Τι και αν ο πληθωρισμός συνέχισε την κατηφορική του πορεία και τον Φεβρουάριο, υποχωρώντας στο 6,1%; Οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα βάζουν φωτιά στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, καθώς βασικά είδη και αγαθά πρώτης ανάγκης εκτινάχθηκαν τον μήνα που μας πέρασε.
Ο δείκτης των τροφίμων διαμορφώθηκε στο +15%, με το ανοδικό
σπιράλ να «αγκαλιάζει» όλες τις βασικές ομάδες τροφίμων όπως τα γαλακτομικά και
αυγά 25,2%, έλαια και λίπη 22,9%, κρέατα 22%, ψωμί και δημητριακά 16,8%.
Αξιοσημείωτη ήταν και η ισχυρή άνοδος κατά 37,1% που κατέγραψαν οι τιμές του
φυσικού αερίου, ενώ η πλειοψηφία προϊόντων και υπηρεσιών κινήθηκαν ανοδικά.
Εξαίρεση αποτέλεσε η ηλεκτρική ενέργεια, όπου καταγράφηκε
πτώση των τιμών κατά -22,4%, το πετρέλαιο θέρμανσης -5,1% και τηλεφωνικές
υπηρεσίες -1,5%.
Παρά τις παρεμβάσεις στην αγορά και τις παροχές (market
pass) η ακρίβεια αναφορικά με τα τρόφιμα, εξακολουθεί να αποτελεί το «μεγάλο»
αγκάθι» για τα ελληνικά νοικοκυριά. Δεν προκύπτει ίχνος αποκλιμάκωσης,
τουναντίον οι ανατιμήσεις συνεχίζουν να είναι ισχυρές.
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 6,1%
τον Φεβρουάριο, από 7% τον Ιανουάριο, και έναντι 7,2% τον Φεβρουάριο 2022.
Στα είδη διατροφής, ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε:
Ψωμί και δημητριακά
(16,8%)
Κρέατα- γενικά (20%)
Ψάρια- γενικά (2,6%)
Γαλακτοκομικά και αυγά (25,2%)
Έλαια και λίπη (22,9%) Λαχανικά- γενικά (8,6%)
Ζάχαρη- σοκολάτες-
γλυκά- παγωτά (9,2%)
Λοιπά τρόφιμα
(13,1%), Καφέ- κακάο- τσάι (13%)
Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (9%)
Αλκοολούχα ποτά- μη
σερβιριζόμενα (7,2%).
Συνολικά η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον
Φεβρουάριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και
υπηρεσιών:
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών
καταναλωτή τον Φεβρουάριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες
ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
14,8% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω
αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια
(γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-
σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό-
αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.
2,9% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης
κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
7,1% στην ομάδα
«Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
10,5% στην ομάδα
«Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών
σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη
οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
5,3% στην ομάδα
«Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά
προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή
περίθαλψη.
6,5% στην ομάδα
«Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα,
μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και
αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής
μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών
με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
3,5% στην ομάδα
«Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά
είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους- θέατρα, γραφική ύλη και
υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών.
2,2% στην ομάδα
«Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας
εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
8,1% στην ομάδα
«Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-
ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
5,8% στην ομάδα
«'Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα
προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη,
ασφάλιστρα υγείας.
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
4,9% στην ομάδα
«Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης».
Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε:
ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων,
φυσικό αέριο, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
1,6% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των
τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
.