαίου στον κωδ. 00-6142.001,2 στην σελίδα 4 των Δαπανών του προϋπολογισμού για υπηρεσίες φύλαξης και καθαριότητας στο παζάρι Αυλωναρίου αγγίζουν τα 24.800 και 18.600 εύρω αντίστοιχα.

 

Η Λαϊκή Συσπείρωση στάθηκε ενάντια των συγκεκριμένων νόμων από την ψήφισή τους, όπως στέκεται απέναντι στο σύνολο του αντιλαϊκού νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας των Δήμων και του ληστρικού εκλογικού νόμου 4804/21, και απαιτεί την κατάργησή του. Απαιτεί να μη μεταφέρονται αρμοδιότητες στις Περιφέρειες και στους Δήμους, που πρέπει να ανήκουν στο κεντρικό κράτος, όπως της Υγείας – Πρόνοιας, Παιδείαςπου πρέπει να είναι ενιαίες, αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν για όλους. Κατάργηση των αναπτυξιακών οργανισμών και εταιριών και του νομικού πλαισίου που καθιστά τους δήμους πεδίο επιχειρηματικής δράσης και φοροεισπρακτικό μηχανισμό.

 

Να μην αφυδατώνονται τα εκλεγμένα συμβούλια από αρμοδιότητες που μεταφέρονται στις επιτροπές. Να ισχύουν όλες οι ψήφοι (λευκό, κατά) για τη λήψη αποφάσεων. Να έχουν και οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης τη δυνατότητα να φέρνουν θέματα για συζήτηση και ψήφιση στα συμβούλια, να έχουν περισσότερο χρόνο ομιλίας, όπως και οι εκπρόσωποι μαζικών φορέων.

 

Υπενθυμίσαμε σε όσους έχουν “μνήμη χρυσόψαρου”, πως τους συγκεκριμένους νόμους, όπως και το σύνολο των αντιλαϊκών νόμων που διέπουν τη λειτουργία της τοπικής διοίκησης, τους υπηρέτησαν και υπηρετούν διαχρονικά οι παρατάξεις της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ, άλλοι δήθεν ανεξάρτητοι, είτε από θέση διοίκησης, είτε από θέση αντιπολίτευσης. Ενώ για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, με την πιθανότητα αμφισβήτησης από εδώ και πέρα των αποφάσεων της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής με την υπάρχουσα σύνθεση, θεωρούμε πως αυτή μπορεί να αντιμετωπιστεί, μόνο με την μεταφορά αρμοδιοτήτων από τις επιτροπές στο Δημοτικό Συμβούλιο. Με αυτά τα δεδομένα, η Λαϊκή Συσπείρωση καταψηφίζει τον προϋπολογισμό, όχι με όρους διαχείρισης, αλλά επειδή αποτυπώνει όλα τα βασικά γνωρίσματα της κυρίαρχης αντιδραστικής πολιτικής».

 

 

 

 

 

Για τη Λαϊκή Συσπείρωση

 

Κώστας Κέκης, Κώστας Καρτελιάς

 

--

Τομεακή Οργάνωση Εύβοιας